Beroep businessconsultant

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Businessconsultant: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Bedrijfsprocedures

    Processen die een organisatie toepast om de efficiëntie te verbeteren, nieuwe doelstellingen te formuleren en doelen op een winstgevende en tijdige manier te bereiken.

  • Raadplegingsmethoden

    Technieken die worden gebruikt ter bevordering van een duidelijke en open communicatie en het verstrekken van advies tussen individuen, gemeenschappen of de overheid, waaronder discussiegroepen of een-op-een-gesprekken.

  • Bedrijfsanalyse

    Het onderzoeksgebied dat behoeften en problemen van bedrijven in kaart brengt en bepaalt welke oplossingen problemen in de bedrijfsvoering zouden kunnen verkleinen of voorkomen. Dit vakgebied houdt zich bezig met IT-oplossingen, marktproblemen, beleidsontwikkeling en strategische aangelegenheden.

  • Strategische planning

    De elementen die de basis en de kern van een organisatie bepalen, zoals haar opdracht, visie, waarden en doelstellingen.

Vaardigheden

  • Bedrijfsbehoeften analyseren

    De behoeften en verwachtingen van klanten in verband met een product of dienst bestuderen om inconsistenties en mogelijke onenigheden van betrokken belanghebbenden te bepalen en op te lossen.

  • Advies geven over efficiëntieverbeteringen

    Informatie en bijzonderheden over processen en producten analyseren om advies te geven over mogelijke verbeteringen van de efficiëntie die zouden kunnen worden toegepast en een beter gebruik van de middelen zou betekenen.

  • Zakelijke analyses uitvoeren

    De situatie van een zakelijke activiteit op zichzelf en in relatie tot het concurrerende bedrijfsdomein evalueren, onderzoek uitvoeren, gegevens in de context van de behoeften van de zakelijke activiteit plaatsen en gebieden voor opportuniteiten bepalen.

  • Zakenrelaties aangaan

    Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Advies geven over personeelsbeheer

    Advies geven aan leidinggevend personeel in een organisatie over methoden om de betrekkingen met de werknemers te verbeteren, over betere methoden voor het aanwerven en opleiden van werknemers en voor het vergroten van de tevredenheid van werknemers.

  • Bedrijfsprocessen analyseren

    De bijdrage van de werkprocessen aan de bedrijfsdoelstellingen bestuderen en toezicht houden op hun efficiëntie en productiviteit.

  • Jaarrekeningen interpreteren

    De belangrijkste regels en indicatoren in de financiële staten lezen, begrijpen en interpreteren. De belangrijkste informatie uit de financiële staten extraheren, afhankelijk van de behoeften en deze informatie integreren in de ontwikkeling van de plannen van de afdeling.

  • Financiële prestaties van een bedrijf analyseren

    Op basis van de jaarrekening, de financiële staten en de externe informatie van de markt, de prestaties van de onderneming in financiële aangelegenheden analyseren om vast te stellen welke acties zouden kunnen worden ondernomen om de winst te vergroten.

  • Kwantitatief onderzoek uitvoeren

    Een systematisch empirisch onderzoek van waarneembare verschijnselen uitvoeren door middel van statistische, mathematische of rekenkundige technieken.

  • Externe factoren van bedrijven analyseren

    Het uitvoeren van onderzoek en analyse van externe factoren met betrekking tot bedrijven zoals consumenten, marktpositie, concurrenten en politieke situatie.

  • Advies geven over financiële zaken

    Overleg plegen, advies uitbrengen en oplossingen voorstellen met betrekking tot financieel beheer, zoals het verwerven van nieuwe activa, het doen van investeringen en het toepassen van fiscale efficiëntiemethoden.

  • Inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling

    Synchronisatie van inspanningen, plannen, strategieën en acties die worden uitgevoerd op de afdelingen van ondernemingen met het oog op de groei van het bedrijf en de omzet. Bedrijfsontwikkeling bewaren als het eindresultaat van alle inspanningen van het bedrijf.

  • Strategische bedrijfsbeslissingen nemen

    Analyseren van bedrijfsinformatie en raadpleging van bestuurders met het oog op de besluitvorming in een gevarieerde reeks van aspecten die van invloed zijn op de vooruitzichten, de productiviteit en de duurzame werking van een bedrijf. Afwegen van de opties en alternatieven voor een uitdaging en goede rationele beslissingen te nemen op basis van analyse en ervaring.

  • De context van een organisatie analyseren

    De externe en interne omgeving van een organisatie bestuderen door de sterke en zwakke punten ervan in kaart te brengen teneinde een basis te verschaffen voor bedrijfsstrategieën en verdere planning.

  • Businessplannen analyseren

    Een analyse maken van de formele verklaringen van ondernemingen waarin hun bedrijfsdoelstellingen en de strategieën die zij hebben vastgesteld, worden uiteengezet om de haalbaarheid van het plan te beoordelen en het vermogen van de onderneming om aan externe vereisten te voldoen, zoals de terugbetaling van een lening of het rendement van investeringen te beoordelen.

  • Interne factoren van bedrijven analyseren

    Verschillende interne factoren onderzoeken en begrijpen die van invloed zijn op de werking van bedrijven, zoals de cultuur, de strategische basis, de producten, de prijzen en de beschikbare middelen.

  • Kwalitatief onderzoek uitvoeren

    Verzamelen van relevante informatie door systematische methoden toe te passen, zoals interviews, focusgroepen, tekstanalyse, observaties en case studies.

  • Onopgemerkte organisatorische behoeften identificeren

    Gebruik maken van de verzamelde input en informatie van het interviewen van belanghebbenden en het analyseren van organisatorische documenten om gemiste behoeften en verbeteringen op te sporen die de ontwikkeling van de organisatie zouden ondersteunen. De behoeften van de organisatie in termen van personeel, uitrusting en verbetering van de activiteiten in kaart brengen.

  • Bedrijfsdoelstellingen analyseren

    Gegevens bestuderen overeenkomstig de bedrijfsstrategieën en -doelstellingen en zowel de strategische plannen voor de korte als de lange termijn maken.

Optionele kennis en vaardigheden

strategieën voor toetreding tot de markt advies geven over risicobeheer organisatorische normen definiëren personen interviewen organisatorisch beleid business intelligence ondernemingsrecht advies geven over systemen voor milieurisicobeheer klant raad geven over technische mogelijkheden vennootschapsrecht financiële jaarrekeningen berichten over analyseresultaten kwaliteitsstandaarden bedrijfsstrategieconcepten personeelsbeleid advies geven over communicatiestrategieën huidige praktijken proberen te innoveren modellering van bedrijfsprocessen

Loopbaanperspectief

Het beroep businessconsultant behoort tot de beroepsgroep Bedrijfskundigen en organisatieadviseurs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20246900  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202416300  laag
verwachte baanopeningen tot 202423100  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB