Beroep docent geschiedenis hoger onderwijs

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Source criticism
  • History
  • Historical methods
  • Periodisation
  • Curriculum objectives

Vaardigheden

  • Apply intercultural teaching strategies
  • Liaise with educational support staff
  • Teach history
  • Liaise with educational staff
  • Give constructive feedback
  • Apply teaching strategies
  • Monitor developments in field of expertise
  • Guarantee students' safety
  • Assess students
  • Demonstrate when teaching
  • Write work-related reports
  • Compile course material
  • Develop course outline
  • Perform classroom management
  • Prepare lesson content

Optionele kennis en vaardigheden

het verleden in geschreven bronnen onderzoeken aanwezigheidslijsten bijhouden teamwork tussen studenten aanmoedigen helpen bij de organisatie van schoolevenementen middelen voor educatieve doeleinden beheren wetenschappelijk onderzoek uitvoeren kwantitatief onderzoek uitvoeren studenten bijstaan bij het leren in lesmateriaal voorzien rapporten presenteren promovendi begeleiden lesplannen ontwikkelen historisch onderzoek doen financieringsmethoden kwalitatief onderzoek uitvoeren culturele geschiedenis in een academisch comité zetelen studenten helpen met materiaal studenten helpen bij hun proefschrift onderzoeksvoorstellen bespreken werken met elektronische leeromgevingen toezien op onderwijzend personeel wetenschappelijke onderzoeksmethodologie historische bronnen in archieven zoeken universiteitsprocedures loopbaanbegeleiding bieden kunstgeschiedenis geschiedenis van de theologie samenwerkingsrelaties aangaan technische expertise leveren academisch onderzoek publiceren toezicht houden op onderwijsontwikkelingen beoordelingsprocessen leerproblemen deelnemen aan wetenschappelijke colloquia

Loopbaanperspectief

Het beroep docent geschiedenis hoger onderwijs behoort tot de beroepsgroep Docenten hoger onderwijs en hoogleraren. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024200  laag
verwachte vervangingsvraag tot 20248100  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 20248300  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  laag