Beroep bibliotheekmanager

Directeuren/managers van een bibliotheek houden toezicht op het correcte gebruik van bibliotheekapparatuur en -items. Zij beheren de geleverde diensten van een bibliotheek en de werking van de afdelingen binnen een bibliotheek. Zij verzorgen ook opleidingen voor nieuwe medewerkers en beheren het budget van de bibliotheek.

Bibliotheekmanager: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken bibliotheekmanager

  • Plannen, organiseren en coördineren van alle werkzaamheden van een bibliotheek.
  • Werven van, leiding geven aan, trainen van en toezicht houden op het uitvoerende personeel zodat er efficiënt en volgens beleid gewerkt wordt.
  • Ontwikkelen en bevorderen marketingstrategieën.
  • Beheren en coördineren van de boekhouding, budgetten, statistische overzichten en bedrijfscijfers, bepalen van prijzen van de huur van boeken.
  • Onderhouden van contacten met andere bibliotheken.
  • Bijhouden van het uitkomen van nieuwe boeken en recensies lezen over boeken.
  • Zorgdragen voor een goede dienstverlening, zoals een afwisselend aanbod aan boeken inclusief heldere informatie.

Gerelateerde beroepen bibliotheek

  • Administratief medewerker bibliotheek
  • Archivaris, archiefbeheerder
  • Bibliothecaris
  • Documentalist
  • Medewerker informatievoorziening bibliotheek

Kennis

  • Projectbeheer

    Inzicht in het projectbeheer en de activiteiten die dit gebied omvatten. Kennis van de variabelen van projectbeheer, zoals tijd, middelen, vereisten, termijnen en het reageren op onverwachte gebeurtenissen.

  • Collectiebeheer

    Het proces voor de beoordeling, selectie en levenscyclus van de hulpbronnen om een samenhangende verzameling te creëren en te bevorderen in overeenstemming met de behoeften van de gebruikers of afnemers. Inzicht in het wettelijk depot voor de toegang tot publicaties op lange termijn.

  • Soorten literatuurgenres

    De verschillende literaire genres in de geschiedenis van de literatuur, de techniek, de toonzetting, de inhoud en de lengte.

  • Literatuur

    De verzameling artistieke teksten die worden gekenmerkt door schoonheid van expressie, vorm en de universaliteit van intellectuele en emotionele aantrekkingskracht.

Vaardigheden

  • Overleggen met bibliotheekcollega's

    Communiceer met collega’s en medewerkers; neem gezamenlijk beslissingen en bepaal de huidige en toekomstige bibliotheekdiensten die aangeboden kunnen worden.

  • Digitale bibliotheken beheren

    Digitale inhoud verzamelen, beheren en bewaren voor permanente toegang en gespecialiseerde zoek- en opvraagfuncties aanbieden aan specifieke gebruikersgemeenschappen.

  • Dagelijkse bibliotheekactiviteiten leiden

    Toezicht houden op dagelijkse bibliotheekactiviteiten en -handelingen. Budgettering-, planning en personeelsactiviteiten zoals aanwerving, opleiding, planning en prestatiebeoordeling.

  • Werknemers opleiden

    Werknemers leiden en begeleiden via een proces waarbij hen de nodige vaardigheden worden aangeleerd voor de baan. Activiteiten organiseren bedoeld om het werk en de systemen voor te stellen of om de prestaties van individuen en groepen te verbeteren in organisatorische omgevingen.

  • Omgaan met collega’s

    Contacten onderhouden met collega's om te zorgen voor een gemeenschappelijk begrip van zaken die verband houden met het werk en het eens te worden over de noodzakelijke compromissen die de partijen mogelijk moeten zien te vinden. Onderhandelen over compromissen tussen partijen om ervoor te zorgen dat het werk in het algemeen efficiënt verloopt in de richting van het bereiken van de doelstellingen.

  • Nieuwe bibliotheekitems aankopen

    Evalueren van nieuwe bibliotheekproducten en -diensten, onderhandelen van contracten en plaatsen van bestellingen.

  • Onderhandelen over contracten met bibliotheken

    Onderhandelen over contracten voor diensten, materialen, onderhoud en uitrusting van bibliotheken.

  • Informatie over de bibliotheek geven

    Het gebruik van de diensten, bronnen en apparaten van de bibliotheek uitleggen; informatie verstrekken over de gebruiken van de bibliotheek.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Nieuw personeel in dienst nemen

    Nieuw personeel in dienst nemen bij een bedrijf of organisatie via een voorbereide reeks procedures. Personele beslissingen nemen en rechtstreeks medewerkers selecteren.

  • Operationele activiteiten coördineren

    De activiteiten en verantwoordelijkheden van het operationele personeel synchroniseren om ervoor te zorgen dat de middelen van een organisatie zo efficiënt mogelijk worden gebruikt om de gespecificeerde doelstellingen te bereiken.

  • Toezicht houden op werkzaamheden

    Leiden van en toezicht houden op de dagelijkse activiteiten van ondergeschikt personeel.

Optionele kennis en vaardigheden

financiering voor bibliotheken aanvragen bibliotheekmateriaal evalueren informatie organiseren deelnemen aan schoolprogramma's over bibliotheken digitale archieven beheren professionele teksten opstellen wetgeving inzake auteursrecht personeelszaken beheren vragen van bibliotheekgebruikers analyseren veranderingsmanagement toepassen muziek- en video-industrie fondsenwerving beheren bibliotheekmateriaal classificeren informatiebehoeften beoordelen

Loopbaanperspectief

Het beroep bibliotheekmanager behoort tot de beroepsgroep Managers gespecialiseerde dienstverlening. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20241800  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20244700  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 20246400  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg hoog
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB