Beroep docent hoger onderwijs

docent hoger onderwijs
Credits: Shutterstock.com

Docenten in het hoger onderwijs geven les aan studenten die een diploma hoger secundair onderwijs hebben behaald in hun eigen gespecialiseerde vakgebied, dat overwegend academisch van aard is. Zij kunnen functiebenamingen hebben zoals senior docent of hoogleraar. Ze werken samen met hun onderwijs- en onderzoeksassistenten voor de voorbereiding van lezingen en examens, voor het rangschikken van papers en examens, voor toonaangevende laboratoriumpraktijken, en voor het leiden van review en feedback sessies voor de studenten. Ze doen ook academisch onderzoek in hun vakgebied, publiceren hun bevindingen en onderhouden contacten met hun academische collega's.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Docent hoger onderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken docent hoger onderwijs

  • Plant en bereidt vakken/cursussen voor (voor promovendi of studenten) in samenwerking met andere personeelsleden.
  • Bereidt colleges voor vakken/cursussen (voor promovendi of studenten) voor en geeft colleges, houdt toezicht op werkgroepen/bijeenkomsten gegeven door andere personeelsleden.
  • Evalueert en beoordeelt het werk en onderzoek van promovendi en studenten.
  • Leest, beoordeelt, en bespreekt artikelen, boeken en papers.
  • Neemt deel aan professionele conferenties, bijv. door het geven van lezingen of presentaties, het voorzitten van sessies, etc.
  • Initieert wetenschappelijke onderzoeksprojecten en werft financiële middelen.
  • Voert wetenschappelijk onderzoek uit in het vakgebied, individueel of in samenwerking met een onderzoeksgroep.
  • Geeft leiding aan onderzoeksprojecten van promovendi en medewerkers.
  • Publiceert onderzoeksresultaten in wetenschappelijke tijdschriften of boeken.
  • Voert managementtaken uit, bijv. door het ontwikkelen van beleid en het opstellen van afdelingsbegrotingen.
  • Geeft advies aan externe instituten of organisaties zoals de overheid of het bedrijfsleven.

Gerelateerde beroepen universiteitsdocent

  • Universitair docent agrarische studies, natuur, dieren, milieu
  • Universitair docent journalistiek, media, communicatie
  • Universitair docent juridische, bestuurlijke vakken
  • Universitair docent letteren, geschiedenis, theologie, filosofie
  • Universitair docent maatschappelijk werk
  • Universitair docent maatschappijwetenschappen, psychologie, pedagogiek, economie
  • Universitair docent medische en gezondheidswetenschappen, farmacie
  • Universitair docent natuurwetenschappen en biologie
  • Universitair docent overige vakgebieden
  • Universitair docent psychologie, pedagogiek
  • Universitair docent techniek, transport, logistiek
  • Universitair docent vrijetijd, hotelmanagement, gastronomie
  • Universitair docent wis-, schei- en natuurkunde, informatica, biologie

Kennis

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Universiteitsprocedures

    De interne werking van een universiteit, zoals de structuur van de onderwijsondersteuning en het onderwijsbeheer, het beleid en de voorschriften.

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

Vaardigheden

  • Interculturele onderwijsstrategieën toepassen

    Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.

  • Lesinhoud voorbereiden

    De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.

  • Onderwijsstrategieën toepassen

    Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.

  • Werkgerelateerde verslagen schrijven

    Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.

  • Klassenmanagement uitvoeren

    Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.

  • Contacten onderhouden met educatieve medewerkers

    Met het schoolpersoneel zoals leraren, onderwijsassistenten, academische adviseurs en de directeur communiceren over kwesties met betrekking tot het welzijn van studenten. In de context van een universiteit samenwerken met het technische en onderzoekspersoneel om onderzoeksprojecten en cursusgerelateerde zaken te bespreken.

  • Cursusoverzicht ontwikkelen

    Onderzoeken en opstellen van een overzicht van de te volgen cursus en berekening van een tijdschema voor het instructieplan overeenkomstig de schoolvoorschriften en de leerdoelstellingen.

  • Studenten beoordelen

    De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.

  • Studenten bijstaan bij het leren

    Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.

  • Contacten onderhouden met pedagogische medewerkers

    Communiceren met onderwijsmanagement, zoals de schooldirecteur en bestuursleden, en met het onderwijsondersteuningsteam zoals de onderwijsassistent, schooladviseur of academisch adviseur over kwesties die betrekking hebben op het welzijn van de leerlingen.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

Optionele kennis en vaardigheden

middelen voor educatieve doeleinden beheren teamwork tussen studenten aanmoedigen examens afnemen studenten helpen bij hun proefschrift werken met elektronische leeromgevingen wetenschappelijke onderzoeksmethodologie laboratoriumproeven uitvoeren toezicht houden op laboratoriumactiviteiten principes van medische laboratoriumtechnologie aanleren toezien op onderwijzend personeel academisch onderzoek publiceren promovendi begeleiden in een academisch comité zetelen wetenschappelijk onderzoek uitvoeren rapporten presenteren financieringsmethoden in lesmateriaal voorzien loopbaanbegeleiding bieden laboratoriumonderzoeken uitvoeren laboratoriumtechnieken toezicht houden op onderwijsontwikkelingen aanwezigheidslijsten bijhouden technische expertise leveren helpen bij de organisatie van schoolevenementen leerproblemen samenwerkingsrelaties aangaan onderzoeksvoorstellen bespreken deelnemen aan wetenschappelijke colloquia

Loopbaanperspectief

Het beroep docent hoger onderwijs behoort tot de beroepsgroep Docenten hoger onderwijs en hoogleraren. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024200  laag
verwachte vervangingsvraag tot 20248100  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 20248300  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag

Source: Sisyphus ODB