Beroep directeur kleuterschool

Directeuren van kleuterscholen beheren de dagelijkse activiteiten van een kleuterschool of peuterspeelzaal. Zij beheren het personeel, nemen besluiten over de toelating en zijn verantwoordelijk voor het voldoen aan de normen van het curriculum, die zijn afgestemd op de leeftijd van de leerlingen van de kleuterschool en die het sociale en gedragsmatige onderwijs bevorderen. Zij zorgen er ook voor dat de school voldoet aan de nationale onderwijseisen die bij wet zijn vastgesteld.

Directeur kleuterschool: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Onderwijswet

    Het gebied van wet- en regelgeving dat betrekking heeft op onderwijsbeleid en de mensen die in de sector werkzaam zijn in een (inter) nationale context, waaronder docenten, studenten en bestuurders.

  • Normen voor leerplannen

    Het overheidsbeleid inzake onderwijsleerplannen en de goedgekeurde leerplannen van specifieke onderwijsinstellingen.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Kleuterschoolprocedures

    De interne werking van een kleuterschool, zoals de structuur van de onderwijsondersteuning en het onderwijsbeheer, beleidsregels, en voorschriften.

  • Projectbeheer

    Inzicht in het projectbeheer en de activiteiten die dit gebied omvatten. Kennis van de variabelen van projectbeheer, zoals tijd, middelen, vereisten, termijnen en het reageren op onverwachte gebeurtenissen.

  • Pedagogie

    De theorie en de praktijk van het onderwijs, met inbegrip van de verschillende didactische methoden voor de opvoeding van personen of groepen.

Vaardigheden

  • Toezicht houden op onderwijsontwikkelingen

    De veranderingen in het onderwijsbeleid, de methoden en het onderzoek volgen door relevante literatuur te evalueren en contact te onderhouden met ambtenaren en instellingen op het gebied van onderwijs.

  • Ontwikkeling van de jeugd beoordelen

    De verschillende aspecten met betrekking tot de ontwikkelingsbehoeften van kinderen en jongeren evalueren.

  • Organisatorische beleidslijnen opstellen

    De implementatie van beleid ontwikkelen en monitoren met betrekking tot het documenteren en detailleren van de procedures voor de activiteiten van de organisatie in het licht van haar strategische planning.

  • Leidinggevende voorbeeldrol vervullen in een organisatie

    Zich gedragen op een manier waardoor medewerkers geïnspireerd worden om het voorbeeld van hun managers te volgen.

  • Toezien op onderwijzend personeel

    De acties van het onderwijzend personeel, zoals onderwijs- of onderzoeksassistenten en leraren, en hun methoden monitoren en evalueren. Hen begeleiden, trainen en zo nodig advies geven.

  • Zorgprogramma’s voor kinderen implementeren

    Uitvoeren van activiteiten met kinderen op grond van hun fysieke, emotionele, intellectuele en sociale behoeften door gebruik te maken van passende instrumenten en apparatuur die interactie en leeractiviteiten faciliteren.

  • Helpen bij de organisatie van schoolevenementen

    Hulp bieden bij de planning en organisatie van schoolevenementen, zoals de open schooldag, een sportdag of een talentenjacht.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Werkgerelateerde verslagen schrijven

    Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.

  • Verbeteringen aanbrengen aan werkactiviteiten

    Aanbevelingen doen voor verbeteringen aan werkactiviteiten

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Personeelscapaciteit analyseren

    Evalueren en identificeren van personeelstekorten in kwantiteit, vaardigheden, prestatie-inkomsten en overschotten.

  • Rapporten presenteren

    Tonen van resultaten, statistieken en conclusies op een transparante en eenvoudige manier aan een publiek.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Welzijn van kinderen ondersteunen

    Een omgeving bieden die kinderen ondersteunt en waardeert en hen helpt hun eigen gevoelens en relaties met anderen te beheren.

  • Overheidsfinanciering aanvragen

    Verzamelen van informatie over en aanvragen van subsidies, beurzen en andere financieringsprogramma's van de overheid voor kleine en grote projecten of organisaties op verschillende gebieden.

  • Samenwerken met onderwijsdeskundigen

    Communiceren met leerkrachten of andere vakmensen in het onderwijs om behoeften en verbeterpunten in de onderwijsstelsels in kaart te brengen en een samenwerkingsrelatie tot stand te brengen.

Optionele kennis en vaardigheden

leertechnologieën arbeidswetgeving contractadministratie bijhouden onderwijsprogramma’s promoten contracten beheren naschoolse opvang bieden werken met elektronische leeromgevingen inspecties leiden onderwijsbehoeften identificeren contractenrecht advies geven over lesplannen onderwijsprogramma’s evalueren financieel verslag opstellen advies geven over onderwijsmethoden contacten onderhouden met ouders van kinderen beoordelingsprocessen kleuterklasleerstof aanleren een professioneel netwerk ontwikkelen inschrijvingen beheren vakbondsregelgeving feedback aan leerkrachten geven middelen voor educatieve doeleinden beheren studenten begeleiden op schoolreis financieringsmethoden capaciteitenniveau's van medewerkers beoordelen personeel aanwerven

Source: Sisyphus ODB