Beroep conceptueel kunstenaar

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Conceptueel kunstenaar: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Intellectueeleigendomsrecht

    De regelgeving met betrekking tot de rechten die producten van het intellect beschermen tegen onrechtmatig gebruik.

  • Arbeidswetgeving

    Wetgeving, op nationaal of internationaal niveau, die de arbeidsvoorwaarden op verschillende terreinen regelt tussen de arbeidsmarktpartijen, zoals de overheid, de werknemers, de werkgevers en de vakbonden.

  • Kunstgeschiedenis

    De geschiedenis van kunst en kunstenaars, de artistieke trends in de loop der eeuwen en hun eigentijdse ontwikkelingen.

Vaardigheden

  • Kunstwerken bespreken

    De aard en inhoud van een afgewerkt of te maken kunstwerk introduceren en bespreken met een publiek, kunstdirecteurs, uitgevers van catalogi, journalisten en andere belanghebbenden.

  • Artistiek werk in een context plaatsen

    Het in kaart brengen van invloeden en het plaatsen van uw werk binnen een specifieke trend die een artistiek, esthetisch of filosofisch karakter kan hebben. De ontwikkeling van artistieke trends analyseren, deskundigen in de sector raadplegen, evenementen bijwonen, enz.

  • Ontwikkelingen in de kunstwereld opvolgen

    Toezicht houden op artistieke evenementen, trends en andere ontwikkelingen. Recente kunstpublicaties lezen om ideeën te ontwikkelen en in contact te blijven met relevante artistieke activiteiten in de wereld.

  • Artistieke materialen selecteren om kunstwerken te creëren

    Artistiek materiaal selecteren op basis van de sterkte, de kleur, de textuur, de balans, het gewicht, de omvang en andere kenmerken die de haalbaarheid van de artistieke creatie ten aanzien van de verwachte vorm, de kleur, enz., moeten garanderen, zelfs als het resultaat ervan kan variëren. Artistieke materialen zoals verf, inkt, waterverf, houtskool, olie of computersoftware kunnen net als afval, levende producten (fruit, enz.) en alle soorten materiaal, afhankelijk van het creatieve project, worden gebruikt.

  • Kunstwerken maken

    Materialen snijden, vormen, monteren, samenvoegen of op andere wijze bewerken in een poging een geselecteerd kunstwerk te maken - als technisch proces dat niet door de kunstenaar wordt beheerst of wordt gebruikt als specialist.

  • Artistieke technieken bestuderen

    Bestuderen van uiteenlopende artistieke technieken en leren hoe deze in concrete artistieke projecten kunnen worden toegepast.

  • Artistieke aanpak definiëren

    Uw eigen artistieke aanpak definiëren door uw vorige werk en expertise te analyseren, de componenten van uw creatieve signatuur te identificeren en aan de hand van deze verkenningen uw artistieke visie te beschrijven.

  • Referentiemateriaal voor kunstwerken verzamelen

    Monsters verzamelen van de materialen die u denkt te gebruiken in het creatieproces, vooral als het gewenste kunstwerk de tussenkomst van gekwalificeerde werknemers of specifieke productieprocessen vereist.

  • Artistiek plan aanpassen aan locatie

    De plannen aanpassen aan andere plaatsen met betrekking tot het artistieke concept.

  • Artistieke processen duidelijk maken

    Het proces van de artistieke creatie uitleggen als een intellectueel en/of gevoelig proces dat deel uitmaakt van een culturele omgeving, en als een waardevol streven naar individuele ontwikkeling.

  • Artistieke portfolio's bijhouden

    Portfolio’s van artistiek werk bijhouden om stijlen, belangen, vaardigheden en realisaties aan te tonen.

  • Artistiek onderzoekskader ontwikkelen

    Ontwikkeling van een kader voor onderzoek naar artistieke aangelegenheden.

Optionele kennis en vaardigheden

deelnemen aan artistieke bemiddelingsactiviteiten tentoonstellingen presenteren conservatiebehoeften beoordelen artistieke projecten beheren persoonlijke administratie bijhouden artistieke projectbudgetten opstellen onderwijsmiddelen ontwikkelen artistieke materialen om te tekenen gebruiken zichzelf promoten animaties ontwikkelen afbeeldingen maken met pen en papier sociologische tendensen observeren onderwijsactiviteiten ontwikkelen computergraphics ontwerpen educatieve activiteiten rond kunst plannen veiligheid van de oefenomgeving garanderen

Loopbaanperspectief

Het beroep conceptueel kunstenaar behoort tot de beroepsgroep Beeldend kunstenaars. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20242000  erg hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20245000  erg hoog
verwachte baanopeningen tot 20247000  erg hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  laag
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB