Beroep decaan
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Ondernemend / Sociaal
- Ondernemend / Conventioneel
Kennis
- Financieel beheer
- Begrotingsbeginselen
- Curriculumdoelstellingen
- Projectbeheer
- Onderwijsadministratie
- Organisatorisch beleid
- Universiteitsprocedures
- Normen voor leerplannen
Vaardigheden
- Informatie over studieprogramma’s geven
- Leidinggevende voorbeeldrol vervullen in een organisatie
- Kantoorsystemen gebruiken
- Rapporten presenteren
- Contractadministratie bijhouden
- De organisatie vertegenwoordigen
- Helpen bij de organisatie van schoolevenementen
- Samenwerken met onderwijsdeskundigen
- Administratie van een onderwijsinstelling beheren
- Budgetten beheren
- Steun bieden bij onderwijsbeheer
- Toezicht houden op personeel
Optionele kennis en vaardigheden
opleidingen promoten werken met elektronische leeromgevingen advies geven over onderwijsmethoden capaciteitenniveau's van medewerkers beoordelen financieringsmethoden onderwijsprogramma’s evalueren veiligheid van studenten garanderen financieel verslag opstellen onderwijsbehoeften identificeren feedback aan leerkrachten geven verbeteringen aanbrengen aan werkactiviteiten een professioneel netwerk ontwikkelen werkgerelateerde verslagen schrijven beoordelingsprocessen toezicht houden op onderwijsontwikkelingenLoopbaanperspectief
Het beroep decaan behoort tot de beroepsgroep Managers onderwijs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 700 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 5200 | erg hoog |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 6000 | hoog |
salarisgroei tijdens loopbaan | zeer hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg laag | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | erg laag |