Beroep docent psychologie hoger onderwijs

De docenten van de psychologie zijn docenten, docenten of docenten die les geven aan studenten die een diploma hoger middelbaar onderwijs hebben behaald op hun eigen gespecialiseerde studiegebied, psychologie, die overwegend academisch van aard is. Zij werken samen met hun universitaire onderzoeksassistenten en universitaire onderwijsassistenten voor het voorbereiden van lezingen en examens, voor het sorteren van papiersoorten en examens en voor het leiden van de controle en het geven van feedback over de studenten. Zij voeren ook academisch onderzoek uit op hun vakgebied psychologie, publiceren hun bevindingen en onderhouden contacten met andere universiteitsmedewerkers.

Docent psychologie hoger onderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Psychologische concepten

    De psychologische concepten van gezondheidsbescherming en gezondheidsbevordering.

  • Psychologie

    Het menselijk gedrag en diens prestaties met individuele verschillen in bekwaamheid, persoonlijkheid, interesses, leerprestaties en motivatie.

  • Menselijke psychologische ontwikkeling

    De menselijke psychologische ontwikkeling gedurende de hele levensloop, theorieën inzake de persoonlijkheidsontwikkeling, culturele en ecologische invloeden, het gedrag van de mens, met inbegrip van ontwikkelingscrises, handicaps, uitzonderlijk gedrag en verslavend gedrag.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Psychologische theorieën

    De historische ontwikkeling van counseling en psychologische theorieën, evenals de perspectieven en toepassingen, en interview- en counselingstrategieën.

Vaardigheden

  • Contacten onderhouden met pedagogische medewerkers

    Communiceren met onderwijsmanagement, zoals de schooldirecteur en bestuursleden, en met het onderwijsondersteuningsteam zoals de onderwijsassistent, schooladviseur of academisch adviseur over kwesties die betrekking hebben op het welzijn van de leerlingen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Contacten onderhouden met educatieve medewerkers

    Met het schoolpersoneel zoals leraren, onderwijsassistenten, academische adviseurs en de directeur communiceren over kwesties met betrekking tot het welzijn van studenten. In de context van een universiteit samenwerken met het technische en onderzoekspersoneel om onderzoeksprojecten en cursusgerelateerde zaken te bespreken.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Cursusoverzicht ontwikkelen

    Onderzoeken en opstellen van een overzicht van de te volgen cursus en berekening van een tijdschema voor het instructieplan overeenkomstig de schoolvoorschriften en de leerdoelstellingen.

  • Werkgerelateerde verslagen schrijven

    Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.

  • Voorbeelden geven bij het leren

    Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.

  • Psychologie onderwijzen

    Studenten onderwijzen in de theorieën en praktijken van de psychologie, en meer in het bijzonder in onderwerpen als de geest en het menselijk gedrag en de geestelijke processen van een individuele en cognitieve ontwikkeling.

  • Ontwikkelingen op expertisegebied opvolgen

    Nieuw onderzoek, voorschriften en andere belangrijke ontwikkelingen volgen, al dan niet in verband met de arbeidsmarkt, die zich op het expertisegebied voordoen.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Lesmateriaal opstellen

    Een syllabus schrijven, selecteren of aanbevelen voor studenten die voor de cursus zijn ingeschreven.

Optionele kennis en vaardigheden

psychologische begeleidingsmethoden in een academisch comité zetelen academisch onderzoek publiceren toezicht houden op onderwijsontwikkelingen helpen bij de organisatie van schoolevenementen technische expertise leveren studenten bijstaan bij het leren kwalitatief onderzoek uitvoeren financieringsmethoden wetenschappelijk onderzoek uitvoeren psychologisch onderzoek uitvoeren leerproblemen rapporten presenteren deelnemen aan wetenschappelijke colloquia samenwerkingsrelaties aangaan psychologische diagnostiek psychiatrische aandoeningen pedagogie studenten helpen bij hun proefschrift in lesmateriaal voorzien universiteitsprocedures gedragsstoornissen psychologische testen interpreteren wetenschappelijke onderzoeksmethodologie kwantitatief onderzoek uitvoeren werken met elektronische leeromgevingen promovendi begeleiden teamwork tussen studenten aanmoedigen toezien op onderwijzend personeel aanwezigheidslijsten bijhouden onderzoeksvoorstellen bespreken loopbaanbegeleiding bieden beoordelingsprocessen studenten helpen met materiaal middelen voor educatieve doeleinden beheren psychiatrie lesplannen ontwikkelen

Source: Sisyphus ODB