Beroep hoofd personeelszaken

Hoofden personeelszaken (HR Managers) plannen, ontwerpen en implementeren processen met betrekking tot het menselijk kapitaal van bedrijven. Zij ontwikkelen programma's voor het werven, interviewen en selecteren van medewerkers op basis van een beoordeling van het profiel en de vereiste vaardigheden voor het bedrijf. Bovendien beheren zij compensatie- en ontwikkelingsprogramma's voor de werknemers van het bedrijf, bestaande uit opleidingen, beoordeling van vaardigheden en jaarlijkse evaluaties, promotie, expatprogramma's en algemene waarborging van het welzijn van de werknemers op de werkplek.

Hoofd personeelszaken: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken hoofd personeelszaken

  • Bijhouden van ontwikkelingen op het vakgebied HR.
  • Aansturen van de medewerkers binnen de afdeling HRM.
  • Bepalen en uitvoeren van het personeelsbeleid.
  • Bewaken van de veiligheid en gezondheid van de medewerkers.
  • Bemiddelende rol bij arbeidsconflicten, reorganisaties en ontslagen.
  • Coördineren in-, door- en uitstroom van personeel.

Gerelateerde beroepen ondersteunende diensten (intern)

  • Administrateur opleidingen en leerlingen
  • Boekhouder
  • Botanisch curator
  • Buitendienst medewerker agrarische producten
  • Buitendienst medewerker, andere producten/diensten
  • Buitendienstmedewerker
  • Buitendienstmedewerker technische producten (excl. automatisering)
  • Calculatiemedewerker
  • Cartograaf
  • Catering medewerker
  • Directeur productie, operationele zaken
  • Fondsenwerver
  • Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner
  • Hoofd afdeling financiën
  • Hoofd afdeling inkoop
  • Hoofd afdeling marketing
  • Hoofd afdeling public relations
  • Hoofd afdeling reclame
  • Hoofd afdeling sales
  • Inkoper
  • Inkoper agrarische producten
  • Inkoper technische producten
  • Klusjesman
  • Landmeter, meettechnicus
  • Logistiek medewerker
  • Marketing professional
  • Matroos
  • Medewerker marketing, pr, reclame
  • Medewerker transportadministratie
  • Personeelsplanner, roostermaker
  • Public relations professional
  • Receptionist, telefonist
  • Schoonmaker kantoren, scholen, andere gebouwen
  • Schrijver technische teksten
  • Technisch illustrator
  • Transportplanner

Kennis

  • Arbeidswetgeving

    Wetgeving, op nationaal of internationaal niveau, die de arbeidsvoorwaarden op verschillende terreinen regelt tussen de arbeidsmarktpartijen, zoals de overheid, de werknemers, de werkgevers en de vakbonden.

  • Personeelsbeleid

    De functie in een organisatie die zich bezighoudt met het werven van medewerkers en het optimaliseren van de prestaties van medewerkers.

  • Arbeidswet

    De wet die de relatie tussen werknemers en werkgevers vastlegt. Het gaat om de rechten van werknemers die bindend zijn door de arbeidsovereenkomst.

  • Outplacement

    De diensten die door organisaties en instellingen worden verleend aan werknemers om hen te helpen bij het vinden van een nieuwe baan.

  • Processen van personeelszaken

    De verschillende processen en taken, het jargon en de rol in een organisatie, en andere specifieke kenmerken van de humanresourcesafdeling binnen een organisatie zoals werven, pensioenstelsels en programma's voor personeelsontwikkeling.

Vaardigheden

  • Ondernemingsbeleid volgen

    Toezicht houden op het beleid van de onderneming en voorstellen van verbeteringen aan de onderneming.

  • Conflicten hanteren

    Bemiddelen bij conflicten en gespannen situaties door te handelen tussen partijen, zoals gebruikers van diensten, belangrijke anderen zoals gezinnen, en instellingen, streven naar een overeenkomst, verzoening en oplossen van problemen.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Doelstellingen voor de middellange en lange termijn plannen

    Langetermijndoelstellingen en korte- tot kortetermijndoelstellingen plannen door middel van effectieve plannings- en afstemmingsprocessen op middellange termijn.

  • Gelijke behandeling van man en vrouw in zakelijke contexten bevorderen

    Voorlichten en campagne voeren omtrent de gelijkstelling tussen de seksen door de beoordeling van hun deelname aan de positie en de actieve rol van bedrijven in het algemeen.

  • Zich identificeren met de doelstellingen van het bedrijf

    Handelen in het belang van de onderneming en voor het bereiken van haar doelstellingen.

  • Onderhandelen over arbeidsovereenkomsten

    Overeenkomsten vinden tussen werkgevers en potentiële werknemers over salaris, arbeidsvoorwaarden en niet-statutaire voordelen.

  • Ondernemingsbeleid toepassen

    De beginselen en regels voor de de activiteiten en processen van een organisatie toepassen.

  • Operationele activiteiten coördineren

    De activiteiten en verantwoordelijkheden van het operationele personeel synchroniseren om ervoor te zorgen dat de middelen van een organisatie zo efficiënt mogelijk worden gebruikt om de gespecificeerde doelstellingen te bereiken.

  • Noodzakelijk aantal personeelsleden bepalen

    Het aantal werknemers bepalen dat nodig is voor de uitvoering van een project en bepalen hoe ze toegewezen zullen worden binnen het ontwerp-, productie-, communicatie- of administratieteam.

  • Opleidingsprogramma’s ontwikkelen

    Ontwerp programma’s waarbij werknemers of toekomstige werknemers les krijgen over de vaardigheden die nodig zijn voor de baan of om vaardigheden voor nieuwe activiteiten of taken te verbeteren en uit te breiden. Selecteer of ontwerp activiteiten die erop gericht zijn het werk en de systemen in te voeren of de prestaties van personen en groepen in de organisatie te verbeteren.

  • Salarissen beheren

    Beheren van en verantwoordelijkheid dragen voor de ontvangst van het loon van werknemers, de salarissen en uitkeringsregelingen bekijken en het management adviseren over salaris- en andere arbeidsvoorwaarden.

  • Kernprestatie-indicatoren volgen

    De kwantificeerbare maatregelen identificeren die een onderneming of bedrijfstak gebruikt om de prestaties te meten of te vergelijken wat betreft de verwezenlijking van hun operationele en strategische doelstellingen, aan de hand van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren.

  • Voldoen aan wettelijke bepalingen

    Ervoor zorgen dat u naar behoren wordt geïnformeerd over de wet- en regelgeving die van toepassing is op een specifieke activiteit en zich houdt aan zijn regels, beleid en wetgeving.

  • Personeelsevaluaties organiseren

    Het algemene evaluatieproces van het personeel organiseren.

  • Programma’s voor het behoud van medewerkers ontwikkelen

    Plannen, ontwikkelen en implementeren van programma's die erop gericht zijn om de tevredenheid van de medewerkers op het beste niveau te houden. En op die manier de loyaliteit van de werknemers waarborgen.

  • Training evalueren

    Beoordelen hoe de leerresultaten en doelstellingen van de opleiding zijn behaald, de kwaliteit van het onderwijs en transparante feedback geven aan de opleiders en stagiairs.

  • Onderhandelen met arbeidsbureaus

    Afspraken maken met arbeidsbureaus om wervingsactiviteiten te organiseren. Contact houden met deze bureaus om te zorgen voor een efficiënte en productieve werving van kandidaten met een hoog potentieel.

Optionele kennis en vaardigheden

financiële transacties traceren financiële markten advies geven over de naleving van het overheidsbeleid afspraken beheren prestaties van medewerkers van een organisatie evalueren werknemers beoordelen financiële geschillen behandelen conflictbeheersing technische communicatievaardigheden toepassen samenwerkingsrelaties aangaan strategische planning implementeren opleidingen promoten principes van teamwerk verzekeringsprocedures evalueren verzekeringsbehoeften analyseren oplossingen voor problemen creëren audittechnieken toezicht houden op personeel principes voor bedrijfsbeheer financiële transacties verwerken toezicht houden op het organisatieklimaat uitkeringen berekenen inspectierapporten schrijven consultatie advies geven over het organisatieklimaat organisatiestructuur beginselen van leiderschap arbeidsrecht rapporten presenteren diplomatisch zijn soorten pensioenen maatschappelijk verantwoord ondernemen ondernemingsrecht financiële producten promoten samenwerking tussen de verschillende afdelingen waarborgen beoordelingsprocessen inbreuken op beleid vaststellen ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen strategisch denken toepassen ondernemingsbeleid communiceren met begunstigden werknemers ontslaan financiële informatie verzamelen financiële informatie samenvatten ontwikkelingen inzake wetgeving volgen advies geven over conflictbeheersing personeelsbeheer pensioenfondsen beheren aanvragen voor sociale zekerheid onderzoeken gegevens van financiële transacties bijhouden pensioenregelingen ontwikkelen audits op de werkplek uitvoeren financiële verslagen bijhouden financieel risico analyseren een professioneel netwerk ontwikkelen informatie over studieprogramma’s geven overheidsprogramma’s inzake sociale zekerheid socialezekerheidsrecht zakenrelaties aangaan verzekeringsrecht integratie in organisaties promoten volwassenenonderwijs implementatie van overheidsbeleid beheren soorten verzekeringen personen interviewen zorgen voor transparantie van informatie onderhandelen over schikkingen bedrijfsopleidingen ontwikkelen mensenrechten promoten rechten van werknemers behartigen verzekeringsrisico’s analyseren mensen profileren ondersteuning geven bij financiële berekeningen bedrijfsopleidingen beheren vragen beantwoorden verregaande kennis van het onderwijsonderwerp constructieve kritiek geven financiële risico’s beheren medewerkers begeleiden werk van onderaannemers beheren reclametechnieken financieel beheer financiële producten advies geven over schendingen van verordeningen integratiebeleid opzetten onlinetraining leveren organisatorische beleidslijnen vaststellen omgaan met klachten van werknemers zakelijke competenties aanleren onderwijsprogramma's coördineren personeel aanwerven socialezekerheidsprogramma’s promoten activiteiten delegeren communicatie conflictbeheersing toepassen advies geven over risicobeheer actuariële wetenschappen stress in organisaties beheersen curriculumdoelstellingen implementatie van overheidsbeleid contracten beheren uitkeringsregelingen evalueren advies geven over carrière feedback van werknemers verzamelen financiële producten ontwikkelen stressbestendig zijn verzekeringsbeginselen onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt omgaan met managers projectbeheer werken met elektronische leeromgevingen organisatorisch beleid advies geven over socialezekerheidsvoorzieningen juridisch onderzoek

Source: Sisyphus ODB