Beroep barman / barvrouw
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Barman/barvrouw: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Vaardigheden
- De bar na sluitingstijd afsluiten
De bar vrijmaken op het sluitingsuur door de mensen beleefd te herinneren aan het sluitingsuur, overeenkomstig het beleid.
- Drankenkaart aanbieden
Gasten laten kennismaken met de artikelen op de drankenkaart, aanbevelingen doen en vragen over dranken beantwoorden.
- Alcohol- en drugsmisbruik detecteren
Mensen identificeren die overmatig alcohol of drugs gebruiken in een faciliteit, doeltreffend omgaan met deze mensen en toezicht houden op de eigen veiligheid van klanten terwijl de relevante voorschriften worden toegepast.
- Dranken serveren
Een verscheidenheid aan alcoholische en niet-alcoholische dranken verstrekken zoals frisdrank, mineraalwater, wijn en bier uit een fles aan de toog of met behulp van een dienblad.
- Voor het glaswerk zorgen
Glaswerk gebruiken en het behoorlijk opblinken, schoonmaken en opbergen.
- Het gastengedeelte overdragen
De dienst verlaten onder omstandigheden die veilige en beveiligde procedures volgen, zodat de dienst klaar is voor de volgende shift.
- De bar bevoorraden
Barbenodigdheden en -voorraden bijhouden en aanvullen.
- De bar schoonhouden
Zorgen dat alle barruimtes, inclusief balies, gootstenen, glazen, rekken, vloeren en opslagruimtes schoon blijven.
- Bestellingen voor eten en drinken van gasten opnemen
Orders accepteren van klanten en deze registreren in het point-of-sale systeem. Verzoeken om orders beheren en doorgeven aan de andere personeelsleden.
- Klantenservice verlenen
Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.
- Betalingen van rekeningen in ontvangst nemen
Betalingen van cliënten met contant geld of creditcards accepteren.
- Openings- en sluitingsprocedures uitvoeren
De standaard openings- en sluitingsprocedures voor bars, winkels of restaurants toepassen.
- Producten bijverkopen
Klanten ertoe aan te zetten extra of duurdere producten te kopen.
- Betalingen verwerken
Betalingen zoals contanten, kredietkaarten en debetkaarten aanvaarden. Terugbetalingen verwerken in geval van retour of vouchers en marketinginstrumenten zoals bonuskaarten of lidmaatschapskaarten beheren. Aandacht besteden aan de veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens.
- De alcoholwet handhaven
Uitvoering geven aan de plaatselijke wetgeving inzake de verkoop van alcoholische dranken, met inbegrip van de verkoop ervan aan minderjarigen.
- Warme dranken bereiden
Warme dranken bereiden door koffie en thee te zetten en andere warme dranken op juiste wijze te bereiden.
- Gezondheids-, veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven
De veiligheid en de hygiëne van levensmiddelen in acht nemen bij de bereiding, vervaardiging, verwerking, opslag, distributie en levering van levensmiddelen.
- Sterke drank etaleren
Het volledige assortiment van de verkrijgbare sterke drank laten zien, op een visueel aangename manier.
- Baruitrusting bedienen
Barvoorzieningen zoals cocktailshakers, blenders en snijplanken gebruiken.
- Behoeften van klanten identificeren
Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.
- De bar voorbereiden
Plaatsen van het bargedeelte, zoals de balie, apparatuur, zijstations, bijzettafels en displays, zo dat het klaar is voor de komende dienst en in omstandigheden die veilige, hygiënische en beveiligde procedures volgen.
- Bier serveren
Bier uit flesjes of van de tap serveren, afhankelijk van het soort bier.
Optionele kennis en vaardigheden
klanten over de soorten thee en koffie informeren drankkaarten en prijslijsten samenstellen vreemde talen gebruiken in het hotel- en restaurantwezen speciale promoties bedenken lokale regionale of toeristische sector bierleidingen reinigen garnering voor drankjes klaarmaken fruit klaarmaken voor de bereiding van dranken gasflessen bedienen mousserende wijnen prijslijsten voor dranken samenstellen gemengde dranken bereiden klanten voorlichten over theesoorten vaten verwisselen levensmiddelen aantrekkelijk presenteren garnering voor drankjes samenstellen wijn serverenLoopbaanperspectief
Het beroep barman/barvrouw behoort tot de beroepsgroep Kelners en barpersoneel. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 4500 | laag |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 41600 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 46000 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | gemiddeld | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | laag | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB