Beroep digital games designer

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Digital games designer: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Genres van videospellen

    De indeling van videospellen op basis van hun interactie met de gamemedia, zoals simulatiespellen, strategiespellen, avonturenspellen en arcadespellen.

  • Systemen voor het maken van digitale games

    De geïntegreerde ontwikkelingsomgeving en gespecialiseerde ontwerpinstrumenten, ontworpen voor de snelle herhaling van door de gebruiker vervaardigde computerspelletjes.

  • Webprogrammering

    Het programmeringsmodel dat is gebaseerd op een combinatie van markup (toevoeging van de context en de structuur van de tekst) en andere internetprogrammeercodes, zoals AJAX, javascript en PHP, ten behoeve van passende acties en visualisering van de inhoud.

  • Levenscyclus van systeemontwikkeling

    De opeenvolging van stappen, zoals de planning, de bouw, het testen en de invoering, en de modellen voor de ontwikkeling en het levenscyclusbeheer van een systeem.

  • Taakalgoritmisatie

    De technieken om de ongestructureerde beschrijvingen van een proces om te zetten in een stapsgewijze reeks acties van een eindig aantal stappen.

Vaardigheden

  • Scènes in digitale games specificeren

    Beschrijven van scènes van digitale games door te communiceren en samen te werken met artistieke crew, ontwerpers en artiesten om de virtuele omgevingen van de game te definiëren.

  • Processen ontwerpen

    De workflow en de benodigde middelen voor een bepaald proces in kaart te brengen, met gebruikmaking van diverse instrumenten zoals processimulatiesoftware, stroomdiagrammen en schaalmodellen.

  • Grafisch materiaal ontwerpen

    Toepassen van een waaier van visuele technieken om grafisch materiaal te ontwerpen. Combineren van grafische elementen om concepten en ideeën te communiceren.

  • Gameregels formuleren

    Een reeks regels opstellen voor het spelen van een spel.

  • Technische vereisten vaststellen

    De technische eigenschappen van goederen, materialen, methoden, processen, diensten, systemen, software en functionaliteiten specificeren door de specifieke behoeften vast te stellen waaraan volgens de eisen van de klant moet worden voldaan en op deze behoeften in te spelen.

  • Personages voor digitale games creëren

    Het ontwikkelen van een typologie van personages voor digitale spellen en het bepalen van hun exacte rol in de gameplay en de vertelling.

  • Opmaaktaal gebruiken

    Computertalen gebruiken die syntactisch van de tekst te onderscheiden zijn, om aantekeningen op een document toe te voegen, lay-out en procestypes van documenten zoals HTML te specificeren.

  • Concepten voor digitale games creëren

    Elk aspect van de algemene gamevisie ontwikkelen en meedelen. Communiceren en samenwerken met technische medewerkers, het artistieke en ontwerpteam om de gamevisie te implementeren.

  • Verhaallijn voor een videospel opstellen

    Een verhaallijn voor een videospel opstellen door een gedetailleerd plot en storyboard te schrijven met beschrijvingen en gameplaydoelstellingen.

  • Bedrijfsbehoeften analyseren

    De behoeften en verwachtingen van klanten in verband met een product of dienst bestuderen om inconsistenties en mogelijke onenigheden van betrokken belanghebbenden te bepalen en op te lossen.

  • Online-inhoud beheren

    Ervoor zorgen dat de inhoud van de website actueel, georganiseerd en aantrekkelijk is en beantwoordt aan de behoeften van het publiek, de vereisten van de onderneming en de internationale normen door de links te controleren en de publicatietijd en -volgorde vast te stellen.

  • Softwaredesign creëren

    Een reeks vereisten omzetten in een duidelijk en georganiseerd softwareontwerp.

Optionele kennis en vaardigheden

resourceplanning uitvoeren iteratieve ontwikkeling haskell coffeescript 3d-omgevingen creëren php python common lisp apl swift unity organische 3d-vormen animeren ajax source snelle applicatieontwikkeling assembly wetgeving op het gebied van ict-beveiliging hardwareplatforms smalltalk devops objective-c abap incrementele ontwikkeling 3d-structurering unreal engine frostbite flexibele ontwikkeling ruby vbscript microsoft visual c++ javascript sap r3 analysemethoden voor ict-prestaties tijdschatting maken voor werkzaamheden erlang java lisp cobol grafische 3d-computersoftware bedienen bruikbaarheid van toepassingen lokalisatie beheren pascal r matlab asp.net animatieprincipes ml software-interactieontwerp cryengine ontwikkeling volgens watervalmethode 3d-beeldvormingstechnieken toepassen groovy scala ontwikkeling van prototypen c# openedge advanced business language perl visual basic typescript id tech scratch c++ 3d-modellen creëren prolog sas language methodologieën voor softwareontwerp 3d-belichting computerprogrammering ontwikkeling volgens spiraalmodel

Loopbaanperspectief

Het beroep digital games designer behoort tot de beroepsgroep Grafisch vormgevers en productontwerpers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20246000  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20243900  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202410000  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  laag
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB