Beroep coördinator speciaal onderwijs

De coördinatoren van de speciale educatieve behoeften houden toezicht op de programma’s en activiteiten die voorzien in onderwijsondersteuning voor kinderen met een verscheidenheid van handicaps. Zij zorgen ervoor dat zij actueel zijn met de laatste ontwikkelingen op het gebied van de bijzondere behoeften op het gebied van onderzoek, teneinde de speciale onderwijsprocessen te vergemakkelijken die nodig zijn om het groei- en leerpotentieel van leerlingen met bijzondere leerbehoeften optimaal te benutten, en advies te geven aan het speciale onderwijs van deze ontwikkelingen en aan nieuwe programmavoorstellen.

Coördinator speciaal onderwijs: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

  • Analyse van leerbehoeften

    Het proces van het analyseren van de leerbehoeften van een student door observatie en tests, mogelijk gevolgd door de diagnose van een leerstoornis en een plan voor aanvullende ondersteuning.

  • Soorten handicaps

    De aard en de soorten van handicaps die van invloed zijn op mensen, zoals lichamelijke, cognitieve, mentale, zintuiglijke, emotionele of met betrekking op de ontwikkeling, en de specifieke behoeften en toegangsvereisten van personen met een handicap.

  • Onderwijs voor leerlingen met bijzondere behoeften

    De lesmethoden, apparatuur en instellingen die worden gebruikt om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen op school of in de gemeenschap.

  • Normen voor leerplannen

    Het overheidsbeleid inzake onderwijsleerplannen en de goedgekeurde leerplannen van specifieke onderwijsinstellingen.

  • Zorg voor personen met een handicap

    De specifieke methoden en werkwijzen bij de zorg aan personen met lichamelijke en geestelijke beperkingen en leerstoornissen.

  • Projectbeheer

    Inzicht in het projectbeheer en de activiteiten die dit gebied omvatten. Kennis van de variabelen van projectbeheer, zoals tijd, middelen, vereisten, termijnen en het reageren op onverwachte gebeurtenissen.

  • Leerproblemen

    De leerstoornissen van sommige studenten in een academische context, met name specifieke leerproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, concentratiestoornissen.

Vaardigheden

  • Samenwerken met onderwijsdeskundigen

    Communiceren met leerkrachten of andere vakmensen in het onderwijs om behoeften en verbeterpunten in de onderwijsstelsels in kaart te brengen en een samenwerkingsrelatie tot stand te brengen.

  • Onderwijsprogramma’s promoten

    Het lopende onderzoek naar onderwijs en de ontwikkeling van nieuwe onderwijsprogramma’s en -beleidsmaatregelen bevorderen om steun en middelen te verkrijgen en de bewustwording te vergroten.

  • Projecten organiseren om aan onderwijsbehoeften te voldoen

    Lacunes in het onderwijs dichten door projecten en activiteiten te organiseren die mensen helpen om zich emotioneel, sociaal of emotioneel te ontwikkelen.

  • Rapporten presenteren

    Tonen van resultaten, statistieken en conclusies op een transparante en eenvoudige manier aan een publiek.

  • Onderwijsbehoeften identificeren

    In kaart brengen van de behoeften van studenten, organisaties en ondernemingen wat betreft de verstrekking van onderwijs om te helpen bij de ontwikkeling van leerplannen en het onderwijsbeleid.

  • Helpen bij de organisatie van schoolevenementen

    Hulp bieden bij de planning en organisatie van schoolevenementen, zoals de open schooldag, een sportdag of een talentenjacht.

  • Toezicht houden op onderwijsontwikkelingen

    De veranderingen in het onderwijsbeleid, de methoden en het onderzoek volgen door relevante literatuur te evalueren en contact te onderhouden met ambtenaren en instellingen op het gebied van onderwijs.

  • Steun bieden bij onderwijsbeheer

    De directie van een onderwijsinstelling ondersteunen door taken van beheer rechtstreek te ondersteunen of door vanuit uw vakgebied informatie en bijstand te geven om de taken in verband met beheer te vereenvoudigen.

  • Veiligheid van studenten garanderen

    Ervoor zorgen dat alle studenten onder het toezicht van een instructeur of van een andere persoon veilig zijn. De veiligheidsmaatregelen in de leersituatie volgen.

  • Door de overheid gefinancierde programma’s beheren

    Uitvoering van en toezicht op de ontwikkeling van projecten die door regionale, nationale of Europese autoriteiten worden gesubsidieerd.

  • Onderwijsprogramma’s evalueren

    Evalueren van de lopende opleidingsprogramma’s en advies geven over mogelijke optimalisatie.

  • Onderzoek opvolgen over onderwijs voor leerlingen met specifieke behoeften

    Op de hoogte te blijven van nieuwe studies en aanverwante regelgeving inzake onderwijs voor studenten met speciale behoeften.

Optionele kennis en vaardigheden

studenten begeleiden op schoolreis advies geven over onderwijsmethoden financieringsmethoden communicatiestoornissen overheidsfinanciering aanvragen organisatorische beleidslijnen opstellen onderwijswet regeringsbeleid beoordelingsprocessen financieel verslag opstellen toelatingen van studenten beheren onderwijsprogramma's coördineren advies geven over lesplannen budgetten beheren onderwijsadministratie gedragsstoornissen werken met elektronische leeromgevingen ontwikkelingsachterstand in gespecialiseerd onderwijs voorzien voor kinderen met bijzondere behoeften middelen voor educatieve doeleinden beheren feedback aan leerkrachten geven

Source: Sisyphus ODB