Beroep commercieel vertegenwoordiger

Handelsvertegenwoordigers vertegenwoordigen een bedrijf bij de verkoop van en het verstrekken van informatie over goederen en diensten aan bedrijven en organisaties.

Commercieel vertegenwoordiger: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Gerelateerde beroepen communicatie

  • Communicatieadviseur
  • Public relations medewerker

Kennis

  • Eigenschappen van producten

    De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.

  • Verkoopstrategieën

    De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.

  • Beheer van klantrelaties

    De klantgerichte managementbenadering en basisprincipes van succesvolle klantrelaties die zich richten op interacties met klanten zoals technische ondersteuning, klantenservice, after-sales support en directe communicatie met de klant.

  • Kenmerken van diensten

    De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.

  • Verkoopbevorderingstechnieken

    De technieken die worden gebruikt om klanten ervan te overtuigen een product of een dienst te kopen.

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

Vaardigheden

  • Gegevens over interacties met klanten bijhouden

    Bijzonderheden van verzoeken, opmerkingen en klachten van klanten, alsmede de te nemen maatregelen registreren.

  • Relaties met leveranciers onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met leveranciers en dienstverleners opbouwen om een positieve, winstgevende en duurzame samenwerking, en contractonderhandelingen tot stand te brengen.

  • Nieuwe regionale contracten afsluiten

    Identificeren en binnenhalen van regionale contracten/aanbestedingen voor het uitbreiden van winkels.

  • Persoonlijke gegevens van klanten registreren

    Persoonlijke gegevens van klanten verzamelen en in het systeem registreren; alle handtekeningen en documenten die nodig zijn voor verhuur bekomen.

  • Klanten werven

    Activiteiten opstarten om nieuwe en interessante klanten aan te trekken. Vragen naar aanbevelingen en referenties en zoeken naar plaatsen waar potentiële klanten zich bevinden.

  • Naleving met wettelijke vereisten garanderen

    De naleving van vastgestelde en toepasselijke normen en wettelijke vereisten, zoals specificaties, beleid, normen of wetgeving, garanderen voor het doel dat organisaties met hun inspanningen nastreven.

  • Technische communicatievaardigheden toepassen

    Technische details op beknopte wijze uitleggen aan niet-technische klanten, belanghebbenden of andere geïnteresseerde partijen.

  • Communiceren met klanten

    Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.

  • Antwoord geven op vragen van klanten

    Beantwoorden van vragen van klanten over routes, tarieven en reserveringen persoonlijk, per post, per e-mail en per telefoon.

  • Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen

    Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.

  • Motivatie voor verkoop tonen

    Stimulansen bieden die iemand aanzetten tot het behalen van de verkoopdoelen en de verwezenlijking van de bedrijfsdoelstellingen.

  • Verkoopverslagen opstellen

    Gegevens bijhouden over oproepen en over producten die tijdens een bepaalde periode werden verkocht, zoals gegevens over verkoopvolumes, het aantal nieuwe accounts die gecontacteerd werden en de kosten die hiermee gemoeid zijn.

  • Producteigenschappen demonstreren

    Demonstreren hoe een product op een correcte en veilige manier te gebruiken, klanten informatie verstrekken over de belangrijkste kenmerken en voordelen van het product, de werking, het correcte gebruik en het onderhoud toelichten. Potentiële klanten overtuigen om artikelen te kopen.

  • Klanttevredenheid garanderen

    Omgaan met de verwachtingen van de klanten op professionele wijze, anticiperen en inspelen op hun behoeften en wensen. Zorgen voor een flexibele klantendienst om de tevredenheid en loyaliteit van de klant te waarborgen.

  • Verkoopanalyses uitvoeren

    Verkooprapporten onderzoeken om na te gaan welke goederen en diensten wel en niet goed verkocht werden.

  • Gegevens over de verkoop bijhouden

    Het bijhouden van de activiteiten van de verkoop van producten en diensten, het bijhouden van welke producten en diensten waar ze zijn verkocht en het zo goed mogelijk bijhouden van de klantenadministratie, om verbeteringen in de verkoopafdeling te faciliteren.

  • Klantgericht zijn

    Houding die de klant in alle gevallen centraal stelt.

  • Software voor het beheer van klantrelaties gebruiken

    Gebruiken van gespecialiseerde software om de interactie van het bedrijf met huidige en toekomstige klanten te beheren. De verkoop, marketing, klantenservice en technische ondersteuning organiseren, automatiseren en op elkaar afstemmen om de gerichte verkoop te verhogen.

  • Contact opnemen met klanten

    Telefonisch contact opnemen om vragen te beantwoorden of kennis te geven van de resultaten van het onderzoek naar een claim of van geplande aanpassingen.

  • Zorgen voor de naleving van aankoop- en contractregelgeving

    Uitvoeren en controleren van de bedrijfsactiviteiten in overeenstemming met de wettelijke contract- en aankoopwetgeving.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Opvolging van klanten implementeren

    Strategieën implementeren die zorgen voor follow-up na de verkoop van de tevredenheid of loyaliteit van de klant ten aanzien van het product of de dienst.

  • Advies geven over de eigenschappen van koopwaar

    Advies geven over de aankoop van handelswaar zoals goederen, voertuigen of andere voorwerpen, en informatie verstrekken over hun kenmerken en eigenschappen aan cliënten of klanten.

  • Prijsaanvragen beantwoorden

    Prijzen en documenten opstellen voor de producten die klanten kunnen kopen.

Optionele kennis en vaardigheden

onderzoekcijfers van de mediasector volgen soorten vliegtuigen kleding en schoenen buitenreclame gereedschapssector mediaplanning chemische producten soorten zeeschepen mediaformaten soorten media promotiemiddelen ontwikkelen socialemediamarketing toepassen reclamestalen aanbieden onderzoek naar mediakanalen uitvoeren reclametechnieken verschillende talen spreken kantoormaterialen marktprijs parfum en cosmetische producten kooptrends van consumenten analyseren creditcardbetalingen betalingen verwerken werken met reclameprofessionals ict-softwarespecificaties huishoudelijke producten elektronische apparatuur en telecommunicatieapparatuur processen voor elektronische aankoop elektronische communicatie op de hoogte blijven van sociale media productieprocessen marketingstrategieën implementeren diplomatisch zijn drankproducten verkoopgesprekken houden mediastrategie ontwikkelen internationale commerciële transactiebepalingen gegevens na verkoop opvolgen elektronische handelssystemen glaswerkproducten zuivel- en eetbare olieproducten verkoopfacturen opstellen financiële transacties verwerken consumentenbescherming

Source: Sisyphus ODB