Beroep bed and breakfast-houder

Exploitanten van Bed & Breakfast (logies en ontbijt) beheren de dagelijkse activiteiten van een B&B bedrijf. Zij zorgen ervoor dat aan de behoeften van de gasten wordt voldaan.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Ondernemend / Conventioneel

Taken bed and breakfast-houder

  • Plannen, organiseren en coördineren van alle werkzaamheden in het hostel/bed and breakfast.
  • Werven van, leiding geven aan en toezicht houden op het uitvoerende personeel zodat het personeel efficiënt en volgens beleid werkt.
  • Controleren van de kwaliteit van de dienstverlening op gestelde kwaliteitseisen, gezondheids-, veiligheids- en Arbo richtlijnen, vergunningen en andere wettelijke voorschriften.
  • Ontwikkelen en bevorderen marketingstrategieën.
  • Beheren en coördineren van de boekhouding, budgetten, statistische overzichten en bedrijfscijfers, bepalen van kamerprijzen en streven naar beoogde winstcijfers.
  • Toezien op onderhoud, bevoorrading en meubilering, onderhouden van contacten met aannemers en leveranciers.
  • Coördineren van receptie-activiteiten, ontvangt, begroet en registreert gasten.
  • Beantwoorden van vragen over het hotelbeleid en dienstverlening, afhandelen van klachten en commentaar van gasten.

Gerelateerde beroepen hotel, restaurant

  • Hotel portier
  • Hotelreceptionist, front-office assistent hotelreceptie
  • Manager/directeur hotel, hotelketen
  • Manager/directeur restaurant
  • Medewerker bed and breakfast
  • Medewerker persoonlijke dienstverlening, anders
  • Medewerker spoelkeuken
  • Standplaats hostess

Kennis

  • Klantendiensten

Vaardigheden

  • Klanttevredenheid garanderen
  • Klachten van klanten afhandelen
  • Gasten begroeten
  • Financiële rekeningen controleren
  • Bezettingsgraad voorspellen
  • Klantenservice verlenen
  • Budgetten beheren
  • Klantenoordelen analyseren
  • Financiële transacties verwerken
  • Horeca-inkomsten beheren
  • Behoeften van klanten identificeren
  • Klantervaringen beheren
  • Klantgegevens vastleggen

Optionele kennis en vaardigheden

lokale regionale of toeristische sector kamers onderhouden met chemische reinigingsmiddelen werken toegangsstrategieën ontwikkelen huishoudlinnen wassen zorgen voor de prijsconcurrentiepositie zorgen voor gasten met bijzondere behoeften klantbeleving ontwerpen voor de bagage van de gasten zorgen het linnengoed bijhouden aankomst en vertrek organiseren linnengoed beheren bestellingen voor roomservice opnemen leiding geven aan personeel