Beroep geestelijke
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Geestelijke: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Vaardigheden
- Conflicten hanteren
Bemiddelen bij conflicten en gespannen situaties door te handelen tussen partijen, zoals gebruikers van diensten, belangrijke anderen zoals gezinnen, en instellingen, streven naar een overeenkomst, verzoening en oplossen van problemen.
- Spirituele begeleiding bieden
Personen en groepen bijstaan die op zoek zijn naar begeleiding bij hun religieuze overtuigingen of hun ondersteunen bij hun geestelijke ervaring, zodat zij bevestiging vinden en vertrouwen hebben in hun geloof.
- Religieuze rituelen uitvoeren
De riten en tradities uitvoeren met betrekking tot een religieuze dienst en leidende collectieve belijdenis.
- Vertrouwelijkheid in acht nemen
Zich houden aan de reeks voorschriften voor de geheimhouding van informatie, behalve aan een andere gemachtigde persoon.
- Religieuze ceremonies uitvoeren
De rituele handelingen uitvoeren en de traditionele religieuze teksten toepassen tijdens ceremoniële evenementen, zoals begrafenissen, communie, doop, geboortes en andere religieuze plechtigheden.
- Gemeenschapsrelaties opbouwen
Affectieve en langdurige relaties met lokale gemeenschappen ontwikkelen, door bijvoorbeeld speciale programma’s voor kleuterscholen en scholen en voor gehandicapten en ouderen te organiseren, het bewustzijn te vergroten en in ruil daarvoor waardering van de gemeenschap te krijgen.
- Organisatorische beleidslijnen vaststellen
Deelnemen aan het vaststellen van een organisatorisch beleid dat onder meer betrekking heeft op de geschiktheid van de deelnemers, de vereisten van het programma en de voordelen van het programma voor de gebruikers van de diensten.
- Debatteren
Argumenten ontwikkelen en presenteren die worden gebruikt in een constructief debat en discussie om de tegenpartij of een neutrale derde partij te overtuigen van het standpunt van de debatteerder.
- Empathie tonen
Empathie tonen om elk soort symbolisch geweld en isolement te voorkomen en het garanderen van voldoende aandacht voor iedereen. Het moet een vermogen omvatten om verschillende verbale en non-verbale communicatie van sentiment en gevoelens te begrijpen.
- Dialoog in de maatschappij bevorderen
De interculturele dialoog in het maatschappelijk middenveld bevorderen over een aantal controversiële onderwerpen zoals religieuze en ethische kwesties.
- Vragen beantwoorden
Reageren op vragen en verzoeken om informatie van andere organisaties en leden van het publiek.
- Religieuze instellingen vertegenwoordigen
Publieke functies vervullen als vertegenwoordiger van een religieuze instelling die zich inzet voor het promoten van de instelling en haar activiteiten en voor een accurate vertegenwoordiging en opname in overkoepelende organisaties.
- Religieuze activiteiten promoten
Het bevorderen van evenementen, het bijwonen van religieuze diensten en ceremonies en de deelname aan religieuze tradities en festiviteiten in een gemeenschap om de rol van religie in die gemeenschap te versterken.
- Religieuze teksten interpreteren
De inhoud en de boodschap van religieuze teksten interpreteren ten behoeve van de eigen spirituele ontwikkeling en die van anderen, alsook passende passages en boodschappen tijdens diensten en plechtigheden of voor theologische leerdoeleinden over te brengen.
- Toezicht houden op religieuze organisaties
Toezicht houden op de activiteiten van religieuze organisaties zoals parochies, congregaties, kerken, moskeeën en andere religieuze organisaties en instellingen, om ervoor te zorgen dat de operatie in overeenstemming is met de voorschriften van het overkoepelende religieuze stelsel.
- Intercultureel bewustzijn tonen
Gevoeligheid voor culturele verschillen tonen door maatregelen te nemen die de positieve interactie tussen internationale organisaties, groepen of individuen van verschillende culturen vergemakkelijken, en om de integratie in een gemeenschap te bevorderen.
- Sociale begeleiding bieden
De gebruikers van sociale diensten helpen bij het oplossen van persoonlijke, sociale of psychologische problemen.
- Religieuze diensten voorbereiden
Het uitvoeren van de nodige handelingen ter voorbereiding van religieuze diensten en ceremonies, zoals het verzamelen van de nodige rekwisieten en materialen, het schoonmaken van hulpmiddelen, het schrijven en houden van preken en andere toespraken, en andere voorbereidende activiteiten.
- Kennis van menselijk gedrag gebruiken
Principes beoefenen met betrekking tot groepsgedrag, trends in de samenleving en invloed van de maatschappelijke dynamiek.
Optionele kennis en vaardigheden
latijn onderwijsmiddelen ontwikkelen culturele gebruiken bij voedselbereiding budgetten beheren koran christendom positief gedrag versterken fondsenwerving beheren zingen deelnemen aan rabbijnse gerechtelijke procedures contacten onderhouden met lokale overheden liefdadigheidsdiensten bieden samenwerking tussen de verschillende afdelingen waarborgen bekering begeleiden fondsen werven zang beoefenen culturele gebruiken bij het slachten van dieren zangtechnieken huwelijken voltrekken helpen bij missiewerk arabisch vrijwilligers ondersteunen thora islam een professioneel netwerk ontwikkelen religieuze functionarissen wijden kerkdiensten leiden liefdadigheidswerkzaamheden coördineren sanskriet islamologie leiding geven aan personeel religieuze teksten aanleren bijbelteksten onderwijsactiviteiten organiseren hindoeïsme jodendom helpen bij kerkdienst scenario's uit het hoofd leren hebreeuws poedja's uitvoeren publieke presentaties geven psychologische begeleidingsmethoden vrijwilligers leiden taakgegevens bijhouden beleid inzake religieuze kwesties ontwikkelen samenwerkingsrelaties aangaan individuen begeleiden religieuze functionarissen opleiden rituele reinigingsactiviteiten uitvoerenLoopbaanperspectief
Het beroep geestelijke behoort tot de beroepsgroep Psychologen en sociologen. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 2800 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10600 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 13400 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | erg laag | |
samenhang baankans met economie | erg laag |
Source: Sisyphus ODB