Beroep docent alfabetisering
Docent alfabetisering: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Beoordelingsprocessen
Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.
- Leerproblemen
De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.
- Curriculumdoelstellingen
De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.
- Volwassenenonderwijs
Educatie voor volwassen studenten, zowel in een recreatief als in een academisch kader, gericht op zelfontwikkeling of om studenten beter toe te rusten voor de arbeidsmarkt.
Vaardigheden
- Veiligheid van studenten garanderen
Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.
- Pedagogische strategieën gebruiken om creatief engagement te bevorderen
Aan anderen communiceren over het ontwikkelen en faciliteren van creatieve processen via het gebruik van een reeks taken en activiteiten die geschikt zijn voor de doelgroep.
- Studenten raadplegen over leerinhoud
Rekening houden met de meningen en voorkeuren van studenten bij het bepalen van leerinhoud.
- Onderwijs aanpassen aan de doelgroep
Studenten op de meest passende wijze onderwijzen in het licht van de onderwijscontext of de leeftijdsgroep, zoals een formele versus informele onderwijscontext, en onderrichten van leeftijdsgenoten versus onderrichten van kinderen.
- Studentenrelaties beheren
De betrekkingen tussen studenten onderling en tussen studenten en docenten beheren. Optreden als een rechtvaardige autoriteit en zorgen voor een klimaat van vertrouwen en stabiliteit.
- Schrijfonderricht
Elementaire of gevorderde schrijfprincipes onderrichten aan verschillende leeftijdsgroepen in een vaste onderwijsinstelling of door het organiseren van privéschrijfworkshops.
- Leesstrategieën aanleren
Studenten leren hoe ze schriftelijke communicatie kunnen interpreteren en begrijpen. Verschillende materialen en contexten gebruiken tijdens het lesgeven. Helpen bij de ontwikkeling van leesstrategieën die geschikt zijn voor de behoeften en doelen van leerlingen, zoals ‘skimming’ en ‘scanning’, of voor het begrijpen van teksten, tekens, symbolen, proza, tabellen en grafieken.
- Onderwijs aanpassen aan de capaciteiten van de student
De leermoeilijkheden en de successen van studenten in kaart brengen. Onderwijs- en leerstrategieën selecteren die de individuele leerbehoeften en doelstellingen van leerlingen ondersteunen.
- Klassenmanagement uitvoeren
Handhaven van discipline en betrokkenheid van de studenten tijdens het onderwijs.
- In lesmateriaal voorzien
Ervoor zorgen dat het nodige lesmateriaal voor het onderwijs in een klas, zoals visuele hulpmiddelen, wordt voorbereid, up-to-date is en aanwezig is in de instructieruimte.
- Interculturele onderwijsstrategieën toepassen
Ervoor zorgen dat de inhoud, methoden, materialen en de algemene leerervaring voor alle studenten niets of niemand uitsluit en rekening houdt met de verwachtingen en ervaringen van leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Individuele en sociale stereotypen onderzoeken en cross-culturele onderwijsstrategieën ontwikkelen.
- Vooruitgang van leerlingen volgen
De leervoortgang van studenten volgen en hun prestaties en behoeften beoordelen.
- Lesinhoud voorbereiden
De in de klas te onderwijzen inhoud voorbereiden in overeenstemming met de doelstellingen van het curriculum door oefeningen op te stellen, actuele voorbeelden te zoeken, enz.
- Constructieve kritiek geven
Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.
- Voorbeelden geven bij het leren
Aan anderen voorbeelden van uw ervaring, vaardigheden en competenties geven die afgestemd zijn op een specifieke leerinhoud om studenten te helpen bij het leren.
- Studenten beoordelen
De (academische) vooruitgang, prestaties, leerkennis en vaardigheden van de studenten evalueren door middel van opdrachten, tests en examens. Hun behoeften vaststellen en hun vooruitgang, sterke en zwakke punten volgen. Een afsluitende verklaring geven over de door de student bereikte doelstellingen.
- Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen
Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.
- Contacten onderhouden met pedagogische medewerkers
Communiceren met onderwijsmanagement, zoals de schooldirecteur en bestuursleden, en met het onderwijsondersteuningsteam zoals de onderwijsassistent, schooladviseur of academisch adviseur over kwesties die betrekking hebben op het welzijn van de leerlingen.
- Onderwijsstrategieën toepassen
Gebruik maken van verschillende benaderingen, leerstijlen en kanalen om studenten te instrueren, zoals het communiceren van inhoud in termen die zij begrijpen, het organiseren van gesprekken voor duidelijkheid en indien nodig het herhalen van argumenten. Gebruik een breed scala aan hulpmiddelen en methodologieën die zijn afgestemd op het klasseniveau, het niveau van de studenten, de doelstellingen en de prioriteiten.
- Studenten bijstaan bij het leren
Studenten ondersteunen en coachen in hun werk, hen praktische ondersteuning en aanmoediging geven.
- Aandacht tonen voor de situatie van studenten
Rekening houden met de persoonlijke achtergrond van de studenten bij het lesgeven en daarbij empathie en respect tonen.
- Fundamentele rekenvaardigheden onderrichten
Leerlingen wiskundige beginselen, waaronder elementaire wiskundige concepten en berekeningen, onderrichten.
- Geletterdheid als sociale praktijk onderwijzen
Volwassenen onderrichten in de theorie en praktijk van de basisgeletterdheid, meer in het bijzonder in lezen en schrijven, met als doel het toekomstige leerproces te vergemakkelijken, de vooruitzichten op een baan te verbeteren of een optimale integratie te garanderen. Werken met volwassen leerlingen om in te spelen op de behoeften aan geletterdheid die voorkomen uit hun werk, de gemeenschap en persoonlijke doelstellingen en ambities.
Optionele kennis en vaardigheden
principes van teamwerk lesplannen ontwikkelen individuele lesplannen opstellen werken met elektronische leeromgevingen studenten helpen met materiaal middelen voor educatieve doeleinden beheren wiskunde helpen bij de organisatie van schoolevenementen immigratieadvies geven digitale geletterdheid onderwijzen teamwork tussen studenten aanmoedigen huiswerk geven advies geven over lesplannenLoopbaanperspectief
Het beroep docent alfabetisering behoort tot de beroepsgroep Leerkrachten basisonderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3800 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 22400 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 26200 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg laag | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | erg laag | |
samenhang baankans met economie | laag |
Source: Sisyphus ODB