Beroep directeur coöperatieve bank

Directeuren van coöperatieve banken houden toezicht op en beheren ledendiensten, houden toezicht op personeel en activiteiten van coöperatieve banken. Zij informeren het personeel over de meest recente procedures en beleidsmaatregelen van de coöperatieve bank en stellen financiële verslagen op.

Directeur coöperatieve bank: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Processen voor kredietcontrole

    De verschillende technieken en procedures die worden toegepast om ervoor te zorgen dat krediet wordt gegeven aan geschikte klanten en dat zij op tijd betalen.  

  • Insolventiewetgeving

    De wettelijke regeling betreffende het onvermogen om schulden te betalen op het tijdstip waarop deze opeisbaar worden.

  • Financieel beheer

    Het gebied binnen de financiële wetenschappen dat zich richt op analyses van het praktische proces en instrumenten voor het aanwijzen van financiële middelen. Het omvat de structuur van ondernemingen, investeringsbronnen en de waardevergroting van ondernemingen door besluiten van het management.

  • Financiële analyse

    Het proces van het beoordelen van de financiële mogelijkheden, de middelen en de status van een organisatie of persoon door het analyseren van financiële overzichten en verslagen om goed geïnformeerde zakelijke of financiële beslissingen te kunnen nemen.

  • Financiële jaarrekeningen

    De financiële overzichten die tezamen een beeld geven van de financiële positie van een onderneming aan het einde van een bepaalde periode of van het boekjaar. Financiële jaarrekeningen bestaan uit vijf delen: een balans, een winst- en verliesrekening, een overzicht van de mutaties in het eigen vermogen, een kasstroomoverzicht en een toelichting.

  • Schuldsystemen

    De processen die nodig zijn om goederen of diensten te verkrijgen vóór betaling en wanneer een geldsom verschuldigd is of achterstallig is.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

Vaardigheden

  • Financiële prestaties van een bedrijf analyseren

    Op basis van de jaarrekening, de financiële staten en de externe informatie van de markt, de prestaties van de onderneming in financiële aangelegenheden analyseren om vast te stellen welke acties zouden kunnen worden ondernomen om de winst te vergroten.

  • Financieel plan opstellen

    Een financieel plan ontwikkelen overeenkomstig de financiële en cliëntenregelgeving, met inbegrip van het profiel van de belegger, het financieel advies en de onderhandelings- en transactieplannen.

  • Kredietgeschiedenis van klanten bewaren

    De kredietgeschiedenis van cliënten met relevante transacties, bewijsstukken en gegevens over hun financiële activiteiten creëren en in stand houden. Zorgen dat deze documenten bijgewerkt worden in geval van analyse en openbaarmaking.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Financiële marktontwikkelingen analyseren

    De tendensen van een financiële markt monitoren om in de loop van de tijd in een bepaalde richting te bewegen.

  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen

    Procedures opstellen voor het handhaven en verbeteren van gezondheid en veiligheid op de werkplek.

  • Advies geven over financiële zaken

    Overleg plegen, advies uitbrengen en oplossingen voorstellen met betrekking tot financieel beheer, zoals het verwerven van nieuwe activa, het doen van investeringen en het toepassen van fiscale efficiëntiemethoden.

  • Operaties van kredietverenigingen beheren

    De dagelijkse activiteiten van een kredietunie beheren, zoals het beoordelen van haar financiële status en het kiezen van een te volgen koers, het monitoren van werknemers, het werven van leden om investeringen te doen, het onderhouden van contacten met leden en het beheren van het bestuur van de kredietunie.

  • Businessplannen meedelen aan medewerkers

    Verspreiden, presenteren en communiceren van bedrijfsplannen en -strategieën aan managers, werknemers die ervoor zorgen dat doelstellingen, acties en belangrijke boodschappen goed worden overgebracht.

  • Bedrijfsnormen volgen

    Leiden en managen volgens de gedragscode van de organisatie.

  • Financieel verslag opstellen

    De projectboekhouding voltooien. Een reële begroting opstellen, de discrepantie tussen de geplande en de werkelijke begroting vergelijken en definitieve conclusies trekken.

  • Kredietbeleid opstellen

    Richtsnoeren opstellen voor de procedures van een financiële instelling voor het verstrekken van activa over krediet, zoals de te sluiten overeenkomsten, de acceptatienormen voor potentiële cliënten, en de procedure voor het innen van de terugbetaling en de schuld.

  • Kredietrisicobeleid toepassen

    Het beleid en de procedures van het bedrijf in het kader van het kredietrisicobeheerproces uitvoeren. Permanent het kredietrisico van de onderneming op een beheersbaar niveau houden en maatregelen nemen om een negatieve kredietbeoordeling te voorkomen.

  • Streven naar bedrijfsgroei

    Strategieën en plannen ontwikkelen om een duurzame groei van de onderneming te bewerkstelligen, ongeacht of het gaat om de eigen onderneming of om die van iemand anders. Ernaar streven de inkomsten en positieve kasstromen te verhogen.

  • Financiële risico’s beheren

    De financiële risico’s voorspellen en beheren, en procedures vaststellen om de gevolgen ervan te voorkomen of tot een minimum te beperken.

  • Contacten leggen met bestuursleden

    Verslag uitbrengen aan het management, de raad van bestuur en de comités van een organisatie.

  • Financiële beleidslijnen handhaven

    De uitvoering van het financiële beleid van de onderneming met betrekking tot alle begrotings- en boekhoudprocedures van de organisatie lezen, begrijpen en handhaven.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

Optionele kennis en vaardigheden

bedrijfsleningen beleggingsbeslissingen nemen technieken voor schuldvordering beleggingsportefeuilles controleren beheer van klantrelaties bankactiviteiten relaties met klanten onderhouden beleggingsportefeuilles ontwikkelen personeel aanwerven hypotheekleningen financiële haalbaarheid beoordelen werknemers opleiden financieel risico analyseren investeringsanalyse effecten kredietaanvragen beheren communiceren met bankiers zakenrelaties aangaan

Source: Sisyphus ODB