Beroep gastheer / gastvrouw
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Sociaal / Ondernemend
- Sociaal / Realistisch
Vaardigheden
- Vip-gasten assisteren
- Klanten volgens een wachtlijst naar hun plaats begeleiden
- Klantenservice verlenen
- Gasten bij hun vertrek helpen
- Klanten helpen
- Gezondheids- veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven
- Controleren of de eetzaal schoon is
- Speciale zitplaatsen regelen
- Reserveringen verwerken
- Restaurantgasten ontvangen
- Menu's presenteren
- Tafels schikken
- Klachten van klanten afhandelen
Optionele kennis en vaardigheden
relaties met klanten onderhouden klanten adviseren over menu's voor speciale gelegenheden en evenementen in een team werken in het hotel- en restaurantwezen klanten met bijzondere behoeften assisteren bestellingen voor eten en drinken van gasten opnemen speciale promoties bedenken oppervlakken schoonmakenLoopbaanperspectief
Het beroep gastheer/gastvrouw behoort tot de beroepsgroep Kelners en barpersoneel. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4500 | laag |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 41600 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 46000 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | laag | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |