Beroep animatiefilmmaker

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Animatiefilmmaker: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Motion graphics

    De technieken en software voor het creëren van de illusie van beweging zoals keyframing, Adobe After Effects en Nuke.

  • Computermateriaal

    De aangeboden computers, randapparatuur en softwareproducten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en regelgevende voorschriften.

  • Multimediasystemen

    De methoden, procedures en technieken met betrekking tot de werking van multimediasystemen, gewoonlijk een combinatie van software en hardware, die verschillende soorten media, zoals video en audio, presenteren.

  • Grafisch ontwerp

    De technieken om een visuele voorstelling van ideeën en boodschappen te creëren.

  • ICT-softwarespecificaties

    De kenmerken, het gebruik en de werking van diverse softwareproducten zoals computerprogramma’s en toepassingssoftware.

Vaardigheden

  • Geanimeerde verhaallijnen creëren

    Geanimeerde verhalende sequenties en verhaallijnen ontwikkelen, met behulp van computersoftware en tekentechnieken uit de vrije hand.

  • Werkschema's volgen

    De opeenvolging van activiteiten beheren om binnen de overeengekomen termijnen voltooid werk af te leveren door een werkschema te volgen.

  • Mediabronnen bestuderen

    Bestuderen van verschillende mediabronnen zoals uitzendingen, gedrukte media en online media om inspiratie op te doen voor de ontwikkeling van creatieve concepten.

  • Zich aanpassen aan het type media

    Aanpassing aan verschillende soorten media zoals televisie, films, spots en andere media. De werkzaamheden aanpassen aan de aard van de media, de omvang van de productie, de begroting, de genres in de media en andere.

  • Briefings volgen

    De vereisten en verwachtingen interpreteren en daaraan beantwoorden, zoals besproken en overeengekomen met de klanten.

  • Bewegende beelden creëren

    Tweedimensionale en driedimensionale bewegende beelden en animaties creëren en ontwikkelen.

  • Animaties ontwikkelen

    Ontwerpen en ontwikkelen van visuele animaties met behulp van creativiteit en computervaardigheden. Objecten of figuren levensecht doen lijken door manipulatie van licht, kleur, textuur, schaduw en transparantie of door manipulatie van statische beelden om de illusie van beweging te geven.

  • Scenario analyseren

    Een script analyseren door de dramaturgie, de vorm, de thema’s en de structuur van een script te onderzoeken. Zo nodig onderzoek verrichten.

  • Grafisch materiaal ontwerpen

    Toepassen van een waaier van visuele technieken om grafisch materiaal te ontwerpen. Combineren van grafische elementen om concepten en ideeën te communiceren.

  • Multimedia-inhoud aanbieden

    Multimediamateriaal zoals schermafbeeldingen, afbeeldingen, diavoorstellingen, animaties en video's ontwikkelen om dit te gebruiken als inhoud die deel uitmaakt van een bredere informatieve context.

  • Projecten binnen het budget afwerken

    Ervoor zorgen dat u binnen het budget blijft. Het werk en materiaal aanpassen aan het budget.

Optionele kennis en vaardigheden

adobe photoshop relaties tussen personages bestuderen grafische bewerkingssoftware overleggen met de regisseur van een productie wetgeving inzake auteursrecht behoeften van klanten identificeren 3d-belichting 3d-modellen creëren gimp portfolio beheren feedback geven grafische 3d-computersoftware bedienen originele tekeningen maken 3d-afbeeldingen maken adobe illustrator omzetten in geanimeerde figuren digital compositing organische 3d-vormen animeren synfig 2d-kunstwerken creëren 3d-figuren riggen 3d-omgevingen creëren motion capture schetsen maken 3d-beeldvormingstechnieken toepassen microsoft visio sketchbook pro

Loopbaanperspectief

Het beroep animatiefilmmaker behoort tot de beroepsgroep Grafisch vormgevers en productontwerpers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20246000  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20243900  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202410000  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  laag
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB