Beroep berggids

Berggidsen helpen bezoekers, interpreteren het natuurlijk erfgoed en bieden informatie en begeleiding aan toeristen op het gebied van expedities in de bergen. Zij ondersteunen bezoekers met activiteiten zoals wandelen, klimmen en skiën, naast het waarborgen van hun veiligheid door het bewaken van zowel de weersomstandigheden als de gezondheidstoestand.

Berggids: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Toeristische informatie

    De toeristische informatie over een bepaalde toeristische locatie.

  • Geografische gebieden met toeristische relevantie

    Het gebied van de toeristische geografie in Europa en de rest van de wereld om relevante toeristische gebieden en bezienswaardigheden aan te duiden.

  • Lokale geografie

    Het spectrum van fysieke en geografische eigenschappen en beschrijvingen van een lokaal gebied, via onder meer straatnamen.

Vaardigheden

  • Groepen toeristen leiden

    Toezicht houden op toeristen en begeleiden om een positieve groepsdynamiek te garanderen en de conflict- en zorggebieden aan te pakken waar deze zich voordoen.

  • Kaarten lezen

    Kaarten doeltreffend lezen.

  • Benodigdheden voor bezoekers verzamelen

    Verzamelen en controleren van vereiste benodigdheden en apparatuur voor vertrek.

  • Reiscontractgegevens beheren

    Reiscontractgegevens beheren om ervoor te zorgen dat toeristen alle diensten ontvangen die begrepen zijn in het reispakket

  • Reisgezelschappen verwelkomen

    Groet pas aangekomen groepen toeristen bij hun startpunt om de details van de komende evenementen en reisarrangementen aan te kondigen.

  • Aan toerisme gerelateerde informatie verschaffen

    Klanten relevante informatie verstrekken over historische en culturele locaties en evenementen, en deze informatie op een ludieke en informatieve manier overbrengen.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

  • Bezoekers bij bezienswaardigheden informeren

    Brochures verspreiden, audiovisuele presentaties geven, advies uitbrengen en relevante opmerkingen maken op de locaties van bezienswaardigheden. De geschiedenis en de functionaliteit van de hoogtepunten van de rondleiding toelichten en vragen beantwoorden.

  • Ethische gedragscode in het toerisme volgen

    Toeristische diensten verrichten volgens de aanvaarde principes van goed en kwaad. Deze omvatten eerlijkheid, transparantie en onpartijdigheid.

  • Gevoelige persoonlijke gegevens verwerken

    Persoonlijke en gevoelige informatie over klanten op betrouwbare en discrete wijze beheren.

  • Bezoekersroutes selecteren

    Interessante plaatsen, reisroutes en te bezoeken sites onderzoeken en selecteren.

  • Bezoekers naar interessante locaties begeleiden

    Toeristen naar bezienswaardigheden brengen zoals musea, tentoonstellingen, themaparken of kunstgalerijen.

  • Bezoekers registreren

    Registreren van bezoekers na ze te hebben begroet. Uitdelen van eventueel vereiste identificatieplaatjes of veiligheidsvoorzieningen.

  • Gezondheid en veiligheid van bezoekers garanderen

    De nodige voorzorgsmaatregelen nemen om de fysieke veiligheid van een publiek of een persoon die een activiteit bezoekt te waarborgen. Voorbereiden van acties in geval van nood. Beheren van de eerste hulp en noodevacuatieprocedures.

  • Betalingen van bezoekers ontvangen

    Betalingen van bezoekers en groepsleden ontvangen.

  • In open lucht animeren

    Groepen onafhankelijk in de openlucht animeren, waarbij uw praktijk wordt aangepast om de groep te onderhouden en gemotiveerd te houden.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

Optionele kennis en vaardigheden

risicobeheer in de openlucht uitoefenen middelen in de openlucht beheren vreemde talen gebruiken in het toerisme sportlessen geven markt voor toerisme materiaal met lokale informatie distribueren administratieve taken uitvoeren diersoorten raad geven over natuurbehoud klanten met bijzondere behoeften assisteren met verschillende doelgroepen werken een incidentenrapportage bijhouden sportmateriaal aanpassen klantenoordelen analyseren lokale regionale of toeristische sector klachten van klanten afhandelen weersvoorspellingen analyseren aanpassen aan verschillende weersomstandigheden onderwijsactiviteiten organiseren

Source: Sisyphus ODB