Beroep hoofd personeelszaken

Hoofden personeelszaken (HR Managers) plannen, ontwerpen en implementeren processen met betrekking tot het menselijk kapitaal van bedrijven. Zij ontwikkelen programma's voor het werven, interviewen en selecteren van medewerkers op basis van een beoordeling van het profiel en de vereiste vaardigheden voor het bedrijf. Bovendien beheren zij compensatie- en ontwikkelingsprogramma's voor de werknemers van het bedrijf, bestaande uit opleidingen, beoordeling van vaardigheden en jaarlijkse evaluaties, promotie, expatprogramma's en algemene waarborging van het welzijn van de werknemers op de werkplek.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Sociaal

Taken hoofd personeelszaken

  • Bijhouden van ontwikkelingen op het vakgebied HR.
  • Aansturen van de medewerkers binnen de afdeling HRM.
  • Bepalen en uitvoeren van het personeelsbeleid.
  • Bewaken van de veiligheid en gezondheid van de medewerkers.
  • Bemiddelende rol bij arbeidsconflicten, reorganisaties en ontslagen.
  • Coördineren in-, door- en uitstroom van personeel.

Gerelateerde beroepen ondersteunende diensten (intern)

  • Administrateur opleidingen en leerlingen
  • Administratief medewerker
  • Boekhouder
  • Buitendienst medewerker agrarische producten
  • Buitendienst medewerker, andere producten/diensten
  • Buitendienstmedewerker
  • Buitendienstmedewerker technische producten (excl. automatisering)
  • Calculatiemedewerker
  • Cartograaf
  • Catering medewerker
  • Directeur productie, operationele zaken
  • Fondsenwerver
  • Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner
  • Hoofd afdeling financiën
  • Hoofd afdeling inkoop
  • Hoofd afdeling marketing
  • Hoofd afdeling public relations
  • Hoofd afdeling reclame
  • Hoofd afdeling sales
  • Inkoper
  • Inkoper agrarische producten
  • Inkoper technische producten
  • Klusjesman
  • Landmeter, meettechnicus
  • Logistiek medewerker
  • Marketing professional
  • Matroos
  • Medewerker marketing, pr, reclame
  • Medewerker transportadministratie
  • Personeelsplanner, roostermaker
  • Public relations professional
  • Receptionist, telefonist
  • Schoonmaker kantoren, scholen, andere gebouwen
  • Schrijver technische teksten
  • Technisch illustrator
  • Transportplanner

Kennis

  • Arbeidswetgeving
  • Outplacement
  • Personeelsbeleid
  • Processen van personeelszaken
  • Arbeidswet

Vaardigheden

  • Zich identificeren met de doelstellingen van het bedrijf
  • Conflicten hanteren
  • Salarissen beheren
  • Voldoen aan wettelijke bepalingen
  • Budgetten beheren
  • Gelijke behandeling van man en vrouw in zakelijke contexten bevorderen
  • Ondernemingsbeleid volgen
  • Training evalueren
  • Personeelsevaluaties organiseren
  • Operationele activiteiten coördineren
  • Ondernemingsbeleid toepassen
  • Onderhandelen met arbeidsbureaus
  • Noodzakelijk aantal personeelsleden bepalen
  • Doelstellingen voor de middellange en lange termijn plannen
  • Kernprestatie-indicatoren volgen
  • Opleidingsprogramma’s ontwikkelen
  • Onderhandelen over arbeidsovereenkomsten
  • Programma’s voor het behoud van medewerkers ontwikkelen

Optionele kennis en vaardigheden

volwassenenonderwijs verregaande kennis van het onderwijsonderwerp overheidsprogramma’s inzake sociale zekerheid financiële producten ontwikkelen integratiebeleid opzetten soorten pensioenen conflictbeheersing implementatie van overheidsbeleid beheren arbeidsrecht ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen zakenrelaties aangaan maatschappelijk verantwoord ondernemen communiceren met begunstigden werknemers beoordelen feedback van werknemers verzamelen rapporten presenteren afspraken beheren advies geven over schendingen van verordeningen ondernemingsrecht principes van teamwerk personeel aanwerven advies geven over risicobeheer socialezekerheidsrecht financiële informatie verzamelen financiële markten juridisch onderzoek prestaties van medewerkers van een organisatie evalueren werknemers ontslaan strategische planning implementeren projectbeheer bedrijfsopleidingen beheren constructieve kritiek geven stress in organisaties beheersen toezicht houden op het organisatieklimaat actuariële wetenschappen onlinetraining leveren pensioenfondsen beheren conflictbeheersing toepassen curriculumdoelstellingen activiteiten delegeren advies geven over de naleving van het overheidsbeleid financiële informatie samenvatten omgaan met klachten van werknemers contracten beheren financiële transacties traceren verzekeringsbeginselen werk van onderaannemers beheren personen interviewen aanvragen voor sociale zekerheid onderzoeken bedrijfsopleidingen ontwikkelen personeelsbeheer organisatorische beleidslijnen vaststellen integratie in organisaties promoten technische communicatievaardigheden toepassen verzekeringsrecht stressbestendig zijn communicatie consultatie samenwerkingsrelaties aangaan implementatie van overheidsbeleid principes voor bedrijfsbeheer verzekeringsprocedures evalueren zorgen voor transparantie van informatie financiële verslagen bijhouden oplossingen voor problemen creëren uitkeringen berekenen ondernemingsbeleid organisatorisch beleid strategisch denken toepassen samenwerking tussen de verschillende afdelingen waarborgen financiële geschillen behandelen socialezekerheidsprogramma’s promoten rechten van werknemers behartigen onderwijsprogramma's coördineren beginselen van leiderschap audits op de werkplek uitvoeren diplomatisch zijn financieel beheer inspectierapporten schrijven reclametechnieken audittechnieken soorten verzekeringen financiële producten beoordelingsprocessen omgaan met managers opleidingen promoten advies geven over socialezekerheidsvoorzieningen onderwijs aanpassen aan de arbeidsmarkt verzekeringsbehoeften analyseren organisatiestructuur financiële transacties verwerken medewerkers begeleiden inbreuken op beleid vaststellen advies geven over carrière mensenrechten promoten verzekeringsrisico’s analyseren toezicht houden op personeel onderhandelen over schikkingen gegevens van financiële transacties bijhouden financiële risico’s beheren informatie over studieprogramma’s geven advies geven over het organisatieklimaat een professioneel netwerk ontwikkelen zakelijke competenties aanleren ontwikkelingen inzake wetgeving volgen ondersteuning geven bij financiële berekeningen advies geven over conflictbeheersing werken met elektronische leeromgevingen pensioenregelingen ontwikkelen uitkeringsregelingen evalueren mensen profileren financiële producten promoten vragen beantwoorden financieel risico analyseren