Beroep financieel directeur bankbedrijf

Financieel directeuren van bankbedrijven houden toezicht op alle aspecten van het financieel beheer van een bank. Zij beheren de liquiditeit en solvabiliteit van de bank. Zij beheren en presenteren de huidige begrotingen, herzien de financiële prognoses, maken de rekeningen voor de audit op, beheren de rekeningen van de bank en houden een nauwkeurige administratie van de financiële documentatie bij.

Financieel directeur bankbedrijf: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Financieel beheer

    Het gebied binnen de financiële wetenschappen dat zich richt op analyses van het praktische proces en instrumenten voor het aanwijzen van financiële middelen. Het omvat de structuur van ondernemingen, investeringsbronnen en de waardevergroting van ondernemingen door besluiten van het management.

  • Financiële jaarrekeningen

    De financiële overzichten die tezamen een beeld geven van de financiële positie van een onderneming aan het einde van een bepaalde periode of van het boekjaar. Financiële jaarrekeningen bestaan uit vijf delen: een balans, een winst- en verliesrekening, een overzicht van de mutaties in het eigen vermogen, een kasstroomoverzicht en een toelichting.

  • Economie

    Economische beginselen en praktijken, financiële markten en grondstoffenmarkten, bankieren en de analyse van financiële gegevens.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Boekhoudkundige technieken

    De technieken voor het registreren en samenvatten van zakelijke en financiële transacties en het analyseren, verifiëren en rapporteren van de resultaten.

  • Financiële analyse

    Het proces van het beoordelen van de financiële mogelijkheden, de middelen en de status van een organisatie of persoon door het analyseren van financiële overzichten en verslagen om goed geïnformeerde zakelijke of financiële beslissingen te kunnen nemen.

  • Boekhouding

    De documentatie en verwerking van gegevens betreffende financiële activiteiten.

Vaardigheden

  • Bedrijfsnormen volgen

    Leiden en managen volgens de gedragscode van de organisatie.

  • Financiële verslagen bijhouden

    Bijhouden en afronden van formele documenten die de financiële transacties van een bedrijf of project vertegenwoordigen.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Financiële beleidslijnen handhaven

    De uitvoering van het financiële beleid van de onderneming met betrekking tot alle begrotings- en boekhoudprocedures van de organisatie lezen, begrijpen en handhaven.

  • Financiële prestaties van een bedrijf analyseren

    Op basis van de jaarrekening, de financiële staten en de externe informatie van de markt, de prestaties van de onderneming in financiële aangelegenheden analyseren om vast te stellen welke acties zouden kunnen worden ondernomen om de winst te vergroten.

  • Advies geven over financiële zaken

    Overleg plegen, advies uitbrengen en oplossingen voorstellen met betrekking tot financieel beheer, zoals het verwerven van nieuwe activa, het doen van investeringen en het toepassen van fiscale efficiëntiemethoden.

  • Financiële transacties verwerken

    Beheren van valuta's, financiële omwisselingsactiviteiten, deposito's en bedrijfs- en voucherbetalingen. Voorbereiden van uw gastenaccounts en deze beheren en contante betalingen of betalingen met creditcard en pinpas incasseren.

  • Streven naar bedrijfsgroei

    Strategieën en plannen ontwikkelen om een duurzame groei van de onderneming te bewerkstelligen, ongeacht of het gaat om de eigen onderneming of om die van iemand anders. Ernaar streven de inkomsten en positieve kasstromen te verhogen.

  • Financiële transacties traceren

    Het observeren, volgen en analyseren van financiële transacties in ondernemingen of bij banken. De geldigheid van de transactie vaststellen en controleren op verdachte transacties of transacties met een hoog risico om wanbeheer te voorkomen.

  • Financieel plan opstellen

    Een financieel plan ontwikkelen overeenkomstig de financiële en cliëntenregelgeving, met inbegrip van het profiel van de belegger, het financieel advies en de onderhandelings- en transactieplannen.

  • Rekeningen beheren

    De rekeningen en financiële activiteiten van een organisatie beheren, ervoor zorgen dat alle documenten correct worden bijhouden, dat alle informatie en berekeningen correct zijn en dat de juiste beslissingen worden genomen.

  • Gegevens van financiële transacties bijhouden

    Alle financiële transacties die in het kader van de dagelijkse activiteiten van een bedrijf worden verricht, bundelen en in de respectievelijke boekhouding opnemen.

  • Financiële marktontwikkelingen analyseren

    De tendensen van een financiële markt monitoren om in de loop van de tijd in een bepaalde richting te bewegen.

  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen

    Procedures opstellen voor het handhaven en verbeteren van gezondheid en veiligheid op de werkplek.

  • Financiële controlerapporten opstellen

    Informatie over de bevindingen van de audit van de financiële staten en het financieel beheer samenstellen om verslagen op te stellen, verbeteringsmogelijkheden aan te geven en de beheerbaarheid ervan te bevestigen.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Begrotingen evalueren

    Begrotingsplannen lezen, gedurende een bepaalde periode geplande uitgaven analyseren en een oordeel geven over respectering van de algemene plannen aan het bedrijf of organisme.

  • Financiële audits uitvoeren

    De financiële gezondheid, de handelingen en het financiële verloop in de jaarrekening van de vennootschap evalueren en controleren. De financiële gegevens herzien om te zorgen voor rentmeesterschap en bestuurbaarheid.

Optionele kennis en vaardigheden

boekhouding controleren controleplan ontwikkelen relaties met klanten onderhouden belastingwetgeving financiële informatie verzamelen financiële markten bedrijfsrekeningen beheren financieel verslag opstellen statistische financiële rapporten opstellen statistiek bankactiviteiten investeringsanalyse financiële wettelijke bepalingen liquiditeitenbeheer communiceren met bankiers rapporten presenteren financiële prognoses financiële informatie samenvatten effecten financiële producten

Source: Sisyphus ODB