Beroep hoofd marketing

Managers van marketingafdelingen beheren de marketingoperaties op hoog niveau in een bedrijf. Zij coördineren alle inspanningen die verband houden met de marketing-, promotie- en reclameactiviteiten van de verschillende eenheden of geografische gebieden. Zij zorgen ervoor dat verschillende activiteiten gericht op het creëren van productbewustzijn rendabel zijn voor de onderneming. Zij nemen besluiten en stellen verslagen op over de marketingprojecten en de daaraan verbonden kosten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Conventioneel

Taken hoofd marketing

  • Het doen van marktonderzoek om behoeften van (mogelijke) klanten in beeld te brengen.
  • Ontwikkelen, adviseren over en evalueren van de marketingstrategie.
  • Instrueren, leiden en begeleiden van de werknemers binnen de afdeling marketing.
  • Plannen en coördineren van de werkzaamheden van de afdeling marketing en toezicht houden op de voortgang en de kwaliteit ervan.
  • Begrotingen opmaken en de kosten bewaken.
  • Overleggen met en rapporteren aan andere afdelingen en de directie.
  • Het ontwikkelen en/of laten maken van materialen ten behoeve van marketingdoeleinden.
  • Adviseren over nieuwe producten en/of nieuwe markten.
  • Realiseren en beheren van het contact met externe partijen zoals reclamebureaus.

Gerelateerde beroepen ondersteunende diensten (intern)

  • Administrateur opleidingen en leerlingen
  • Administratief medewerker
  • Boekhouder
  • Buitendienst medewerker agrarische producten
  • Buitendienst medewerker, andere producten/diensten
  • Buitendienstmedewerker
  • Buitendienstmedewerker technische producten (excl. automatisering)
  • Calculatiemedewerker
  • Cartograaf
  • Catering medewerker
  • Directeur productie, operationele zaken
  • Fondsenwerver
  • Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner
  • Hoofd afdeling financiën
  • Hoofd afdeling HRM
  • Hoofd afdeling inkoop
  • Hoofd afdeling public relations
  • Hoofd afdeling reclame
  • Hoofd afdeling sales
  • Inkoper
  • Inkoper agrarische producten
  • Inkoper technische producten
  • Klusjesman
  • Landmeter, meettechnicus
  • Logistiek medewerker
  • Marketing professional
  • Matroos
  • Medewerker marketing, pr, reclame
  • Medewerker transportadministratie
  • Personeelsplanner, roostermaker
  • Public relations professional
  • Receptionist, telefonist
  • Schoonmaker kantoren, scholen, andere gebouwen
  • Schrijver technische teksten
  • Technisch illustrator
  • Transportplanner

Kennis

  • Principes voor bedrijfsbeheer
  • Marketingtechnieken voor merkidentiteit
  • Strategie voor contentmarketing
  • Marktprijs
  • Marketingmix
  • Marktanalyse

Vaardigheden

  • Schriftelijke verslagen inzake werk analyseren
  • Analyses gebruiken voor commerciële doeleinden
  • Een jaarlijkse marketingbegroting opstellen
  • Marketingstrategieën plannen
  • Meetbare marketingdoelstellingen definiëren
  • Kernprestatie-indicatoren volgen
  • Marketingstrategieën integreren in de globale strategie
  • Kooptrends van consumenten analyseren
  • Verkoopcijfers van producten bestuderen
  • Jaarrekeningen interpreteren
  • Interne factoren van bedrijven analyseren
  • Omgaan met managers
  • Reclamecampagnes plannen
  • Marketinginhoud evalueren
  • Winstgevendheid beheren
  • Externe factoren van bedrijven analyseren
  • Mogelijke markten voor bedrijven identificeren
  • Inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling

Optionele kennis en vaardigheden

trendwatching activiteiten rond dochterondernemingen strategieën voor toetreding tot de markt marketingtechnieken voor sociale media projectbeheer publicrelationsstrategieën ontwikkelen methoden voor kwaliteitsgarantie financiële draagkracht marketingactiviteiten coördineren consumentenrecht klanteninzicht marketingstrategieën implementeren handelsrecht strategieën voor toeleveringsketens analyseren druktechnieken elektronische handelssystemen ontwikkeling van promotiemateriaal beheren contacten onderhouden met reclamebureaus klanten werven businessplannen meedelen aan medewerkers klantensegmentatie marktonderzoek uitvoeren grafisch ontwerp theoretische marketingmodellen gebruiken communiceren met klantendienst statistiek internationale handel