Beroep backofficemedewerker
Backofficemedewerker: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Bankactiviteiten
Het brede en voortdurend groeiende scala aan bankactiviteiten en financiële producten van banken, uiteenlopend van persoonlijke bankdiensten, corporate banking, zakenbankieren en private banking tot verzekeringen, valutahandel, grondstoffenhandel en de handel in aandelen, futures en opties.
- Kantoorsoftware
De kenmerken en werking van softwareprogramma's voor kantoortaken zoals tekstverwerking, spreadsheets, presentatie, e-mail en database.
- Kantooradministratie
De administratieve formaliteiten in een kantooromgeving. De activiteiten of processen kunnen betrekking hebben op financiële planning, registratie en facturering en het beheer van de algemene logistiek van een organisatie.
- Bedrijfsprocedures
Processen die een organisatie toepast om de efficiëntie te verbeteren, nieuwe doelstellingen te formuleren en doelen op een winstgevende en tijdige manier te bereiken.
- Financieel beheer
Het gebied binnen de financiële wetenschappen dat zich richt op analyses van het praktische proces en instrumenten voor het aanwijzen van financiële middelen. Het omvat de structuur van ondernemingen, investeringsbronnen en de waardevergroting van ondernemingen door besluiten van het management.
Vaardigheden
- Financiële diensten aanbieden
Een breed scala aan financiële diensten aanbieden aan klanten, zoals bijstand bij financiële producten, financiële planning, verzekeringen, geld- en investeringsbeheer.
- Ondernemingsbeleid volgen
Toezicht houden op het beleid van de onderneming en voorstellen van verbeteringen aan de onderneming.
- Operationele activiteiten coördineren
De activiteiten en verantwoordelijkheden van het operationele personeel synchroniseren om ervoor te zorgen dat de middelen van een organisatie zo efficiënt mogelijk worden gebruikt om de gespecificeerde doelstellingen te bereiken.
- Financiële aspecten van een bedrijf beheren
De juridische en financiële aspecten van het bedrijf beheren; cijfers en getallen berekenen en analyseren; kijken hoe u kosten kunt besparen en hoe u uw inkomsten en productiviteit kunt maximaliseren; altijd de kosten afwegen tegen de mogelijke voordelen voordat u een beslissing neemt.
- Informatie geven over financiële producten
De klant of cliënt informatie geven over financiële producten, de financiële markt, verzekeringen, leningen of andere soorten financiële gegevens.
- Kantoorsystemen gebruiken
Passend en tijdig gebruik maken van de in bedrijfsfaciliteiten gebruikte kantoorsystemen, afhankelijk van het doel, of het nu voor het verzamelen van berichten, het opslaan van gegevens over cliënten of de planning van de agenda is. Dit omvat het beheer van systemen zoals klantenrelatiebeheer, vendor management, opslag en voicemail systemen.
- Gegevens van financiële transacties bijhouden
Alle financiële transacties die in het kader van de dagelijkse activiteiten van een bedrijf worden verricht, bundelen en in de respectievelijke boekhouding opnemen.
- Administratie uitvoeren
Administratief werk verrichten en public relations verzorgen.
- Papierwerk afhandelen
Werkgerelateerde papierwerk afhandelen en ervoor te zorgen dat aan alle relevante eisen wordt voldaan.
- Administratieve systemen beheren
Ervoor zorgen dat administratieve systemen, processen en databanken efficiënt en goed beheerd zijn, en voor een goede basis zorgen om samen te werken met de functionaris/het personeel/de beroepsbeoefenaar.
- Voldoen aan wettelijke bepalingen
Ervoor zorgen dat u naar behoren wordt geïnformeerd over de wet- en regelgeving die van toepassing is op een specifieke activiteit en zich houdt aan zijn regels, beleid en wetgeving.
Optionele kennis en vaardigheden
projectbeheer effecten uitleenadministratie beheren financiële transacties verwerken communiceren met bankiers financiële producten financiële transacties traceren contractadministratie bijhouden verzekeringsbeginselen personeel beheren rapporten presenteren financiële informatie verzamelen contracten beheren ondernemingsbeleid toepassen advies geven over financiële zaken statistiek ondersteuning geven bij financiële berekeningenLoopbaanperspectief
Het beroep backofficemedewerker behoort tot de beroepsgroep Boekhoudkundig medewerkers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 3300 | gemiddeld |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 23500 | gemiddeld |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 26800 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | gemiddeld | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | gemiddeld | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB