Beroep archief medewerker

  • Archief medewerker

Een archiefmedewerker archiveert correspondentie, kaarten, facturen, kwitanties en andere stukken in alfabetische of numerieke volgorde of volgens het gangbare archiefsysteem. Lokaliseert en verwijdert op verzoek gegevens uit het bestand.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Conventioneel / Realistisch
  • Realistisch / Conventioneel

Taken archief medewerker

  • Beheert gedocumenteerde gegevens (documenten, correspondentie, medische of andere stukken) met behulp van bijv. computers of logboeken.
  • Voegt nieuwe gegevens toe aan bestaande archiefstukken en maakt nieuwe archiefstukken aan.
  • Verzamelt relevante gegevens voor archivering, bijvoorbeeld voor afdelingen en medewerkers.
  • Onderzoekt inkomende gegevens om te bepalen hoe deze moeten worden geclassificeerd en waar deze kunnen worden gearchiveerd.
  • Sorteert of classificeert informatie volgens bepaalde richtlijnen zoals inhoud, doel, gebruikerscriteria of chronologische, alfabetische of numerieke volgorde.
  • Wijst identificatienummers of codes toe, legt deze vast of waarmerkt deze ten behoeve van indexering van de gegevens voor de archivering.
  • Vindt en achterhaalt informatie uit bestanden op basis van verzoeken van geauthoriseerde gebruikers en, indien nodig, kopieert, dupliceert of leent documenten of andere gegevens uit.
  • Houdt zicht op opgehaalde gegevens uit het archief om te garanderen dat de geleende bestanden worden geretourneerd.
  • Organiseert de opslag van gegevens (bijvoorbeeld in archiefkasten, dozen, opslagmedia) volgens informatie over de classificatie en indentificatie.
  • Verwijdert oude gegevens uit archiefbestanden volgens verplicht periodiek archiefbeheer.
  • Voert algemene kantoorwerkzaamheden uit, zoals typwerk, bediening van kantoorapparatuur en het sorteren van de post.

Gerelateerde beroepen kantoorpersoneel