Beroep Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner
Een helpdeskmedewerker IT helpt mensen die tegen problemen aanlopen op het gebied van ICT. Hij of zij beantwoordt vragen en assisteert bij handelingen. Dit doet de helpdeskmedewerker direct op de werkplek of via telefoon/email. Het gaat hierbij om een diversiteit aan problemen gerelateerd aan ICT. Een helpdeskmedewerker IT ondersteunt bijvoorbeeld bij de installatie van systemen en apparatuur en helpt bij problemen op het gebied van soft- en hardware en technologische communicatie.
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Realistisch / Onderzoekend
Taken helpdeskmedewerker it, gebruikersondersteuner
- Helpen van gebruikers met problemen op het gebied van soft- en hardware, computer randapparatuur en technologische communicatie (bijvoorbeeld geen internetverbinding).
- Bieden van ondersteuning bij de inzet, installatie en het onderhoud van systemen en apparatuur.
- Houden van toezicht op het dagelijks functioneren van communicatie- en computersystemen.
- Raadplegen van technische handleidingen om problemen op te lossen.
- Inrichten van de werkplekken van medewerker op het gebied van de juiste kabelaansluitingen, bedieningssystemen en software.
- Bijhouden van een logboek met de informatieverzoeken, problemen en oplossingen.
Gerelateerde beroepen ondersteunende diensten (intern)
- Administrateur opleidingen en leerlingen
- Boekhouder
- Buitendienst medewerker agrarische producten
- Buitendienst medewerker, andere producten/diensten
- Buitendienstmedewerker
- Buitendienstmedewerker technische producten (excl. automatisering)
- Calculatiemedewerker
- Cartograaf
- Catering medewerker
- Directeur productie, operationele zaken
- Fondsenwerver
- Hoofd afdeling financiën
- Hoofd afdeling HRM
- Hoofd afdeling inkoop
- Hoofd afdeling marketing
- Hoofd afdeling public relations
- Hoofd afdeling reclame
- Hoofd afdeling sales
- Inkoper
- Inkoper agrarische producten
- Inkoper technische producten
- Klusjesman
- Landmeter, meettechnicus
- Logistiek medewerker
- Marketing professional
- Matroos
- Medewerker marketing, pr, reclame
- Medewerker transportadministratie
- Personeelsplanner, roostermaker
- Public relations professional
- Receptionist, telefonist
- Schoonmaker kantoren, scholen, andere gebouwen
- Schrijver technische teksten
- Technisch illustrator
- Transportplanner
Loopbaanperspectief
Het beroep Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner behoort tot de beroepsgroep Gebruikersondersteuning ICT. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3800 | hoog |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 3300 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 7100 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | hoog |