Beroep gemeenschapskunstenaar

Gemeenschapskunstenaars onderzoeken, plannen, organiseren en leiden artistieke activiteiten voor mensen die samenkomen door een gezamenlijke interesse, capaciteit, omgeving of toestand. Zij beheren en coördineren creatieve projecten met lokale groepen en individuen om hun artistieke creativiteit te bevorderen en hun levenskwaliteit te verbeteren. Gemeenschapskunstenaars maken kunst toegankelijk voor de gemeenschap waarvoor ze werken en bieden de deelnemers de mogelijkheid om hun artistieke programma vorm te geven.

Gemeenschapskunstenaar: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Kennis

  • Arbeidswetgeving

    Wetgeving, op nationaal of internationaal niveau, die de arbeidsvoorwaarden op verschillende terreinen regelt tussen de arbeidsmarktpartijen, zoals de overheid, de werknemers, de werkgevers en de vakbonden.

  • Kunstgeschiedenis

    De geschiedenis van kunst en kunstenaars, de artistieke trends in de loop der eeuwen en hun eigentijdse ontwikkelingen.

  • Intellectueeleigendomsrecht

    De regelgeving met betrekking tot de rechten die producten van het intellect beschermen tegen onrechtmatig gebruik.

Vaardigheden

  • Doelpubliek onderzoeken

    Uw vaardigheden overeenstemmen met uw onderzoek naar de behoeften van de doelgroep.

  • Artistiek werk in een context plaatsen

    Het in kaart brengen van invloeden en het plaatsen van uw werk binnen een specifieke trend die een artistiek, esthetisch of filosofisch karakter kan hebben. De ontwikkeling van artistieke trends analyseren, deskundigen in de sector raadplegen, evenementen bijwonen, enz.

  • Artistieke aanpak definiëren

    Uw eigen artistieke aanpak definiëren door uw vorige werk en expertise te analyseren, de componenten van uw creatieve signatuur te identificeren en aan de hand van deze verkenningen uw artistieke visie te beschrijven.

  • Omgaan met verwachtingen van deelnemers

    Vertrouwen en relaties opbouwen met alle belanghebbenden. Bepalen hoe uw artistieke discipline (dans, muziek, theater, beeldende kunsten, enz.) op verschillende manieren ten goede kan komen aan en de behoeften en ambities kan ondersteunen van individuele personen en gemeenschappen. De verwachtingen beheren van de betrokkenen als het kunstprogramma van de gemeenschap ontworpen is of wordt. Zo duidelijk mogelijk zijn in de scopingfase om het vertrouwen tussen u, uw potentiële groepen en financiers op te bouwen. Rekening houden met sociale agenda’s, vooral in door de overheid gefinancierde programma's.

  • Persoonlijke professionele ontwikkeling beheren

    Verantwoordelijkheid nemen voor levenslang leren en voortdurende professionele ontwikkeling. Zich engageren in leren om de vakbekwaamheid te ondersteunen en te actualiseren. Identificeren van prioritaire gebieden voor professionele ontwikkeling op basis van reflectie over de eigen praktijk en door contact met collega's en belanghebbenden.

  • Culturele activiteiten ontwikkelen

    Activiteiten ontwikkelen die zijn aangepast aan het bereik en/of het publiek. Rekening houden met de problemen en behoeften die zijn waargenomen en vastgesteld vanuit het oogpunt van het vergroten van de nieuwsgierigheid en het verbeteren van de toegang tot kunst en cultuur.

  • Omgaan met publiek

    De artistieke waarden van de kunstvorm(en) overbrengen. Reageren op de reacties van uw publiek en hen daarbij betrekken.

  • Activiteiten op het gebied van gemeenschapskunst aansturen

    Participatieve gemeenschapskunstactiviteiten ontwikkelen en aanbieden die de gezondheid en veiligheid van uzelf en de deelnemers beschermen, voor het meest doeltreffende leren. Houd rekening met de volledige ervaring van de kunstsessie.

  • Eigen vaardigheden beoordelen om gemeenschapskunst te leiden

    Evalueren en communiceren van uw vaardigheden in het leiden van gemeenschapsactiviteiten, in het bijzonder van een aanvullende ervaring die voordeel kan bieden.

  • Kunstwerken bespreken

    De aard en inhoud van een afgewerkt of te maken kunstwerk introduceren en bespreken met een publiek, kunstdirecteurs, uitgevers van catalogi, journalisten en andere belanghebbenden.

  • Bewustwording voor de deelnemers van de groep ontwikkelen

    Het leerproces dat zowel voor individuele personen in de groep als voor uzelf heeft plaatsgevonden in kaart brengen en vastleggen om de ontwikkeling van de kwaliteit in het geproduceerde werk te ondersteunen.

  • Coachingstijl ontwikkelen

    Een stijl ontwikkelen voor het coachen van individuen of groepen die ervoor zorgt dat alle deelnemers zich op hun gemak voelen en in staat zijn tijdens de coaching op een positieve en productieve manier de nodige vaardigheden en competenties te verwerven.

  • Samenwerken met betrokkenen bij het begeleiden van gemeenschapskunst

    Samenwerken met een gekozen team, met kunstenaars uit andere disciplines, kunstbemiddelingscoördinator en/of gezondheidswerkers, fysiotherapeuten en lerende hulpverleners, enz. om de impact van het programma gemeenschapsarts te maximaliseren. Wees duidelijk over uw collectieve rollen en evalueer hun prestaties als geheel, waarbij reflexief en reflectief zijn in uw praktijk worden gecombineerd.

  • Middelen voor programma's voor gemeenschapskunst beoordelen

    De intellectuele, theoretische of materiële middelen of leveringen identificeren die beschikbaar zijn om uw bemiddelingsactiviteiten te ontwikkelen. Aangeven welke verdere ondersteuning u nodig heeft van andere artiesten, andere specialisten (fysiotherapeuten, artsen, enz.), ondersteunende werknemers, enz. Vermeld de administratieve steun die u nodig heeft en hoe u kunt uitbesteden.

  • Persoonlijke behoeften van deelnemers afwegen tegen behoeften van de groep

    In uw praktijk een verscheidenheid aan benaderingen toepassen die de behoeften van elk individu in evenwicht brengt met die van de groep als geheel. Het vermogen en de ervaring van elk individu versterken, de zogenaamde persoonsgerichte praktijk, en tegelijkertijd de deelnemers stimuleren en medewerkers ondersteunen om een samenhangende groep te vormen. Creëren van een ondersteunende en veilige sfeer voor een actieve verkenning van uw artistieke discipline.

  • Focus van de beoefening van gemeenschapskunst evalueren

    Uw werkmethoden voor, in en na de sessies evalueren aan de hand van feedback van diverse bronnen. Niet alleen herkennen op welk vlak u uw eigen vaardigheden moet ontwikkelen of wijzigingen moet aanbrengen in het programmaontwerp, maar ook inzien welke aspecten van uw professionele activiteit uitbesteed kunnen worden zodat u zich kunt concentreren op uw sessies. Bepalen op welk vlak u over onvoldoende middelen beschikt, hierover reflecteren en creatief nadenken over de vraag hoe u uw dansaanbod kunt aanpassen om duidelijk te zijn over welke zaken u al dan niet kunt aannemen. De verzamelde gegevens interpreteren om een verslag over uw bevindingen op te stellen.

  • Deelnemen aan artistieke bemiddelingsactiviteiten

    Deelnemen aan culturele en artistieke bemiddelingsactiviteiten: de activiteit aankondigen, een presentatie of lezing geven over een kunstwerk of een tentoonstelling, lesgeven aan een klas of een groep, artistieke bemiddelingsactiviteiten leiden, leiding geven aan of deelnemen aan een publieke discussie.

  • Artistiek coachingsprogramma ontwikkelen

    Een coachingsprogramma ontwikkelen en beheren dat is afgestemd op het artistieke project en de artiesten.

  • Onderwijsmiddelen ontwikkelen

    Leermiddelen voor bezoekers, schoolgroepen, gezinnen en belangengroepen creëren en ontwikkelen.

  • Communiceren met de doelgroep

    De beste communicatiekanalen voor de gemeenschap waar u wilt mee werken identificeren en gebruiken.

  • Onderwijsactiviteiten ontwikkelen

    Speeches, activiteiten en workshops ontwikkelen om de toegang tot en het begrip van artistieke creatieprocessen te bevorderen. Het kan zich richten op een bepaald cultureel en artistiek evenement zoals een voorstelling of een tentoonstelling, of het kan verband houden met een specifieke discipline (theater, dans, tekening, muziek, fotografie, enz.). Contact onderhouden met verhalenvertellers, ambachtslieden en artiesten.

  • Werken met aandacht voor de eigen veiligheid

    De veiligheidsregels toepassen in overeenstemming met gekregen trainingen en instructies en op basis van een goed begrip van de preventiemaatregelen en van de risico's voor uw eigen gezondheid en veiligheid.

Optionele kennis en vaardigheden

artistieke projecten beheren theatertechnieken deelnemen aan muziekopnames in studio's scripts lezen pedagogische strategieën gebruiken om creatief engagement te bevorderen artistieke projectbudgetten opstellen technische expertise in de eigen dansstijl demonstreren persoonlijke administratie bijhouden in contact staan met het eigen lichaam artistieke productie coördineren tentoonstellingen presenteren

Source: Sisyphus ODB