Beroep digitaal patroontekenaar

Digitaal patroontekenaars zetten papieren patronen om in digitale vorm met behulp van speciale computersoftware. Zij bedienen en bewaken machines die verschillende producten gerelateerd aan kleding vervaardigen.

Digitaal patroontekenaar: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • 3D-bodyscantechnieken

    De beginselen en het gebruik van technologieën voor het scannen van 3D, gebruikt om de omvang en vorm van het menselijk lichaam te bepalen.

  • Prototypen in de kledingindustrie

    De belangrijkste beginselen van de ontwikkeling van prototypen voor de productie van kleding en textiel: maten, lichaamsafmetingen, specificatie, en gedrag van stoffen na het knippen.

  • Aftekenen

    Markeerdiagram van een nauwkeurige opstelling van patroonelementen voor een bepaalde stijl en de maten die moeten worden gesneden uit één enkele spread. Er kunnen merkers worden aangebracht door de hoofdpatronen handmatig op de stof of op papier te zetten, of door het manipuleren van gecomputeriseerde patroonafbeeldingen. Proces voor het bepalen van de meest efficiënte presentatie van patroonelementen voor een bepaalde stijl, stof en verdeling van de maten. 

  • Standaard maatsystemen voor kleding

    Standaard kledingmaatsystemen die door verschillende landen zijn ontwikkeld. Verschillen tussen de systemen en normen van verschillende landen, de systeemontwikkeling volgens de evolutie van de vorm van het menselijk lichaam en hun gebruik in de kledingindustrie.

  • CAD voor de confectie-industrie

    Softwareprogramma’s voor computerondersteund ontwerp in de confectie-industrie waarmee twee- of driedimensionale tekeningen kunnen worden gemaakt.

Vaardigheden

  • Prototypen voor productie maken

    Vroege modellen of prototypen maken om concepten en replicatiemogelijkheden te testen. Prototypen maken om preproductietests te beoordelen.

  • Software voor het snijden van patronen gebruiken

    Software voor het snijden van patronen gebruiken om sjablonen te maken voor de vervaardiging van kleding, confectietextiel en textielproducten. De juiste patronen in de software instellen met het oog op de repliceerbaarheid van producten, rekening houdend met afmetingen en vormen.

  • Machines voor de productie van kledingstukken bedienen

    Bedienen en controleren van machines die diverse kledingstukken maken. Bedienen en controleren van machines die het doek in de lengte vouwen en de grootte van de stukken meten.

  • 3D-scanners voor kleding gebruiken

    Verschillende 3D-lichaamsscanners en software gebruiken om de vorm en de grootte van het menselijk lichaam vast te leggen voor het produceren van een 3D-lichaammodel voor het creëren van avatars en mannequins.

  • Kledingpatronen maken

    Kledingpatronen maken met gebruikmaking van daarvoor bestemde software of met de hand op basis van schetsen van modeontwerpers of productvereisten. Patronen maken voor verschillende maten, stijlen en onderdelen van de kledingstukken.

  • Patronen voor kledingstukken indelen

    Het indelen van patronen door het uitvoeren van processen van het aanpassen van de initiële patronen om een nest van patronen te creëren die passen bij verschillende lichaamstypes en -groottes.

  • Gescande lichaamsgegevens analyseren

    Analyse van 3D-gescande gegevens voor de ontwikkeling van prototypen, avatars, voor de creatie van maattabellen, de verandering en manipulatie van het kledingpatroon, en voor het testen van de pasvorm.

  • Productiewerkzaamheden voor de fabricage coördineren

    De activiteiten op het gebied van de productie coördineren op basis van de strategieën, het beleid en de plannen voor de productie. Nadere bestudering van de planning, zoals de verwachte kwaliteit van de producten, de hoeveelheden, de kosten en de arbeid die nodig zijn om de nodige maatregelen te kunnen nemen. De processen en middelen aanpassen om de kosten zo laag mogelijk te houden.

  • Schetsen maken voor de ontwikkeling van textielartikelen met behulp van software

    Schetsen maken voor de ontwikkeling van kledingstukken met behulp van software. Ze creëren visualisaties van de motieven, patronen of producten om te worden vervaardigd.

Optionele kennis en vaardigheden

technologie in de kledingindustrie instructies voor kledingproductie beheren eigenschappen van weefsels

Source: Sisyphus ODB