Beroep directeur kleuterschool

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Directeur kleuterschool: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Projectbeheer

    Inzicht in het projectbeheer en de activiteiten die dit gebied omvatten. Kennis van de variabelen van projectbeheer, zoals tijd, middelen, vereisten, termijnen en het reageren op onverwachte gebeurtenissen.

  • Onderwijswet

    Het gebied van wet- en regelgeving dat betrekking heeft op onderwijsbeleid en de mensen die in de sector werkzaam zijn in een (inter) nationale context, waaronder docenten, studenten en bestuurders.

  • Kleuterschoolprocedures

    De interne werking van een kleuterschool, zoals de structuur van de onderwijsondersteuning en het onderwijsbeheer, beleidsregels, en voorschriften.

  • Pedagogie

    De theorie en de praktijk van het onderwijs, met inbegrip van de verschillende didactische methoden voor de opvoeding van personen of groepen.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Normen voor leerplannen

    Het overheidsbeleid inzake onderwijsleerplannen en de goedgekeurde leerplannen van specifieke onderwijsinstellingen.

Vaardigheden

  • Personeelscapaciteit analyseren

    Evalueren en identificeren van personeelstekorten in kwantiteit, vaardigheden, prestatie-inkomsten en overschotten.

  • Verbeteringen aanbrengen aan werkactiviteiten

    Aanbevelingen doen voor verbeteringen aan werkactiviteiten

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Helpen bij de organisatie van schoolevenementen

    Hulp bieden bij de planning en organisatie van schoolevenementen, zoals de open schooldag, een sportdag of een talentenjacht.

  • Organisatorische beleidslijnen opstellen

    De implementatie van beleid ontwikkelen en monitoren met betrekking tot het documenteren en detailleren van de procedures voor de activiteiten van de organisatie in het licht van haar strategische planning.

  • Zorgprogramma’s voor kinderen implementeren

    Uitvoeren van activiteiten met kinderen op grond van hun fysieke, emotionele, intellectuele en sociale behoeften door gebruik te maken van passende instrumenten en apparatuur die interactie en leeractiviteiten faciliteren.

  • Ontwikkeling van de jeugd beoordelen

    De verschillende aspecten met betrekking tot de ontwikkelingsbehoeften van kinderen en jongeren evalueren.

  • Toezicht houden op onderwijsontwikkelingen

    De veranderingen in het onderwijsbeleid, de methoden en het onderzoek volgen door relevante literatuur te evalueren en contact te onderhouden met ambtenaren en instellingen op het gebied van onderwijs.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Werkgerelateerde verslagen schrijven

    Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.

  • Rapporten presenteren

    Tonen van resultaten, statistieken en conclusies op een transparante en eenvoudige manier aan een publiek.

  • Samenwerken met onderwijsdeskundigen

    Communiceren met leerkrachten of andere vakmensen in het onderwijs om behoeften en verbeterpunten in de onderwijsstelsels in kaart te brengen en een samenwerkingsrelatie tot stand te brengen.

  • Toezien op onderwijzend personeel

    De acties van het onderwijzend personeel, zoals onderwijs- of onderzoeksassistenten en leraren, en hun methoden monitoren en evalueren. Hen begeleiden, trainen en zo nodig advies geven.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Welzijn van kinderen ondersteunen

    Een omgeving bieden die kinderen ondersteunt en waardeert en hen helpt hun eigen gevoelens en relaties met anderen te beheren.

  • Leidinggevende voorbeeldrol vervullen in een organisatie

    Zich gedragen op een manier waardoor medewerkers geïnspireerd worden om het voorbeeld van hun managers te volgen.

  • Overheidsfinanciering aanvragen

    Verzamelen van informatie over en aanvragen van subsidies, beurzen en andere financieringsprogramma's van de overheid voor kleine en grote projecten of organisaties op verschillende gebieden.

Optionele kennis en vaardigheden

contacten onderhouden met ouders van kinderen contractenrecht financieel verslag opstellen beoordelingsprocessen capaciteitenniveau's van medewerkers beoordelen arbeidswetgeving contracten beheren personeel aanwerven financieringsmethoden onderwijsbehoeften identificeren middelen voor educatieve doeleinden beheren kleuterklasleerstof aanleren naschoolse opvang bieden inspecties leiden leertechnologieën onderwijsprogramma’s promoten advies geven over lesplannen werken met elektronische leeromgevingen inschrijvingen beheren vakbondsregelgeving feedback aan leerkrachten geven contractadministratie bijhouden onderwijsprogramma’s evalueren een professioneel netwerk ontwikkelen advies geven over onderwijsmethoden studenten begeleiden op schoolreis

Loopbaanperspectief

Het beroep directeur kleuterschool behoort tot de beroepsgroep Managers zorginstellingen. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20241400  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20245500  hoog
verwachte baanopeningen tot 20246900  hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB