Beroep consulent interculturele communicatie

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Consulent interculturele communicatie: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Bedrijfsprocedures

    Processen die een organisatie toepast om de efficiëntie te verbeteren, nieuwe doelstellingen te formuleren en doelen op een winstgevende en tijdige manier te bereiken.

  • Raadplegingsmethoden

    Technieken die worden gebruikt ter bevordering van een duidelijke en open communicatie en het verstrekken van advies tussen individuen, gemeenschappen of de overheid, waaronder discussiegroepen of een-op-een-gesprekken.

Vaardigheden

  • Interne communicatiesystemen onderhouden

    Een doeltreffend intern communicatiesysteem tussen de werknemers en de leidinggevende functies in stand houden.

  • Operationele businessplannen implementeren

    Uitvoeren van de strategische activiteiten en het operationele plan van een organisatie, door het aangaan en delegeren van werkzaamheden aan anderen, het controleren van de vooruitgang en het doorvoeren van aanpassingen langs de weg. Evalueren van de mate waarin strategische doelstellingen zijn bereikt, lessen trekken, succesvol zijn en bijdragen van mensen erkennen.

  • Strategische planning implementeren

    Maatregelen nemen met betrekking tot de doelstellingen en procedures die op strategisch niveau zijn vastgesteld om middelen te mobiliseren en de vastgestelde strategieën voort te zetten.

  • Intercultureel bewustzijn tonen

    Gevoeligheid voor culturele verschillen tonen door maatregelen te nemen die de positieve interactie tussen internationale organisaties, groepen of individuen van verschillende culturen vergemakkelijken, en om de integratie in een gemeenschap te bevorderen.

  • Communicatietechnieken gebruiken

    Communicatietechnieken toepassen die de gesprekspartners in staat stellen om elkaar beter te begrijpen en accuraat te communiceren bij het doorgeven van berichten.

  • Bedrijfsprocessen analyseren

    De bijdrage van de werkprocessen aan de bedrijfsdoelstellingen bestuderen en toezicht houden op hun efficiëntie en productiviteit.

  • Advies geven over public relations

    Bedrijven of overheidsorganisaties advies verstrekken over public relations management en strategieën om te zorgen voor een efficiënte communicatie met doelgroepen en om de informatie goed over te brengen.

  • Kennis van menselijk gedrag gebruiken

    Principes beoefenen met betrekking tot groepsgedrag, trends in de samenleving en invloed van de maatschappelijke dynamiek.

  • Sociologische tendensen observeren

    Sociologische trends en bewegingen in de samenleving identificeren en onderzoeken.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Culturen bestuderen

    Studie en internalisering van een cultuur die niet uw eigen is om tradities, regels en werken te begrijpen.

  • Adviestechnieken gebruiken

    Klanten bij verschillende persoonlijke of professionele aangelegenheden adviseren.

Optionele kennis en vaardigheden

telefonisch communiceren onderwijsactiviteiten ontwikkelen marketingtechnieken voor merkidentiteit verschillende talen spreken interne factoren van bedrijven analyseren culturele activiteiten ontwikkelen externe factoren van bedrijven analyseren psychologie wetenschappelijke theorieën ontwikkelen communicatiestrategieën ontwikkelen antropologie diplomatisch zijn projectbeheer onderzoeksvoorstellen schrijven interculturele communicatiemethoden onderwijzen sociologie onderzoeksinterviews uitvoeren zich identificeren met de doelstellingen van het bedrijf wetenschappelijke verhandelingen schrijven ondernemingsbeleid volgen samenwerken met onderwijsdeskundigen onderwijsactiviteiten organiseren verregaande kennis van het onderwijsonderwerp

Loopbaanperspectief

Het beroep consulent interculturele communicatie behoort tot de beroepsgroep Adviseurs marketing, public relations en sales. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244000  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202410800  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202414800  erg laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB