Beroep copywriter
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Persoonlijkheidstypen
- Ondernemend / Artistiek
Kennis
- Productkennis
- Wetgeving inzake auteursrecht
- Reclametechnieken
Vaardigheden
- Briefings volgen
- Reclameboodschappen maken
- Tegen een deadline schrijven
- Behoeften van klanten identificeren
- Grammatica- en spellingsregels toepassen
- Brainstormen
- Creatieve ideeën ontwikkelen
- Voldoen aan de verwachtingen van het doelpubliek
Optionele kennis en vaardigheden
marktonderzoek uitvoeren tekst proeflezen marketingtechnieken voor sociale media storyboards creëren persberichten opstellen reclamecampagnes evalueren reclamecampagnes coördineren teksten evalueren naar aanleiding van feedback zoekmachineoptimalisatie uitvoeren culturele ontwikkelingen analyseren soorten media mediastrategie ontwikkelen digitale geschreven inhoud opmaken druktechnieken budgetten beheren desktoppublishing desktoppublishingtechnieken toepassen kooptrends van consumenten analyseren typografie humor toepassen live presentaties geven onderzoek naar mediakanalen uitvoerenLoopbaanperspectief
Het beroep copywriter behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4000 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 10800 | erg laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 14800 | erg laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |