Beroep dierenartsassistent

Dierenartsassistent: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Tekenen van ziekte bij dieren

    Fysieke, gedrags- en milieugerelateerde tekenen van gezondheid en ziekte bij verschillende dieren.

  • Wetgeving op het gebied van dierenwelzijn

    De wettelijke grenzen, gedragscodes, nationale en EU-regelgevingskaders en wettelijke procedures voor het werken met dieren en levende organismen, ter waarborging van hun welzijn en gezondheid.

  • Diergeneeskundige terminologie

    Spelling en betekenis van gangbare terminologie op veterinair gebied.

  • Veilige werkmethoden in veterinaire omgeving

    Veilige werkmethoden in een veterinaire omgeving om gevaren en bijbehorende risico's te identificeren en zo ongevallen of incidenten te voorkomen. Dit omvat letsels door dieren, zoönoses, chemicaliën, apparatuur en werkomgeving.

  • Bioveiligheid met betrekking tot dieren

    Bewustzijn van de maatregelen op het gebied van hygiëne en bioveiligheid bij het werken met dieren, met inbegrip van de oorzaken, de overdracht en de preventie van ziekten en de toepassing van beleidsmaatregelen, materialen en uitrusting.

  • Dierenwelzijn

    Algemeen erkende behoeften aan dierenwelzijn zoals toegepast op soorten, situatie en bezetting. Deze thema's zijn: de behoefte aan een geschikte omgeving
de behoefte aan goede voeding
de behoefte om normale gedragspatronen te kunnen vertonen
de behoefte om samen met, of gescheiden van andere dieren te worden gehuisvest
de behoefte om te worden beschermd tegen pijn, lijden, verwondingen en ziekte.

Vaardigheden

  • Administratieve gegevens in de dierenartsenpraktijk bijhouden

    Administratieve gegevens aanleggen en bijhouden voor activiteiten zoals afspraken en verkoop in de dierenartspraktijk

  • Omgaan met veterinaire noodgevallen

    Onvoorziene voorvallen met betrekking tot dieren en omstandigheden die dringende maatregelen vereisen, op passende professionele wijze behandelen.

  • Welzijn van dieren controleren

    De fysieke conditie en het gedrag van de dieren in het oog houden en eventuele problemen of onverwachte veranderingen melden, met inbegrip van tekenen van gezondheid of slechte gezondheid, het uiterlijk, de staat van de huisvesting van de dieren, de inname van voedsel en water en de omgevingsomstandigheden.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Dierenhygiëne beheren

    Passende hygiënemaatregelen plannen en gebruiken om de overdracht van ziekten te voorkomen en een goede algemene hygiëne te garanderen. De hygiënische procedures en voorschriften bij het werken met dieren in stand houden en volgen, de controles en protocollen op het gebied van de hygiëne van de locatie aan anderen meedelen. De veilige verwijdering van afvalstoffen overeenkomstig de bestemming en de plaatselijke regelgeving beheren.

  • Meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren

    Tegelijkertijd meerdere taken uitvoeren en zich bewust zijn van de hoofdprioriteiten.

  • Infecties in de instelling beheersen

    Implementeren van een reeks maatregelen ter voorkoming en bestrijding van infecties, waarbij gezondheids- en veiligheidsprocedures en -beleid worden geformuleerd en vastgesteld.

  • Omgaan met uitdagende mensen

    Veilig werken en effectief communiceren met individuen en groepen mensen die zich in uitdagende omstandigheden bevinden. Dit omvat de herkenning van tekenen van agressie, verdriet, bedreiging en hoe dit aan te pakken om de persoonlijke veiligheid en die van anderen te bevorderen.

  • Boekingen verwerken

    Op voorhand een plaats boeken in overeenstemming met de eisen van de klant en alle relevante documenten uitreiken.

  • Bioveiligheid van dieren beheren

    Passende bioveiligheidsmaatregelen plannen en gebruiken om overdracht van ziekten te voorkomen en te zorgen voor een effectieve algehele bioveiligheid. Bioveiligheidsprocedures en infectiebestrijding handhaven en volgen bij het werken met dieren, mogelijke gezondheidsproblemen herkennen en passende maatregelen nemen, interne hygiënemaatregelen en bioveiligheidsprocedures meedelen, en rapporteren aan anderen.

  • Communiceren met klanten

    Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • Betalingen verwerken

    Betalingen zoals contanten, kredietkaarten en debetkaarten aanvaarden. Terugbetalingen verwerken in geval van retour of vouchers en marketinginstrumenten zoals bonuskaarten of lidmaatschapskaarten beheren. Aandacht besteden aan de veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens.

  • Wachtruimte van een dierenartsenpraktijk beheren

    Beheren van de wachtruimte in een dierenartspraktijk en ervoor zorgen dat zowel de behoeften van de klanten als die van de dieren in de gaten worden gehouden en dat er prioriteiten worden gesteld.

  • Steun bieden aan veterinaire klanten

    Bijstand verlenen aan cliënten die veterinaire behandeling nodig hebben en bij het verlenen van veterinaire diensten. Klanten hulp bieden voor de zorg van hun dieren door zorgtechnieken te laten zien en het gebruik van veterinaire producten te tonen. Ondersteuning bieden in moeilijke situaties.

  • Klachten van klanten afhandelen

    Klachten en negatieve feedback van klanten beheren om problemen aan te pakken en, zo nodig, te zorgen voor een snel herstel van de dienstverlening.

  • Veilige werkmethoden toepassen in een veterinaire omgeving

    In een veterinaire omgeving veilige werkmethoden toepassen om gevaren en de daaraan verbonden risico’s vast te stellen teneinde ongevallen of incidenten te voorkomen. Dit omvat letsels door dieren, zoönotische ziekten, chemicaliën, apparatuur en werkomgevingen.

  • Telefonisch communiceren

    Telefonisch contact verzorgen door tijdig, professioneel en beleefd oproepen uit te voeren en te beantwoorden.

  • Veterinaire klanten en hun dieren ontvangen voor afspraken

    Ontvangen van veterinaire klanten, ervoor zorgen dat zij en hun dieren zijn voorbereid op afspraken.

  • Receptieruimte van een dierenartsenpraktijk onderhouden

    De receptieruimte, met inbegrip van uiterlijk en hygiëne, handhaven om een positieve indruk van de organisatie te geven.

Optionele kennis en vaardigheden

samenwerken met dierdeskundigen rekenvaardigheden gebruiken tarieven per uur berekenen gedrag van dieren veterinaire klinische gegevens beheren problemen kritisch behandelen eigenaars van dieren ondervragen over de toestand van dieren oplossingen voor problemen creëren anatomie van dieren beslissingen nemen over het welzijn van het dier klein tot middelgroot bedrijf beheren voorraden van veterinair materiaal beheren financiële transacties verwerken fysiologie van dieren

Loopbaanperspectief

Het beroep dierenartsassistent behoort tot de beroepsgroep Receptionisten en telefonisten. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243900  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202423400  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202427300  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB