Beroep digital games developer
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Digital games developer: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- ICT-foutopsporing
De ICT-instrumenten die worden gebruikt om programma's en softwarecode op fouten te testen, waaronder GNU Debugger (GDB), Intel Debugger (IDB), Microsoft Visual Studio Debugger, Valgrind en WinDbg.
- Software voor geïntegreerde ontwikkelomgevingen
De reeks softwareontwikkelingstools voor het schrijven van programma’s, zoals compiler, debugger, programmeereditor, code highlights, verpakt in een uniforme gebruikersinterface, zoals Visual Studio or Eclipse.
- 3D-structurering
Het proces waarbij een type oppervlak op een 3D-afbeelding wordt aangebracht.
- 3D-belichting
De constructie of het digitale effect dat verlichting simuleert in een 3D-omgeving.
- Genres van videospellen
De indeling van videospellen op basis van hun interactie met de gamemedia, zoals simulatiespellen, strategiespellen, avonturenspellen en arcadespellen.
- Hulpmiddelen voor het beheer van softwareconfiguratie
De softwareprogramma’s om configuratie-identificatie, controle, boekhouding en audit te kunnen uitvoeren, zoals CVS, ClearCase, Subversion, GIT en TortoiseSVN, voeren dit beheer uit.
- Computerprogrammering
Technieken en beginselen van softwareontwikkeling, waaronder analyse, algoritmes, coderen, testen en ontwerpen van programmeerparadigma's (bijvoorbeeld objectgeorienteerd programmeren, functioneel programmeren) en programmeertalen.
Vaardigheden
- Technische teksten interpreteren
Technische teksten die informatie verschaffen over de uitvoering van een taak, gewoonlijk toegelicht in stappen, lezen en begrijpen.
- Softwareontwerppatronen gebruiken
Herbruikbare oplossingen en geformaliseerde best practices gebruiken om veel voorkomende ICT-ontwikkelingstaken inzake softwareontwikkeling en -ontwerp op te lossen.
- Software voor het oplossen van softwarefouten
Computercode herstellen door de testresultaten te analyseren, de defecten te lokaliseren waardoor de software een onjuist of onverwacht resultaat geeft en deze fouten te verwijderen.
- Softwareprototype ontwikkelen
Een eerste onvolledige of voorlopige versie van een softwareapplicatie aanmaken om een aantal specifieke aspecten van het eindproduct te simuleren.
- Softwarebibliotheken gebruiken
Gebruik maken van verzamelingen van codes en softwarepakketten die frequent gebruikte routines vastleggen om de programmeurs te helpen hun werk te vereenvoudigen.
- Computergestuurde hulpmiddelen voor software-engineering gebruiken
Softwaretools (CASE) gebruiken om de ontwikkeling, levenscyclus, het ontwerp en de implementatie van hoogwaardige software en applicaties te ondersteunen die gemakkelijk kunnen worden onderhouden.
- 3D-afbeeldingen maken
Gespecialiseerde tools gebruiken om 3D-draadmodellen om te zetten in 2D-afbeeldingen met 3D fotorealistische effecten of een niet-fotorealistische weergave op een computer.
- 3D-beeldvormingstechnieken toepassen
Een verscheidenheid aan technieken implementeren zoals digitaal beeldhouwen, curvemodellering en 3D-scanning om 3D-afbeeldingen te maken, bewerken, bewaren en gebruiken, zoals puntenwolken, 3D-vectorafbeeldingen en 3D-oppervlaktevormen.
- Analytische wiskundige berekeningen uitvoeren
Wiskundige methoden toepassen en gebruik maken van de berekeningstechnologieën om analyses uit te voeren en oplossingen voor specifieke problemen te bedenken.
- Softwarespecificaties analyseren
Beoordelen van de specificaties van een te ontwikkelen softwareproduct of -systeem door het identificeren van functionele en niet-functionele eisen, beperkingen en mogelijke sets van gebruikssituaties die de interacties tussen de software en de gebruikers illustreren.
Optionele kennis en vaardigheden
systeemcomponenten integreren swift objective-c functioneel programmeren gebruiken common lisp internet of things asp.net ruby assembly lisp matlab typescript perl trigonometrie gebruikersinterface ontwerpen xcode eclipse logisch programmeren gebruiken prolog visual basic abap apl cobol salt softwareafwijkingen kdevelop creatieve ideeën ontwikkelen c++ pascal vbscript php engine voor virtuele games ontwikkelen java puppet python sap r3 openedge advanced business language ajax stroomschema creëren apache maven microsoft visual c++ ansible ml scala jenkins groovy staf aanpassen aan wijzigingen in technologische ontwikkelingsplannen objectgeoriënteerd modelleren c# objectgeoriënteerd programmeren gebruiken standaarden van het world wide web consortium automatisch programmeren gebruiken r sas language haskell scratch javascript parallelle programmering gebruiken technische documentatie aanleverenLoopbaanperspectief
Het beroep digital games developer behoort tot de beroepsgroep Software- en applicatieontwikkelaars. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 20300 | hoog |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 13100 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 33400 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | hoog |
Source: Sisyphus ODB