Beroep businessanalist
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Businessanalist: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Wetenschappelijke onderzoeksmethodologie
De theoretische methodologie die wordt gebruikt in wetenschappelijk onderzoek, bestaande in het uitvoeren van achtergrondonderzoek, het opstellen van een hypothese, het testen van die hypothese, het analyseren van gegevens en het formuleren van slotconclusies.
- Risicobeheer
Het proces van het identificeren, beoordelen en prioriteren van alle soorten risico’s en waar deze vandaan kunnen komen, zoals natuurlijke oorzaken, juridische veranderingen of onzekerheid binnen een bepaalde context, en de methoden om risico’s doeltreffend aan te pakken.
- Bedrijfsanalyse
Het onderzoeksgebied dat behoeften en problemen van bedrijven in kaart brengt en bepaalt welke oplossingen problemen in de bedrijfsvoering zouden kunnen verkleinen of voorkomen. Dit vakgebied houdt zich bezig met IT-oplossingen, marktproblemen, beleidsontwikkeling en strategische aangelegenheden.
- Marktonderzoek
De processen, technieken en doeleinden die de eerste stap vormen voor de ontwikkeling van marketingstrategieën, zoals het verzamelen van informatie over klanten en de definitie van segmenten en streefdoelen.
Vaardigheden
- Kwalitatief onderzoek uitvoeren
Verzamelen van relevante informatie door systematische methoden toe te passen, zoals interviews, focusgroepen, tekstanalyse, observaties en case studies.
- Strategische bedrijfsbeslissingen nemen
Analyseren van bedrijfsinformatie en raadpleging van bestuurders met het oog op de besluitvorming in een gevarieerde reeks van aspecten die van invloed zijn op de vooruitzichten, de productiviteit en de duurzame werking van een bedrijf. Afwegen van de opties en alternatieven voor een uitdaging en goede rationele beslissingen te nemen op basis van analyse en ervaring.
- Onopgemerkte organisatorische behoeften identificeren
Gebruik maken van de verzamelde input en informatie van het interviewen van belanghebbenden en het analyseren van organisatorische documenten om gemiste behoeften en verbeteringen op te sporen die de ontwikkeling van de organisatie zouden ondersteunen. De behoeften van de organisatie in termen van personeel, uitrusting en verbetering van de activiteiten in kaart brengen.
- Omgaan met managers
Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.
- Inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling
Synchronisatie van inspanningen, plannen, strategieën en acties die worden uitgevoerd op de afdelingen van ondernemingen met het oog op de groei van het bedrijf en de omzet. Bedrijfsontwikkeling bewaren als het eindresultaat van alle inspanningen van het bedrijf.
- Kwantitatief onderzoek uitvoeren
Een systematisch empirisch onderzoek van waarneembare verschijnselen uitvoeren door middel van statistische, mathematische of rekenkundige technieken.
- Externe factoren van bedrijven analyseren
Het uitvoeren van onderzoek en analyse van externe factoren met betrekking tot bedrijven zoals consumenten, marktpositie, concurrenten en politieke situatie.
- Financiële prestaties van een bedrijf analyseren
Op basis van de jaarrekening, de financiële staten en de externe informatie van de markt, de prestaties van de onderneming in financiële aangelegenheden analyseren om vast te stellen welke acties zouden kunnen worden ondernomen om de winst te vergroten.
- Businessplannen analyseren
Een analyse maken van de formele verklaringen van ondernemingen waarin hun bedrijfsdoelstellingen en de strategieën die zij hebben vastgesteld, worden uiteengezet om de haalbaarheid van het plan te beoordelen en het vermogen van de onderneming om aan externe vereisten te voldoen, zoals de terugbetaling van een lening of het rendement van investeringen te beoordelen.
- Jaarrekeningen interpreteren
De belangrijkste regels en indicatoren in de financiële staten lezen, begrijpen en interpreteren. De belangrijkste informatie uit de financiële staten extraheren, afhankelijk van de behoeften en deze informatie integreren in de ontwikkeling van de plannen van de afdeling.
- Interne factoren van bedrijven analyseren
Verschillende interne factoren onderzoeken en begrijpen die van invloed zijn op de werking van bedrijven, zoals de cultuur, de strategische basis, de producten, de prijzen en de beschikbare middelen.
- Advies geven over efficiëntieverbeteringen
Informatie en bijzonderheden over processen en producten analyseren om advies te geven over mogelijke verbeteringen van de efficiëntie die zouden kunnen worden toegepast en een beter gebruik van de middelen zou betekenen.
- Zakenrelaties aangaan
Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.
- Zakelijke analyses uitvoeren
De situatie van een zakelijke activiteit op zichzelf en in relatie tot het concurrerende bedrijfsdomein evalueren, onderzoek uitvoeren, gegevens in de context van de behoeften van de zakelijke activiteit plaatsen en gebieden voor opportuniteiten bepalen.
Optionele kennis en vaardigheden
op de hoogte blijven van het politieke landschap financiële jaarrekeningen implementatie van kwaliteitsbeheersystemen ondersteunen advies geven over risicobeheer ondernemingsrecht advies geven over financiële zaken berichten over analyseresultaten bedrijfsstrategieconcepten vennootschapsrecht personen interviewen advies geven over personeelsbeheer advies geven over communicatiestrategieën organisatorisch beleid modellering van bedrijfsprocessen huidige praktijken proberen te innoveren advies geven over het organisatieklimaat organisatorische normen definiëren strategieën voor toetreding tot de markt business intelligence kwaliteitsstandaarden ict-oplossingen voorstellen voor zakelijke problemen klant raad geven over technische mogelijkheden organisatorische teams vormen op basis van competentiesLoopbaanperspectief
Het beroep businessanalist behoort tot de beroepsgroep Bedrijfskundigen en organisatieadviseurs. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 6900 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 16300 | laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 23100 | laag |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB