Beroep digital games developer

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Digital games developer: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • ICT-foutopsporing

    De ICT-instrumenten die worden gebruikt om programma's en softwarecode op fouten te testen, waaronder GNU Debugger (GDB), Intel Debugger (IDB), Microsoft Visual Studio Debugger, Valgrind en WinDbg.

  • Software voor geïntegreerde ontwikkelomgevingen

    De reeks softwareontwikkelingstools voor het schrijven van programma’s, zoals compiler, debugger, programmeereditor, code highlights, verpakt in een uniforme gebruikersinterface, zoals Visual Studio or Eclipse.

  • 3D-structurering

    Het proces waarbij een type oppervlak op een 3D-afbeelding wordt aangebracht.

  • 3D-belichting

    De constructie of het digitale effect dat verlichting simuleert in een 3D-omgeving.

  • Genres van videospellen

    De indeling van videospellen op basis van hun interactie met de gamemedia, zoals simulatiespellen, strategiespellen, avonturenspellen en arcadespellen.

  • Hulpmiddelen voor het beheer van softwareconfiguratie

    De softwareprogramma’s om configuratie-identificatie, controle, boekhouding en audit te kunnen uitvoeren, zoals CVS, ClearCase, Subversion, GIT en TortoiseSVN, voeren dit beheer uit.

  • Computerprogrammering

    Technieken en beginselen van softwareontwikkeling, waaronder analyse, algoritmes, coderen, testen en ontwerpen van programmeerparadigma's (bijvoorbeeld objectgeorienteerd programmeren, functioneel programmeren) en programmeertalen.

Vaardigheden

  • Technische teksten interpreteren

    Technische teksten die informatie verschaffen over de uitvoering van een taak, gewoonlijk toegelicht in stappen, lezen en begrijpen.

  • Softwareontwerppatronen gebruiken

    Herbruikbare oplossingen en geformaliseerde best practices gebruiken om veel voorkomende ICT-ontwikkelingstaken inzake softwareontwikkeling en -ontwerp op te lossen.

  • Software voor het oplossen van softwarefouten

    Computercode herstellen door de testresultaten te analyseren, de defecten te lokaliseren waardoor de software een onjuist of onverwacht resultaat geeft en deze fouten te verwijderen.

  • Softwareprototype ontwikkelen

    Een eerste onvolledige of voorlopige versie van een softwareapplicatie aanmaken om een aantal specifieke aspecten van het eindproduct te simuleren.

  • Softwarebibliotheken gebruiken

    Gebruik maken van verzamelingen van codes en softwarepakketten die frequent gebruikte routines vastleggen om de programmeurs te helpen hun werk te vereenvoudigen.

  • Computergestuurde hulpmiddelen voor software-engineering gebruiken

    Softwaretools (CASE) gebruiken om de ontwikkeling, levenscyclus, het ontwerp en de implementatie van hoogwaardige software en applicaties te ondersteunen die gemakkelijk kunnen worden onderhouden.

  • 3D-afbeeldingen maken

    Gespecialiseerde tools gebruiken om 3D-draadmodellen om te zetten in 2D-afbeeldingen met 3D fotorealistische effecten of een niet-fotorealistische weergave op een computer.

  • 3D-beeldvormingstechnieken toepassen

    Een verscheidenheid aan technieken implementeren zoals digitaal beeldhouwen, curvemodellering en 3D-scanning om 3D-afbeeldingen te maken, bewerken, bewaren en gebruiken, zoals puntenwolken, 3D-vectorafbeeldingen en 3D-oppervlaktevormen.

  • Analytische wiskundige berekeningen uitvoeren

    Wiskundige methoden toepassen en gebruik maken van de berekeningstechnologieën om analyses uit te voeren en oplossingen voor specifieke problemen te bedenken.

  • Softwarespecificaties analyseren

    Beoordelen van de specificaties van een te ontwikkelen softwareproduct of -systeem door het identificeren van functionele en niet-functionele eisen, beperkingen en mogelijke sets van gebruikssituaties die de interacties tussen de software en de gebruikers illustreren.

Optionele kennis en vaardigheden

systeemcomponenten integreren swift objective-c functioneel programmeren gebruiken common lisp internet of things asp.net ruby assembly lisp matlab typescript perl trigonometrie gebruikersinterface ontwerpen xcode eclipse logisch programmeren gebruiken prolog visual basic abap apl cobol salt softwareafwijkingen kdevelop creatieve ideeën ontwikkelen c++ pascal vbscript php engine voor virtuele games ontwikkelen java puppet python sap r3 openedge advanced business language ajax stroomschema creëren apache maven microsoft visual c++ ansible ml scala jenkins groovy staf aanpassen aan wijzigingen in technologische ontwikkelingsplannen objectgeoriënteerd modelleren c# objectgeoriënteerd programmeren gebruiken standaarden van het world wide web consortium automatisch programmeren gebruiken r sas language haskell scratch javascript parallelle programmering gebruiken technische documentatie aanleveren

Loopbaanperspectief

Het beroep digital games developer behoort tot de beroepsgroep Software- en applicatieontwikkelaars. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202420300  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202413100  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202433400  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB