Beroep evenementenorganisator

Evenementenorganisators werken samen met artiesten (of hun agenten) en locaties om een optreden te organiseren. Zij overleggen met muziekgroepen en agenten om een datum voor een optreden af te spreken en een deal te sluiten. Zij boeken een locatie en promoten het optreden. Zij zorgen ervoor dat alles wat de band nodig heeft aanwezig is en bepalen de tijdstippen van de soundchecks en de volgorde van het optreden. Sommige evenementorganisators werken als freelancer, terwijl andere verbonden zijn aan één locatie of festival.  

Evenementenorganisator: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Muziekgenres

    Verschillende muziekstijlen en -genres, waaronder blues, jazz, reggae, rock of indie.

Vaardigheden

  • Overleggen met personeel van een evenement

    Communiceren met medewerkers op een gekozen plaats om de details te coördineren.

  • Zelforganisatie plannen

    Identificeren van de noodzakelijke taken en prioriteiten vaststellen om een individuele planning te ontwikkelen en het werk op een autonome manier uit te voeren, zodat aan de eisen wordt voldaan.

  • Evenementen promoten

    Belangstelling wekken voor een evenement door promotieacties uit te voeren, zoals het plaatsen van advertenties of het uitdelen van folders

  • Zorgen voor benodigdheden voor evenementen

    Zorg ervoor dat aan de behoeften van het evenement, zoals audiovisuele apparatuur, beeldschermen of vervoer, wordt voldaan.

  • Zorgen voor publiciteit voor evenementen

    Een reclame- en publiciteitscampagne opzetten voor toekomstige evenementen of tentoonstellingen; sponsors aantrekken.

  • Artistiek netwerk ontwikkelen

    Een show of evenement bekendmaken door middel van PR-initiatieven. Ontwikkelen van een netwerk van contacten in de muziekindustrie om het nieuws over komende shows te verspreiden.

  • Evenementen plannen

    Programma's, agenda's, budgetten en diensten van een evenement plannen op basis van de behoeften van de klant.

  • Muziekartiesten selecteren

    Organiseren van audities en selecteren van uitvoerders voor muzikale optredens.

  • Locaties zoeken voor artiesten

    Ervoor zorgen dat de locatie geschikt is voor de behoeften van de uitvoerende kunstenaar.

  • Relaties met artiesten beheren

    Relaties met kunstenaars die nieuw zijn in de galerie ontwikkelen en bestaande relaties met gevestigde artiesten uitbreiden.

  • Contracten beheren

    Onderhandelen over de termijnen, voorwaarden, kosten en andere specificaties van een contract, om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de wettelijke vereisten en juridisch afdwingbaar zijn. Toezien op de uitvoering van het contract, eventuele wijzigingen overeenkomen en documenteren.

  • Communicatiestijl aanpassen aan de ontvanger

    De communicatiestijl aanpassen aan die van de ontvanger van het bericht om een goede verstandhouding te creëren.

  • Zich aanpassen aan creatieve eisen van artiesten

    Werk met kunstenaars, met als doel de creatieve visie te begrijpen en zich daaraan aan te passen. Ten volle gebruik maken van uw talenten en vaardigheden om het best mogelijke resultaat te bereiken.

  • Muziek promoten

    Muziek promoten; deelnemen aan interviews in de media en andere promotieactiviteiten.

Optionele kennis en vaardigheden

administratieve details voor evenementen aansturen op de hoogte blijven van nieuw uitgebrachte muziek en video’s muziekliteratuur dienstverleners voor evenementen selecteren financiering voor concerten verkrijgen

Source: Sisyphus ODB