Beroep barman / barvrouw

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Barman/barvrouw: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Vaardigheden

  • De bar na sluitingstijd afsluiten

    De bar vrijmaken op het sluitingsuur door de mensen beleefd te herinneren aan het sluitingsuur, overeenkomstig het beleid.

  • Drankenkaart aanbieden

    Gasten laten kennismaken met de artikelen op de drankenkaart, aanbevelingen doen en vragen over dranken beantwoorden.

  • Alcohol- en drugsmisbruik detecteren

    Mensen identificeren die overmatig alcohol of drugs gebruiken in een faciliteit, doeltreffend omgaan met deze mensen en toezicht houden op de eigen veiligheid van klanten terwijl de relevante voorschriften worden toegepast.

  • Dranken serveren

    Een verscheidenheid aan alcoholische en niet-alcoholische dranken verstrekken zoals frisdrank, mineraalwater, wijn en bier uit een fles aan de toog of met behulp van een dienblad.

  • Voor het glaswerk zorgen

    Glaswerk gebruiken en het behoorlijk opblinken, schoonmaken en opbergen.

  • Het gastengedeelte overdragen

    De dienst verlaten onder omstandigheden die veilige en beveiligde procedures volgen, zodat de dienst klaar is voor de volgende shift.

  • De bar bevoorraden

    Barbenodigdheden en -voorraden bijhouden en aanvullen.

  • De bar schoonhouden

    Zorgen dat alle barruimtes, inclusief balies, gootstenen, glazen, rekken, vloeren en opslagruimtes schoon blijven.

  • Bestellingen voor eten en drinken van gasten opnemen

    Orders accepteren van klanten en deze registreren in het point-of-sale systeem. Verzoeken om orders beheren en doorgeven aan de andere personeelsleden.

  • Klantenservice verlenen

    Het behouden van de hoogst mogelijke klantenservice en ervoor zorgen dat de klantenservice te allen tijde op professionele wijze wordt verleend. Helpen om klanten of deelnemers zich op hun gemak te laten voelen en speciale vereisten ondersteunen.

  • Betalingen van rekeningen in ontvangst nemen

    Betalingen van cliënten met contant geld of creditcards accepteren.

  • Openings- en sluitingsprocedures uitvoeren

    De standaard openings- en sluitingsprocedures voor bars, winkels of restaurants toepassen.

  • Producten bijverkopen

    Klanten ertoe aan te zetten extra of duurdere producten te kopen.

  • Betalingen verwerken

    Betalingen zoals contanten, kredietkaarten en debetkaarten aanvaarden. Terugbetalingen verwerken in geval van retour of vouchers en marketinginstrumenten zoals bonuskaarten of lidmaatschapskaarten beheren. Aandacht besteden aan de veiligheid en de bescherming van persoonsgegevens.

  • De alcoholwet handhaven

    Uitvoering geven aan de plaatselijke wetgeving inzake de verkoop van alcoholische dranken, met inbegrip van de verkoop ervan aan minderjarigen.

  • Warme dranken bereiden

    Warme dranken bereiden door koffie en thee te zetten en andere warme dranken op juiste wijze te bereiden.

  • Gezondheids-, veiligheids- en hygiënewetgeving op het gebied van voedsel naleven

    De veiligheid en de hygiëne van levensmiddelen in acht nemen bij de bereiding, vervaardiging, verwerking, opslag, distributie en levering van levensmiddelen.

  • Sterke drank etaleren

    Het volledige assortiment van de verkrijgbare sterke drank laten zien, op een visueel aangename manier.

  • Baruitrusting bedienen

    Barvoorzieningen zoals cocktailshakers, blenders en snijplanken gebruiken.

  • Behoeften van klanten identificeren

    Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.

  • De bar voorbereiden

    Plaatsen van het bargedeelte, zoals de balie, apparatuur, zijstations, bijzettafels en displays, zo dat het klaar is voor de komende dienst en in omstandigheden die veilige, hygiënische en beveiligde procedures volgen.

  • Bier serveren

    Bier uit flesjes of van de tap serveren, afhankelijk van het soort bier.

Optionele kennis en vaardigheden

klanten over de soorten thee en koffie informeren drankkaarten en prijslijsten samenstellen vreemde talen gebruiken in het hotel- en restaurantwezen speciale promoties bedenken lokale regionale of toeristische sector bierleidingen reinigen garnering voor drankjes klaarmaken fruit klaarmaken voor de bereiding van dranken gasflessen bedienen mousserende wijnen prijslijsten voor dranken samenstellen gemengde dranken bereiden klanten voorlichten over theesoorten vaten verwisselen levensmiddelen aantrekkelijk presenteren garnering voor drankjes samenstellen wijn serveren

Loopbaanperspectief

Het beroep barman/barvrouw behoort tot de beroepsgroep Kelners en barpersoneel. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20244500  laag
verwachte vervangingsvraag tot 202441600  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202446000  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  laag
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB