Beroep docent sociaal werk hoger onderwijs

Docenten in de sociale dienst zijn professionals die twee functies vervullen: enerzijds de academische discipline die sociale diensten verleent, zoals counseling, therapie of belangenbehartiging, aan personen of groepen van mensen, en anderzijds zij maken deel uit van de academische wereld die professioneel onderwijs aanbiedt, zich ook bezig te houden met onderzoek en kennisontwikkeling, door bij te dragen aan oplossingen voor complexe sociale problemen en innovatieve benaderingen om deze problemen te verhelpen. Zij geven les over sociale arbeidskennis, vaardigheden en waarden voor het voorbereiden van studenten op cultureel competente sociale werkpraktijk met verschillende populaties en gemeenschappen.

Docent sociaal werk hoger onderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Begeleidingsmethodes

    Begeleidingstechnieken die in verschillende omgevingen en bij verschillende groepen en individuen worden gebruikt, in het bijzonder wanneer het gaat om methoden voor toezicht en bemiddeling in het begeleidingsproces.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Pedagogie

    De theorie en de praktijk van het onderwijs, met inbegrip van de verschillende didactische methoden voor de opvoeding van personen of groepen.

  • Sociale werktheorie

    De ontwikkeling en de kenmerken van de sociale werktheorieën die worden onderbouwd door sociale en menswetenschappen.

  • Wettelijke vereisten in de sociale sector

    De eisen uit wet- en regelgeving voor de sociale sector.

  • Sociale rechtvaardigheid

    De ontwikkeling en de beginselen van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid en de wijze waarop deze per geval dienen te worden toegepast.

  • Ondernemingsbeleid

    De regels die van toepassing zijn op de activiteiten van een bedrijf.

  • Sociale wetenschappen

    Ontwikkeling en kenmerken van sociologische, antropologische, psychologische, politieke en sociale beleidstheorieën.

Vaardigheden

  • Stress in organisaties beheersen

    Omgaan met bronnen van stress en druk in het eigen beroepsleven, zoals beroeps-, management-, institutionele en persoonlijke stress, en anderen helpen hetzelfde te doen om het welzijn van uw collega's te bevorderen en burnouts te voorkomen.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Sociale diensten verlenen in cultureel diverse gemeenschappen

    Diensten verlenen die rekening houden met verschillende culturele en taaltradities, die de eerbiediging en validatie van gemeenschappen aantonen en consistent zijn met het beleid op het gebied van mensenrechten en gelijkheid en diversiteit.

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Persoonsgerichte zorg toepassen

    Personen behandelen als partners bij de planning, ontwikkeling en beoordeling van de zorg, om ervoor te zorgen dat het passend is voor hun behoeften. Hen en hun zorgverleners centraal stellen in alle besluiten.

  • Omgaan met ethische dilemma's in de maatschappelijke dienstverlening

    De ethische principes van het maatschappelijk werk toepassen om de praktijk te sturen en complexe ethische kwesties, dilemma's en conflicten te beheren in overeenstemming met het gedrag op het werk, de ontologie en de ethische code van de sociale diensten, en zich betrekken bij ethische besluitvorming door het toepassen van nationale en - voor zover van toepassing - internationale ethische normen of beginselverklaringen.

  • Kwetsbare gebruikers van sociale diensten beschermen

    Hulp bieden bij het verstrekken van lichamelijke, morele en psychologische bijstand aan mensen in gevaarlijke of moeilijke situaties en ze, waar nodig, overbrengen naar een veilige plaats.

  • Sociale problemen voorkomen

    Sociale problemen voorkomen, door acties te ontwikkelen, te definiëren en uit te voeren die sociale problemen kunnen voorkomen, met het oog op de verbetering van de levenskwaliteit van alle burgers.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Een professioneel netwerk ontwikkelen

    Mensen in een professionele context bereiken en ontmoeten. Raakvlakken zoeken en uw contacten gebruiken in het belang van beide partijen. De mensen in uw persoonlijke professionele netwerk volgen en op de hoogte blijven van hun activiteiten.

  • Activiteiten delegeren

    Activiteiten en taken aan anderen delegeren op basis van de bekwaamheid, het niveau van voorbereiding, de competentie en de wettelijke beperkingen. Ervoor zorgen dat mensen begrijpen wat ze moeten doen en wanneer ze het moeten doen.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Sociale crisissen beheersen

    Individuen in sociale crisissituaties tijdig identificeren, erop reageren en hen motiveren, waarbij gebruik wordt gemaakt van alle middelen.

  • Cursusoverzicht ontwikkelen

    Onderzoeken en opstellen van een overzicht van de te volgen cursus en berekening van een tijdschema voor het instructieplan overeenkomstig de schoolvoorschriften en de leerdoelstellingen.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten

    Kwaliteitsnormen toepassen bij sociale diensten met inachtneming van de waarden en principes ten aanzien van maatschappelijk werk.

  • Professionele identiteit ontwikkelen in sociaal werk

    Te streven naar het verlenen van passende diensten aan klanten van maatschappelijk werk, tijdens het verblijf binnen een professioneel kader, inzicht krijgen in de manier waarop de werkzaamheden van andere professionals worden uitgevoerd en rekening houden met de specifieke behoeften van uw klanten.

  • Werkgerelateerde verslagen schrijven

    Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.

  • Gebruikers van diensten en verzorgers betrekken bij de planning van zorg

    De zorgbehoeften van personen evalueren, families en verzorgers betrekken bij de ontwikkeling en implementatie van ondersteuningsplannen. Zorgen voor de evaluatie en monitoring van deze plannen.

  • Pleiten voor gebruikers van sociale diensten

    Namens en voor rekening van de gebruikers van diensten spreken, met gebruik van communicatieve vaardigheden en kennis van relevante gebieden om minder bedeelde mensen te helpen.

  • Problemen oplossen bij sociale dienstverlening

    Systematisch een stapsgewijs probleemoplossend proces toepassen bij het verlenen van sociale diensten.

  • Rekening houden met de sociale invloed van acties op gebruikers van diensten

    Handelen volgens de politieke, sociale en culturele context van de gebruikers van de sociale voorziening, rekening houdend met de gevolgen van bepaalde acties voor hun sociale welzijn.

  • Interviews afnemen bij sociale diensten

    Klanten, collega’s, leidinggevenden of ambtenaren stimuleren om volledig, vrijelijk en naar waarheid te spreken, om de ervaringen, houdingen en meningen van de ondervraagde te verkennen.

  • Hulprelaties opbouwen met gebruikers van sociale diensten

    Ontwikkelen van een samenwerkende hulprelatie, het aanpakken van eventuele breuken of spanningen in de relatie, het bevorderen van de band en het verkrijgen van vertrouwen en samenwerking van gebruikers door middel van empathisch luisteren, zorg, warmte en authenticiteit.

  • Werken in partnerschap met gebruikers van sociale diensten

    De gebruikers van sociale diensten helpen bij het vaststellen en uitdrukken van hun verwachtingen en sterke punten, door hun informatie en advies te verstrekken om met kennis van zaken beslissingen over hun situatie te kunnen nemen. Samenwerken met individuele personen, gezinnen, groepen, gemeenschappen om verandering te bewerkstelligen en de kansen in het leven te verbeteren.

  • Stressbestendig zijn

    Een gematigde mentale toestand behouden en effectief presteren onder druk of ongunstige omstandigheden.

  • Lesmateriaal opstellen

    Een syllabus schrijven, selecteren of aanbevelen voor studenten die voor de cursus zijn ingeschreven.

  • Verslagen van werk met gebruikers van diensten bewaren

    Nauwkeurige, beknopte, actuele en tijdige gegevens bijhouden van het werk met gebruikers van de diensten, met inachtneming van de wetgeving en het beleid op het gebied van privacy en veiligheid.

  • Problemen kritisch behandelen

    De sterke en zwakke punten in kaart brengen van verschillende abstracte, rationele concepten zoals vraagstukken, meningen en benaderingen met betrekking tot een specifieke problematische situatie om oplossingen en alternatieve methoden te formuleren om de situatie aan te pakken.

  • Onderhandelen met gebruikers van sociale diensten

    Met uw cliënt overleggen om goede voorwaarden te scheppen op basis van een vertrouwensband, en de cliënt eraan herinneren dat het werk in zijn eigen voordeel is en zijn samenwerking aanmoedigen.

  • Bijdragen aan het waarborgen van veiligheid van individuen

    Gebruik maken van vastgestelde processen en procedures om gevaarlijke, onrechtmatige, discriminerende of uitbuitende gedragingen en praktijken aan te vechten en te melden, waarbij dergelijke gedragingen onder de aandacht van de werkgever of de bevoegde autoriteit worden gebracht.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Sociale verandering promoten

    Veranderingen in de relaties tussen individuele personen, gezinnen, groepen, organisaties en gemeenschappen bevorderen door rekening te houden met en om te gaan met onvoorspelbare veranderingen op micro-, macro- en mezzoniveau.

  • Sociale begeleiding bieden

    De gebruikers van sociale diensten helpen bij het oplossen van persoonlijke, sociale of psychologische problemen.

  • Beslissingen nemen binnen sociaal werk

    Beslissingen nemen wanneer dat nodig is, binnen de grenzen van de toegekende bevoegdheden en rekening houdend met de input van de gebruiker van de dienst en andere zorgverleners.

  • Sociale werkpakketten regelen

    Een pakket van diensten van sociale ondersteuning creëren op basis van de behoeften van de gebruiker van de dienst en in overeenstemming met gespecificeerde normen, voorschriften en termijnen.

  • Sociaal dienstverleningsplan evalueren

    Evalueren van de sociaal dienstverleningsplannen, rekening houdend met de meningen en voorkeuren van uw gebruikers van de dienst. Opvolgen van het plan, waarbij de kwantiteit en kwaliteit van de geleverde diensten worden beoordeeld.

  • Verslag doen van sociale ontwikkelingen

    Verslag doen van resultaten en conclusies over de sociale ontwikkeling van de samenleving op een begrijpelijke manier, door deze mondeling en schriftelijk te presenteren aan een breed publiek, van niet-deskundigen tot deskundigen.

  • Rechten van gebruikers van diensten promoten

    De rechten van de cliënt om zijn of haar leven te beheren, geïnformeerde keuzes over de diensten die hij of zij ontvangt te maken, met inachtneming en, in voorkomend geval, het bevorderen van de individuele standpunten en wensen van zowel de cliënt als zijn of haar verzorgers.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Nadenken over praktijken

    De eigen praktijk routinematig evalueren, de praktijkmethoden en resultaten kritisch op consistente, coherente en geschikte manieren evalueren, kennis hebben van relevante methoden en gebruik maken van feedback van managers, supervisors, andere professionals en patiënten/cliënten om de praktijk dienovereenkomstig aan te passen .

  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen

    Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.

  • Contacten onderhouden met pedagogische medewerkers

    Communiceren met onderwijsmanagement, zoals de schooldirecteur en bestuursleden, en met het onderwijsondersteuningsteam zoals de onderwijsassistent, schooladviseur of academisch adviseur over kwesties die betrekking hebben op het welzijn van de leerlingen.

  • Professioneel communiceren met collega’s in andere vakgebieden

    Professioneel communiceren en samenwerken met andere beroepsgroepen in de gezondheidszorg en de sociale dienstverlening.

  • Crisisinterventie toepassen

    Methodologisch reageren op een verstoring of storing in de normale of gebruikelijke functie van een persoon, familie, groep of gemeenschap.

  • Principes van sociaal werk aanleren

    Leerlingen instrueren in de theorie en de praktijk van het maatschappelijk werk, met inbegrip van kennis, vaardigheden en waarden op het gebied van maatschappelijk werk, om hen voor te bereiden op het aangaan van cultureel competent sociaal werk met verschillende bevolkingsgroepen en gemeenschappen.

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Gebruikers van sociale diensten sterker maken

    Individuen, gezinnen, groepen en gemeenschappen in staat stellen meer controle te krijgen over hun leven en hun leefomgeving, hetzij zelfstandig, hetzij met hulp van anderen.

  • Antionderdrukkingspraktijken toepassen

    Het in kaart brengen van onderdrukking in samenlevingen, economieën, culturen en groepen die als zodanig optreden, op niet-repressieve wijze optreden, gebruikers in staat stellen maatregelen te nemen om hun leven te verbeteren en burgers in staat te stellen hun omgeving te veranderen overeenkomstig hun eigen belangen.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Samenwerken op interprofessioneel niveau

    Samenwerken met mensen in andere sectoren met betrekking tot sociale dienstverlening.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Werken met gemeenschappen

    Sociale projecten opzetten met het oog op gemeenschapsontwikkeling en actieve burgerparticipatie.

  • Empathisch zijn

    Emoties en inzichten ervaren door een ander herkennen, begrijpen en delen.

  • Continue professionele ontwikkeling ondernemen op het gebied van sociaal werk

    Continue professionele ontwikkeling (CPD) ondernemen om kennis, vaardigheden en competenties in het kader van het maatschappelijk werk voortdurend bij te werken en te ontwikkelen.

  • Contacten onderhouden met educatieve medewerkers

    Met het schoolpersoneel zoals leraren, onderwijsassistenten, academische adviseurs en de directeur communiceren over kwesties met betrekking tot het welzijn van studenten. In de context van een universiteit samenwerken met het technische en onderzoekspersoneel om onderzoeksprojecten en cursusgerelateerde zaken te bespreken.

  • Wetgeving transparant maken voor gebruikers van sociale diensten

    Informeren over de wetgeving voor gebruikers van sociale diensten en deze uitleggen, om hen te helpen inzicht te krijgen in de gevolgen die deze voor hen hebben en hoe zij deze voor hun belang kunnen gebruiken.

  • Gebruikers van sociale diensten doorverwijzen

    Verwijzen naar andere professionals en andere organisaties op basis van de eisen en behoeften van gebruikers van sociale diensten.

  • Situatie van gebruikers van sociale diensten beoordelen

    De sociale situatie van de gebruikers van de diensten beoordelen, waarbij nieuwsgierigheid en respect voor de dialoog in evenwicht met elkaar moeten staan, rekening houdend met hun families, organisaties en gemeenschappen en de daaraan verbonden risico’s, en de behoeften en de middelen om aan fysieke, emotionele en sociale behoeften te voldoen.

  • Communiceren met gebruikers van sociale diensten

    Verbale, non-verbale, schriftelijke en elektronische communicatie gebruiken. Aandacht hebben voor de behoeften, kenmerken, vaardigheden, voorkeuren, leeftijd, ontwikkelingsfase en cultuur van de specifieke gebruikers van sociale diensten.

  • Casemanagement toepassen

    Opties en diensten beoordelen, plannen, faciliteren, coördineren en bepleiten voor rekening van een persoon.

  • Voorzorgsmaatregelen voor gezondheid en veiligheid volgen bij socialezorgpraktijken

    Zorgen voor hygiënische werkmethoden, met inachtneming van de veiligheid van het milieu bij dagzorg, zorginstellingen en thuiszorg.

  • Holistische benadering toepassen binnen sociale diensten

    De gebruiker van de sociale dienst in elke situatie in beschouwing nemen en de verbanden herkennen tussen de microdimensie, mesodimensie en macrodimensie van sociale problemen, sociale ontwikkeling en sociaal beleid.

  • Sociaal rechtvaardige werkbeginselen toepassen

    Werken in overeenstemming met management- en organisatieprincipes en -waarden op het gebied van mensenrechten en sociale rechtvaardigheid.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Onderhandelen met belanghebbenden van sociale diensten

    Onderhandelen met overheidsinstellingen, andere maatschappelijk werkers, gezinnen en zorgverleners, werkgevers of huisbazen om het meest geschikte resultaat voor uw cliënt te verkrijgen.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Leiderschap tonen bij sociale dienstverlening

    Neem het voortouw bij de praktische behandeling van maatschappelijke zaken en activiteiten.

  • Conflicten hanteren

    Bemiddelen bij conflicten en gespannen situaties door te handelen tussen partijen, zoals gebruikers van diensten, belangrijke anderen zoals gezinnen, en instellingen, streven naar een overeenkomst, verzoening en oplossen van problemen.

  • Socialedienstverleningsprocedures plannen

    Socialedienstverleningsprocedures plannen, de doelstelling definiëren en rekening houden met de uitvoeringsmethoden, de beschikbare middelen identificeren en raadplegen, zoals tijd, begroting en personeel en indicatoren vaststellen om het resultaat te beoordelen.

  • Voldoen aan praktijknormen in sociale diensten

    Maatschappelijk werk en sociale zorg op een wettige, veilige en effectieve manier uitvoeren met inachtneming van de normen.

Optionele kennis en vaardigheden

rapporten presenteren financieringsmethoden studenten binnen sociaal werk beoordelen toezien op onderwijzend personeel beoordelingsprocessen academisch onderzoek publiceren technische expertise leveren in lesmateriaal voorzien deelnemen aan wetenschappelijke colloquia werken met elektronische leeromgevingen samenwerkingsrelaties aangaan wetenschappelijke onderzoeksmethodologie loopbaanbegeleiding bieden teamwork tussen studenten aanmoedigen onderwijs binnen de eigen gemeenschap aanwezigheidslijsten bijhouden veldwerk uitvoeren studenten sociaal werk begeleiden universiteitsprocedures crisisinterventie lesplannen ontwikkelen helpen bij de organisatie van schoolevenementen onderzoeksvoorstellen bespreken toezicht houden op onderwijsontwikkelingen kwalitatief onderzoek uitvoeren kwantitatief onderzoek uitvoeren in een academisch comité zetelen middelen voor educatieve doeleinden beheren leerproblemen studenten bijstaan bij het leren wetenschappelijk onderzoek uitvoeren promovendi begeleiden onderzoek inzake sociaal werk uitvoeren leercurriculum plannen studenten helpen met materiaal studenten helpen bij hun proefschrift

Source: Sisyphus ODB