Beroep directeur hogeronderwijsinstelling
Directeur hogeronderwijsinstelling: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Normen voor leerplannen
Het overheidsbeleid inzake onderwijsleerplannen en de goedgekeurde leerplannen van specifieke onderwijsinstellingen.
- Onderwijswet
Het gebied van wet- en regelgeving dat betrekking heeft op onderwijsbeleid en de mensen die in de sector werkzaam zijn in een (inter) nationale context, waaronder docenten, studenten en bestuurders.
- Curriculumdoelstellingen
De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.
Vaardigheden
- De organisatie vertegenwoordigen
Optreden als vertegenwoordiger van de instelling, het bedrijf of de organisatie tegenover de buitenwereld.
- Helpen bij de organisatie van schoolevenementen
Hulp bieden bij de planning en organisatie van schoolevenementen, zoals de open schooldag, een sportdag of een talentenjacht.
- Contacten onderhouden met educatieve medewerkers
Met het schoolpersoneel zoals leraren, onderwijsassistenten, academische adviseurs en de directeur communiceren over kwesties met betrekking tot het welzijn van studenten. In de context van een universiteit samenwerken met het technische en onderzoekspersoneel om onderzoeksprojecten en cursusgerelateerde zaken te bespreken.
- Rapporten presenteren
Tonen van resultaten, statistieken en conclusies op een transparante en eenvoudige manier aan een publiek.
- Samenwerken met onderwijsdeskundigen
Communiceren met leerkrachten of andere vakmensen in het onderwijs om behoeften en verbeterpunten in de onderwijsstelsels in kaart te brengen en een samenwerkingsrelatie tot stand te brengen.
- Contacten leggen met bestuursleden
Verslag uitbrengen aan het management, de raad van bestuur en de comités van een organisatie.
- Bestuursvergaderingen voorzitten
De datum vaststellen, de agenda voorbereiden, ervoor zorgen dat het vereiste materiaal wordt geleverd en de vergaderingen van het besluitvormingsorgaan van een organisatie voorzitten.
- Leiding geven aan personeel
Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.
- Veiligheid van studenten garanderen
Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.
- Organisatorische beleidslijnen opstellen
De implementatie van beleid ontwikkelen en monitoren met betrekking tot het documenteren en detailleren van de procedures voor de activiteiten van de organisatie in het licht van haar strategische planning.
- Leidinggevende voorbeeldrol vervullen in een organisatie
Zich gedragen op een manier waardoor medewerkers geïnspireerd worden om het voorbeeld van hun managers te volgen.
- Begroting van een school beheren
Kostenraming en begrotingsplanning uitvoeren van een onderwijsinstelling of school. De begroting van de school en de kosten en uitgaven monitoren. Verslag uitbrengen over de begroting.
- Personeelscapaciteit analyseren
Evalueren en identificeren van personeelstekorten in kwantiteit, vaardigheden, prestatie-inkomsten en overschotten.
- Toezicht houden op onderwijsontwikkelingen
De veranderingen in het onderwijsbeleid, de methoden en het onderzoek volgen door relevante literatuur te evalueren en contact te onderhouden met ambtenaren en instellingen op het gebied van onderwijs.
- Werkgerelateerde verslagen schrijven
Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.
- Contacten onderhouden met pedagogische medewerkers
Communiceren met onderwijsmanagement, zoals de schooldirecteur en bestuursleden, en met het onderwijsondersteuningsteam zoals de onderwijsassistent, schooladviseur of academisch adviseur over kwesties die betrekking hebben op het welzijn van de leerlingen.
Optionele kennis en vaardigheden
onderwijsbehoeften identificeren opleidingen promoten arbeidswetgeving strategieën voor groene ruimten personeel aanwerven beoordelingsprocessen universiteitsprocedures overheidsfinanciering aanvragen een professioneel netwerk ontwikkelen contractenrecht procedures in het hoger onderwijs toelatingen van studenten beheren ruimtebenutting beheren leerplannen analyseren onderwijsprogramma’s promoten onderwijsprogramma's coördineren vakbondsregelgeving onderwijsprogramma’s evalueren leerproblemen onderwijsadministratie contracten beheren capaciteitenniveau's van medewerkers beoordelen financieringsmethoden door de overheid gefinancierde programma’s beherenLoopbaanperspectief
Het beroep directeur hogeronderwijsinstelling behoort tot de beroepsgroep Managers onderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 700 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 5200 | erg hoog |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 6000 | hoog |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg laag | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | erg laag |
Source: Sisyphus ODB