Beroep doktersassistent

Operatieassistenten ondersteunen artsen in de geneeskunde bij medische maatregelen,door het uitvoeren van eenvoudige ondersteuningsactiviteiten tijdens medische procedures, gestandaardiseerde diagnostische programma's en gestandaardiseerde point-of-care tests, het waarborgen van operatiehygiëne, reiniging, desinfectie, sterilisatie en onderhoud van medische hulpmiddelen en het uitvoeren van de organisatorische en administratieve taken die nodig zijn voor het uitvoeren van een doktersoperatie onder toezicht, in opdracht van de arts.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Doktersassistent: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken doktersassistent

  • Op- en afstellen van operatieapparatuur zodat deze gebruiksklaar en steriel is.
  • Assisteren van de chirurg tijdens de operatie bijv. aangeven van instrumenten of bedienen van apparatuur.
  • Mee-opereren indien gewenst tijdens de operatie.
  • Conditie van de patiënt controleren tijdens de operatie.
  • Voorlichten en geruststellen van de patiënt voor, tijdens en na de operatie.

Gerelateerde beroepen medisch assistent

  • Anesthesie-assistent
  • Doktersassistent
  • Medisch assistent

Kennis

  • Medische terminologie

    De betekenis van medische termen en afkortingen, van doktersrecepten en diverse medische specialismen en het juiste gebruik ervan.

  • Administratieve taken in een medische omgeving

    De medisch-administratieve taken, waaronder patiëntenadministratie, afsprakensystemen, patiëntgegevens en herhaalrecepten.

  • Medische informatica

    De processen en tools die worden gebruikt voor de analyse en verspreiding van medische gegevens via computersystemen.

  • Wetgeving inzake gezondheidszorg

    De rechten van patiënten en de verantwoordelijkheden van behandelaars en de mogelijke repercussies en processen in verband met medische nalatigheid of wanpraktijken.

  • Chirurgische asepsis

    De manier om apparatuur en oppervlakken steriel te houden om infecties tijdens de medische verzorging te voorkomen.

  • Beheer van gezondheidsgegevens

    De procedures en het belang van administratie in een zorgstelsel, onder meer in ziekenhuizen of klinieken, de informatiesystemen die worden gebruikt om gegevens bij te houden en te verwerken en de wijze waarop gegevens zo nauwkeurig mogelijk kunnen worden gehouden.

  • Professionele documentatie in de gezondheidszorg

    De in de beroepsomgeving van de gezondheidszorg toegepaste geschreven normen voor documentatiedoeleinden van iemands activiteit.

  • Multiprofessionele samenwerking in de gezondheidszorg

    De manier om zich te gedragen tijdens vergaderingen, bezoeken en vergaderingen van teams in het kader van multiprofessionele samenwerking, in het bijzonder met andere zorgprofessionals.

  • Anesthesiologie

    Anesthesiologie is een medische specialiteit die wordt vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Technieken voor bloedafnames

    De geschikte technieken voor het afnemen van bloed voor laboratoriumdoeleinden, afhankelijk van de doelgroep, zoals kinderen of ouderen.

  • Gezondheidszorg

    De structuur en functie van de gezondheidsdiensten.

Vaardigheden

  • Effectief communiceren in de gezondheidszorg

    Doeltreffend communiceren met patiënten, familieleden en andere zorgverleners, gezondheidswerkers en partners uit de gemeenschap.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Gegevens van gebruikers van gezondheidszorg beheren

    Accurate klantenbestanden bijhouden die ook voldoen aan juridische en professionele normen en ethische verplichtingen om het beheer van de cliënten te vergemakkelijken en ervoor te zorgen dat de gegevens van alle cliënten (met inbegrip van mondeling, schriftelijk en elektronisch) vertrouwelijk worden behandeld.

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Vragen van patiënten beantwoorden

    Op vriendschappelijke en professionele wijze reageren op alle vragen van de huidige of potentiële patiënten en hun families, namens een gezondheidszorginstelling.

  • Contextspecifieke klinische vaardigheden toepassen

    Een professionele en op feitenmateriaal gebaseerde beoordeling verrichten, doelen stellen, interventies uitvoeren en cliënten evalueren, rekening houdend met de ontwikkelings- en contextuele geschiedenis van de cliënten, binnen het eigen werkgebied.

  • Collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen

    Tijdens een behandeling collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen en het vertrouwen en de medewerking van de zorggebruikers stimuleren en winnen.

  • Verslagen van behandelingen bewaren

    Nauwkeurige dossiers en rapporten bijhouden met betrekking tot de voorgeschreven behandeling of medicatie.

  • Vooruitgang van gebruikers van gezondheidszorg gerelateerd aan een behandeling registreren

    De voortgang van de gebruiker van gezondheidszorg registreren door te observeren, te luisteren en resultaten te meten.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Voorlichten over preventie van ziekte

    Empirisch onderbouwd advies verstrekken over het vermijden van een slechte gezondheid, personen en hun verzorgers voorlichten over het voorkomen van ziekten en/of verbeteren van hun omgeving en gezondheidstoestand. Advies verstrekken over de vaststelling van risico’s die leiden tot een slechte gezondheid en helpen de veerkracht van de patiënten te vergroten met strategieën voor preventie en vroegtijdige interventie.

