Beroep copywriter

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Artistiek

Kennis

  • Productkennis
  • Wetgeving inzake auteursrecht
  • Reclametechnieken

Vaardigheden

  • Briefings volgen
  • Reclameboodschappen maken
  • Tegen een deadline schrijven
  • Behoeften van klanten identificeren
  • Grammatica- en spellingsregels toepassen
  • Brainstormen
  • Creatieve ideeën ontwikkelen
  • Voldoen aan de verwachtingen van het doelpubliek

Optionele kennis en vaardigheden

marktonderzoek uitvoeren tekst proeflezen marketingtechnieken voor sociale media storyboards creëren persberichten opstellen reclamecampagnes evalueren reclamecampagnes coördineren teksten evalueren naar aanleiding van feedback zoekmachineoptimalisatie uitvoeren culturele ontwikkelingen analyseren soorten media mediastrategie ontwikkelen digitale geschreven inhoud opmaken druktechnieken budgetten beheren desktoppublishing desktoppublishingtechnieken toepassen kooptrends van consumenten analyseren typografie humor toepassen live presentaties geven onderzoek naar mediakanalen uitvoeren

Loopbaanperspectief

Het beroep copywriter behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld