Beroep documentalist

Een documentalist verzamelt, ontsluit, actualiseert en beheert informatie die van belang is voor de organisatie waar hij/zij werkzaam is. Vervolgens verstrekt de documentalist, in overleg, de informatie aan de werknemers die met deze informatie aan de slag gaan. Een documentalist kan ook gebruikers helpen om zelf informatie te vinden. Onderwerpen waar een documentalist zich mee bezig kan houden zijn koerswijzigingen of nieuwe wetgeving. Een documentanalist ordent, classificeert en registreert nieuwe gegevens zodanig dat het voor medewerkers ook makkelijk te vinden is. Een documentanalist is niet alleen bezig in opdracht van de organisatie, maar gaat ook zelf opzoek naar relevante ontwikkelingen voor de organisatie en attendeert andere werknemers hier op.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Conventioneel / Sociaal
  • Realistisch / Conventioneel

Taken documentalist

  • Verzamelen, ontsluiten, actualiseren en beheren van informatie voor een organisatie.
  • Verstrekken van informatie aan medewerkers waar de informatie relevant voor is.
  • Overleggen met de gebruikers van de informatie.
  • Ondersteunen van gebruikers bij het vinden van informatie.
  • Zorgen dat de informatie in het archief makkelijk te vinden is voor de medewerkers.
  • Actief zelf zoeken naar informatie die relevant is voor de organisatie.
  • Attenderen van medewerkers op informatie die voor hen relevant is, ook wanneer de informatie niet op het verzoek van de medewerker is gevonden.

Gerelateerde beroepen bibliotheek

  • Administratief medewerker bibliotheek
  • Archivaris, archiefbeheerder
  • Bibliothecaris
  • Manager/directeur bibliotheek
  • Medewerker informatievoorziening bibliotheek