  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg

    Het hoofd bieden aan de druk en adequaat en tijdig reageren op onverwachte en snel veranderende situaties in de gezondheidszorg.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams

    Deelnemen aan de verlening van multidisciplinaire gezondheidszorg en inzicht hebben in de regels en bevoegdheden van andere beroepen in de gezondheidszorg.

  • Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken

    Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken (online toepassingen en diensten ) om de gezondheidszorg te verbeteren.

  • Zorgen voor de veiligheid van gebruikers van de gezondheidszorg

    Ervoor zorgen dat gebruikers in de gezondheidszorg professioneel, effectief en veilig worden behandeld, waarbij de technieken en procedures worden aangepast aan de behoeften, capaciteiten of de heersende omstandigheden van de persoon.

  • Gezondheidsvoorlichting bieden

    Empirisch onderbouwde strategieën ter bevordering van een gezond leven, ziektepreventie en beheer bieden.

  • Testresultaten aan medisch personeel bieden

    Testresultaten registreren en doorgeven aan het medisch personeel, dat de informatie gebruikt om de ziekte van de patiënt te diagnosticeren en te behandelen.

  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg

    Bijdragen aan de uitvoering van gecoördineerde en permanente gezondheidszorg.

  • Zorgen voor gepaste administratie van afspraken

    Een gepaste procedure voor het beheer van afspraken opzetten, waaronder beleidsregels in verband met annuleren en niet komen opdagen.

  • Vertrouwelijkheid van gegevens van gebruikers van gezondheidszorg verzekeren

    De vertrouwelijkheid van de informatie over de ziekte en de behandeling van de gebruikers van de gezondheidszorg in acht nemen en in stand houden.

  • Beleidsmakers over gezondheidsuitdagingen informeren

    Het verstrekken van nuttige informatie over beroepen in de gezondheidszorg om ervoor te zorgen dat de juiste beleidsbeslissingen worden genomen.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Medische verzekeringsclaims verwerken

    Contact opnemen met de zorgverzekeraar van de patiënt en de juiste formulieren indienen met informatie over de patiënt en de behandeling.

  • Communiceren met gebruikers van gezondheidszorg

    Communiceren met cliënten en hun verzorgers, met toestemming van de patiënt, om hen op de hoogte te houden van de voortgang van de cliënten en patiënten en de vertrouwelijkheid te waarborgen.

  • Voor de behandeling informatie geven

    De behandelingsopties en -mogelijkheden uitleggen en de patiënten informeren om hen te helpen evenwichtige beslissingen te nemen.

  • Vooruitgang van patiënten door een behandeling controleren

    Observeren van en rapporteren over de reactie van de gebruikers van de gezondheidszorg op de medische behandeling, toezicht houden op de voortgang of het verval van de gezondheidszorg op dagelijkse basis en wijziging van de procedures voor de behandeling, indien nodig.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Advies geven in verband met geïnformeerde toestemming van zorgontvangers

    Ervoor zorgen dat patiënten/cliënten volledig zijn geïnformeerd over de risico’s en voordelen van voorgestelde behandelingen, zodat zij geïnformeerde toestemming kunnen geven, waarbij patiënten/cliënten worden betrokken bij het proces van hun zorg en behandeling.

  • Meeleven met gebruikers van gezondheidszorg

    Inzicht hebben in de achtergrond van de symptomen, de moeilijkheden en het gedrag van cliënten en patiënten. Meeleven met hun problemen; respect tonen en hun autonomie, zelfrespect en zelfstandigheid versterken. Zich bekommeren om hun welzijn, en handelen met inachtneming van de persoonlijke grenzen, gevoeligheden, culturele verschillen en voorkeuren van de cliënt en de patiënt in gedachten.

  • Omgaan met noodzorgsituaties

    De signalen beoordelen en goed voorbereid zijn op een situatie die een onmiddellijke bedreiging vormt voor iemands gezondheid, veiligheid, eigendom of milieu.  

  • Gezondheidswetenschappen toepassen

    Een breed scala aan biomedische, psychosociale, organisatorische, educatieve en maatschappelijke aspecten van gezondheid, ziekte en gezondheidszorg toepassen om de gezondheidszorg te verbeteren en de kwaliteit van leven te verbeteren.

Optionele kennis en vaardigheden

klantendiensten leiding geven aan medisch kantoorpersoneel biologische monsters van patiënten verzamelen advies geven over dieetgerelateerde problemen klinische verslagen inkoopactiviteiten beheren vreemde talen gebruiken bij zorg wondsluitingstechnieken radiologische procedures venapuncties uitvoeren omgaan met patiënten met bijzondere behoeften factureringsgegevens van gebruikers van gezondheidszorg registreren helpen bij hemostase materiaal voor venipunctieprocedures gebruiken processen voor elektronische aankoop

Loopbaanperspectief

Het beroep doktersassistent behoort tot de beroepsgroep Medisch praktijkassistenten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20248100  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20247400  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202415500  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  laag
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB