Beroep digital games designer
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Digital games designer: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Genres van videospellen
De indeling van videospellen op basis van hun interactie met de gamemedia, zoals simulatiespellen, strategiespellen, avonturenspellen en arcadespellen.
- Systemen voor het maken van digitale games
De geïntegreerde ontwikkelingsomgeving en gespecialiseerde ontwerpinstrumenten, ontworpen voor de snelle herhaling van door de gebruiker vervaardigde computerspelletjes.
- Webprogrammering
Het programmeringsmodel dat is gebaseerd op een combinatie van markup (toevoeging van de context en de structuur van de tekst) en andere internetprogrammeercodes, zoals AJAX, javascript en PHP, ten behoeve van passende acties en visualisering van de inhoud.
- Levenscyclus van systeemontwikkeling
De opeenvolging van stappen, zoals de planning, de bouw, het testen en de invoering, en de modellen voor de ontwikkeling en het levenscyclusbeheer van een systeem.
- Taakalgoritmisatie
De technieken om de ongestructureerde beschrijvingen van een proces om te zetten in een stapsgewijze reeks acties van een eindig aantal stappen.
Vaardigheden
- Scènes in digitale games specificeren
Beschrijven van scènes van digitale games door te communiceren en samen te werken met artistieke crew, ontwerpers en artiesten om de virtuele omgevingen van de game te definiëren.
- Processen ontwerpen
De workflow en de benodigde middelen voor een bepaald proces in kaart te brengen, met gebruikmaking van diverse instrumenten zoals processimulatiesoftware, stroomdiagrammen en schaalmodellen.
- Grafisch materiaal ontwerpen
Toepassen van een waaier van visuele technieken om grafisch materiaal te ontwerpen. Combineren van grafische elementen om concepten en ideeën te communiceren.
- Gameregels formuleren
Een reeks regels opstellen voor het spelen van een spel.
- Technische vereisten vaststellen
De technische eigenschappen van goederen, materialen, methoden, processen, diensten, systemen, software en functionaliteiten specificeren door de specifieke behoeften vast te stellen waaraan volgens de eisen van de klant moet worden voldaan en op deze behoeften in te spelen.
- Personages voor digitale games creëren
Het ontwikkelen van een typologie van personages voor digitale spellen en het bepalen van hun exacte rol in de gameplay en de vertelling.
- Opmaaktaal gebruiken
Computertalen gebruiken die syntactisch van de tekst te onderscheiden zijn, om aantekeningen op een document toe te voegen, lay-out en procestypes van documenten zoals HTML te specificeren.
- Concepten voor digitale games creëren
Elk aspect van de algemene gamevisie ontwikkelen en meedelen. Communiceren en samenwerken met technische medewerkers, het artistieke en ontwerpteam om de gamevisie te implementeren.
- Verhaallijn voor een videospel opstellen
Een verhaallijn voor een videospel opstellen door een gedetailleerd plot en storyboard te schrijven met beschrijvingen en gameplaydoelstellingen.
- Bedrijfsbehoeften analyseren
De behoeften en verwachtingen van klanten in verband met een product of dienst bestuderen om inconsistenties en mogelijke onenigheden van betrokken belanghebbenden te bepalen en op te lossen.
- Online-inhoud beheren
Ervoor zorgen dat de inhoud van de website actueel, georganiseerd en aantrekkelijk is en beantwoordt aan de behoeften van het publiek, de vereisten van de onderneming en de internationale normen door de links te controleren en de publicatietijd en -volgorde vast te stellen.
- Softwaredesign creëren
Een reeks vereisten omzetten in een duidelijk en georganiseerd softwareontwerp.
Optionele kennis en vaardigheden
resourceplanning uitvoeren iteratieve ontwikkeling haskell coffeescript 3d-omgevingen creëren php python common lisp apl swift unity organische 3d-vormen animeren ajax source snelle applicatieontwikkeling assembly wetgeving op het gebied van ict-beveiliging hardwareplatforms smalltalk devops objective-c abap incrementele ontwikkeling 3d-structurering unreal engine frostbite flexibele ontwikkeling ruby vbscript microsoft visual c++ javascript sap r3 analysemethoden voor ict-prestaties tijdschatting maken voor werkzaamheden erlang java lisp cobol grafische 3d-computersoftware bedienen bruikbaarheid van toepassingen lokalisatie beheren pascal r matlab asp.net animatieprincipes ml software-interactieontwerp cryengine ontwikkeling volgens watervalmethode 3d-beeldvormingstechnieken toepassen groovy scala ontwikkeling van prototypen c# openedge advanced business language perl visual basic typescript id tech scratch c++ 3d-modellen creëren prolog sas language methodologieën voor softwareontwerp 3d-belichting computerprogrammering ontwikkeling volgens spiraalmodelLoopbaanperspectief
Het beroep digital games designer behoort tot de beroepsgroep Grafisch vormgevers en productontwerpers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 6000 | hoog |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 3900 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 10000 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | laag | |
samenhang baankans met economie | hoog |
Source: Sisyphus ODB