Beroep algemeen verpleegkundige

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Algemeen verpleegkundige: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Adolescentengeneeskunde

    Onderwerpen van de adolescentieperiode, waaronder seksueel overdraagbare aandoeningen, ongewenste zwangerschap, anticonceptie, drugsmisbruik, menstruatiestoornissen, acne, eetstoornissen.

  • Innovaties in de verpleging

    De methoden en instrumenten die worden gebruikt om tot innovatieve veranderingen en kwaliteitsverbetering in de verpleegkunde te komen.

  • Palliatieve zorg

    De methoden voor pijnverlichting en verbetering van de levenskwaliteit voor patiënten in het eindstadium van hun ziekte.

  • Zorg voor personen met een handicap

    De specifieke methoden en werkwijzen bij de zorg aan personen met lichamelijke en geestelijke beperkingen en leerstoornissen.

  • Menselijke fysiologie

    De tak van wetenschap die de menselijke organen en hun wisselwerkingen en mechanismen onderzoeken.

  • Klinische chemie

    Klinische chemie staat als medisch specialisme vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Autonomie van de patiënt

    Veiligheid, zelfstandigheid en rechten van de patiënt bij het nemen van beslissingen over het al dan niet volgen van een voorgeschreven behandeling.

  • Hygiëne in de gezondheidszorg

    De procedures voor het in stand houden van een hygiënische omgeving in een gezondheidszorginstelling, zoals ziekenhuizen en klinieken. Deze kunnen uiteenlopen van handen wassen tot het reinigen en desinfecteren van gebruikte medische apparatuur en methoden voor de beheersing van infecties.

  • Chirurgie

    De belangrijkste procedures in de chirurgische praktijk, waaronder het beginsel van veilig opereren, de pathofysiologie van wondgenezing, knopen, het hanteren van weefsel, retractie van weefsel en alle andere in de operatiekamer gebruikte instrumenten en procedures.

  • Farmacologie

    Farmacologie staat als medisch specialisme vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Veilig beheer van geneesmiddelen

    Methoden en uitgangspunten voor verwerking, opslag en voorschrijving van geneesmiddelen, gericht op een veiliger en beter medicijngebruik

  • Psychiatrie

    Psychiatrie is een medische specialiteit die wordt vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Verzorging van pasgeborenen

    De voorgeschreven procedures voor de verzorging van pasgeborenen in de eerste 28 dagen na hun geboorte (WHO).

  • Sociologie

    Het gedrag en de dynamiek van de groep, maatschappelijke tendensen en invloeden, menselijke migratie, etniciteit, culturen en hun geschiedenis en oorsprong.

  • Kindergeneeskunde

    De kindergeneeskunde is een medisch specialisme zoals vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Anatomie van de mens

    De dynamische relatie van de structuur en functie van de mens, het bewegingsapparaat, cardiovasculaire systeem, ademhalingssysteem, verteringssysteem, endocrien systeem, urinewegstelsel, voortplantingsstelsel, integumentum en zenuwstelsel, normale en abnormale anatomie en fysiologie gedurende een leven.

  • Leiderschap bij verpleging

    De management- en leiderschapsprincipes en -methoden die worden toegepast in de verpleegkundige zorg, zoals het herkennen en belonen van succes om verpleegkundig personeel te motiveren.

  • Diëtetiek

    De aanpassing van de voeding en het dieet van de mens voor het optimaliseren van de gezondheid in klinische of andere omgevingen. De rol van voeding bij het bevorderen van de gezondheid en het voorkomen van ziekten over het hele levensspectrum.

  • Verplegingswetenschap

    De factoren die van invloed zijn op de menselijke gezondheid en de therapeutische maatregelen die de gezondheid bevorderen met als doel iemands geestelijke en lichamelijke gezondheid te verbeteren.

  • Pathologie

    De componenten van een ziekte, de oorzaak, ontwikkelingsmechanismen, morfologische veranderingen en de klinische gevolgen van die veranderingen.

  • Beheersing van infecties

    De routes van overdracht en methoden om de verspreiding van bekende en belangrijke besmette organismen te voorkomen, alsmede de methoden die beschikbaar zijn voor het steriliseren en ontsmetten van ziekteverwekkers bij de preventie van infecties.

  • Primaire zorg

    De regelmatige, routinematige medische zorg aan patiënten, gewoonlijk uitgevoerd door een arts of een verpleegkundige, die leidt tot een beslissing over de noodzakelijke stappen om het gezondheidsprobleem van de patiënt op te lossen.

  • Wetgeving inzake gezondheidszorg

    De rechten van patiënten en de verantwoordelijkheden van behandelaars en de mogelijke repercussies en processen in verband met medische nalatigheid of wanpraktijken.

  • Mensgerichte zorg

    De benadering van de mensgerichte zorg wat inhoudt dat patiënten als gelijkwaardige partners worden behandeld bij de planning en ontwikkeling van de zorg, en waarbij patiënten en hun behoeften centraal staan in alle besluiten.

  • Reanimatie

    De noodprocedure die toegepast wordt op personen zonder hartslag om hen weer bij bewustzijn te brengen.

  • Psychologie

    Het menselijk gedrag en diens prestaties met individuele verschillen in bekwaamheid, persoonlijkheid, interesses, leerprestaties en motivatie.

  • Acute zorg

    Het soort zorg dat aan patiënten wordt toegediend voor een korte en kritische reeks ziekten zoals trauma of herstel na chirurgie.

  • Klinische geriatrie

    Geriatrie staat als medisch specialisme vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Betrokkenheid van burgers bij gezondheidszorg

    De middelen en methoden die nodig zijn om de participatie van burgers in de zorg en hun betrokkenheid te vergroten.

  • EHBO

    De dringende behandeling van een zieke of gewonde persoon in het geval van hart- en/of ademhalingsfalen, bewusteloosheid, wonden, bloedingen, shock of vergiftiging.

  • Pedagogie

    De theorie en de praktijk van het onderwijs, met inbegrip van de verschillende didactische methoden voor de opvoeding van personen of groepen.

  • Wetenschappelijke onderzoeksmethodologie

    De theoretische methodologie die wordt gebruikt in wetenschappelijk onderzoek, bestaande in het uitvoeren van achtergrondonderzoek, het opstellen van een hypothese, het testen van die hypothese, het analyseren van gegevens en het formuleren van slotconclusies.

  • Volksgezondheid

    De beginselen van gezondheid en ziekte van de bevolking, met inbegrip van de middelen voor gezondheidsbevordering, ziektepreventie en gemeenschaps- en eerstelijnszorg.

  • Interne geneeskunde

    Inwendige geneeskunde staat als medisch specialisme vermeld in Richtlijn 2005/36/EG van de EU.

  • Empirisch onderbouwde aanpak in de verpleging

    De verpleegbeginselen voor een kwaliteitsvolle besluitvorming en verpleegkundige zorg op basis van bewezen klinische expertise en de meest recente onderzoeksontwikkelingen.

  • Invloed van de sociale context op de gezondheid

    De sociale en culturele context van het gedrag van individuen en de gevolgen voor hun gezondheid binnen hun sociale en culturele omgeving.

  • Verzorgingsbeginselen

    De ethiek, de gedragscodes, de filosofie van de verzorging, de filosofie van de mensenrechten en de theorieën en concepten op het gebied van verzorging.

Vaardigheden

  • Individuen, families en groepen sterker maken

    Individuen, gezinnen en groepen in staat stellen een gezonde levensstijl aan te nemen en voor zichzelf te zorgen.

  • Deelnemen aan de opleiding van gezondheidspersoneel

    Deelnemen aan de praktische opleiding van het medisch personeel op basis van de verworven kennis en vaardigheden.

  • Meeleven met gebruikers van gezondheidszorg

    Inzicht hebben in de achtergrond van de symptomen, de moeilijkheden en het gedrag van cliënten en patiënten. Meeleven met hun problemen; respect tonen en hun autonomie, zelfrespect en zelfstandigheid versterken. Zich bekommeren om hun welzijn, en handelen met inachtneming van de persoonlijke grenzen, gevoeligheden, culturele verschillen en voorkeuren van de cliënt en de patiënt in gedachten.

  • Kwaliteitsnormen in verband met de uitoefening van gezondheidszorg naleven

    Kwaliteitsnormen toepassen op het gebied van risicobeheer, veiligheidsprocedures, feedback van patiënten, screening en medische hulpmiddelen in de dagelijkse praktijk, zoals erkend door de nationale beroepsverenigingen en -autoriteiten.

  • Contextspecifieke klinische vaardigheden toepassen

    Een professionele en op feitenmateriaal gebaseerde beoordeling verrichten, doelen stellen, interventies uitvoeren en cliënten evalueren, rekening houdend met de ontwikkelings- en contextuele geschiedenis van de cliënten, binnen het eigen werkgebied.

  • Mensenrechten promoten

    Mensenrechten en diversiteit promoten en respecteren in het licht van de fysieke, psychologische, geestelijke en sociale behoeften van autonome personen, rekening houdend met hun standpunten, overtuigingen en waarden, en de internationale en nationale gedragscodes en de ethische implicaties van de verlening van gezondheidszorg, en daarbij te zorgen voor hun recht op privacy en het waarborgen van de vertrouwelijkheid van informatie van de gezondheidszorg.

  • Duurzaamheidsbeginselen in de gezondheidszorg toepassen

    In de gezondheidszorg rekening houden met duurzaamheidsbeginselen en streven naar een rationeel gebruik van middelen.

  • Klinische richtlijnen volgen

    De overeengekomen protocollen en richtlijnen volgen voor de ondersteuning van de zorgpraktijk en die worden verstrekt door zorginstellingen, beroepsverenigingen of autoriteiten en wetenschappelijke organisaties.

  • Wetgeving in verband met gezondheidszorg naleven

    De regionale en nationale wetgeving die relevant is voor het werk naleven en in de praktijk toepassen.

  • Advies geven over gezonde levensstijlen

    Een gezonde levensstijl, preventieve maatregelen en zelfzorg bevorderen door het versterken van de zelfredzaamheid, het bevorderen van de gezondheid en het verbeteren van het gedrag en de therapeutische naleving, waarbij patiënten de juiste informatie krijgen om de therapietrouw en de naleving van de voorgeschreven behandelingen, medicatie en verpleegkundige verzorging te ondersteunen.

  • Activiteiten delegeren

    Activiteiten en taken aan anderen delegeren op basis van de bekwaamheid, het niveau van voorbereiding, de competentie en de wettelijke beperkingen. Ervoor zorgen dat mensen begrijpen wat ze moeten doen en wanneer ze het moeten doen.

  • Organisatorische technieken gebruiken

    Gebruiken van een reeks organisatorische technieken en procedures die het bereiken van de gestelde doelen faciliteren, zoals een gedetailleerde planning van de dienstregeling van het personeel. Deze middelen efficiënt en duurzaam gebruiken en flexibiliteit tonen wanneer dat nodig is.

  • Problemen in de gezondheidszorg oplossen

    Het uitvoeren van acties, door vooraf problemen te identificeren en te analyseren, die het zoeken naar de meest gunstige oplossing voor de patiënt, het gezin en de gemeenschap faciliteren, het bereiken van doelstellingen, het verbeteren van de resultaten en het behouden van de kwaliteit van hun werk.

  • Gezondheidsvoorlichting bieden

    Empirisch onderbouwde strategieën ter bevordering van een gezond leven, ziektepreventie en beheer bieden.

  • Grondbeginselen van verpleging implementeren

    Ten uitvoer leggen van de theoretische en methodologische grondbeginselen en beginselen van de verpleegkunde, de verpleegkundige basisinterventies met betrekking tot wetenschappelijk bewijs en de beschikbare middelen.

  • Zorg coördineren

    Het coördineren van de zorg voor patiëntengroepen, het in staat zijn om een bepaald aantal patiënten binnen een bepaalde tijd te beheren en optimale gezondheidsdiensten aan te bieden.

  • Verplegende zorg implementeren

    Verplegende zorg implementeren bij de behandeling van patiënten om de beroepspraktijk te verbeteren.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Effectief communiceren in de gezondheidszorg

    Doeltreffend communiceren met patiënten, familieleden en andere zorgverleners, gezondheidswerkers en partners uit de gemeenschap.

  • Informatie in de gezondheidszorg beheren

    Informatie ophalen, toepassen en delen onder patiënten en beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg en tussen zorgfaciliteiten en de gemeenschap.

  • Bijdragen aan de continuïteit van de gezondheidszorg

    Bijdragen aan de uitvoering van gecoördineerde en permanente gezondheidszorg.

  • Zorgen voor de veiligheid van gebruikers van de gezondheidszorg

    Ervoor zorgen dat gebruikers in de gezondheidszorg professioneel, effectief en veilig worden behandeld, waarbij de technieken en procedures worden aangepast aan de behoeften, capaciteiten of de heersende omstandigheden van de persoon.

  • Verpleegkundige zorg vaststellen

    Een beslissing die gebaseerd is op een uitgebreide verpleegkundige beoordeling. 

  • Gezondheidswetenschappen toepassen

    Een breed scala aan biomedische, psychosociale, organisatorische, educatieve en maatschappelijke aspecten van gezondheid, ziekte en gezondheidszorg toepassen om de gezondheidszorg te verbeteren en de kwaliteit van leven te verbeteren.

  • Voorlichten over preventie van ziekte

    Empirisch onderbouwd advies verstrekken over het vermijden van een slechte gezondheid, personen en hun verzorgers voorlichten over het voorkomen van ziekten en/of verbeteren van hun omgeving en gezondheidstoestand. Advies verstrekken over de vaststelling van risico’s die leiden tot een slechte gezondheid en helpen de veerkracht van de patiënten te vergroten met strategieën voor preventie en vroegtijdige interventie.

  • Problemen kritisch behandelen

    De sterke en zwakke punten in kaart brengen van verschillende abstracte, rationele concepten zoals vraagstukken, meningen en benaderingen met betrekking tot een specifieke problematische situatie om oplossingen en alternatieve methoden te formuleren om de situatie aan te pakken.

  • Professionele zorg bieden bij verpleging

    Professionele zorg verlenen die afgestemd is op de behoeften van personen, gezinnen en groepen op het gebied van gezondheidszorg en verpleging, en daarbij rekening houden met de wetenschappelijke ontwikkelingen en met de kwaliteits- en veiligheidseisen die in overeenstemming met de wettelijke/beroepsregels zijn vastgesteld.

  • Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken

    Elektronische en mobiele gezondheidstechnologieën gebruiken (online toepassingen en diensten ) om de gezondheidszorg te verbeteren.

  • Verpleegkundige zorg evalueren

    Verpleegkundige zorg evalueren door het beoordelen van mechanismen en processen voor continue kwaliteitsverbetering in de verpleegkundige zorg, rekening houdend met de wetenschappelijke, technische en ethische ontwikkeling.

  • Werken in een multiculturele omgeving in de gezondheidszorg

    Interageren, omgaan en communiceren met personen uit verschillende culturen tijdens het werk in de gezondheidszorg.

  • Positief beeld van verpleging promoten

    Een positief beeld van verpleegkunde in specifieke omgevingen van de gezondheidszorg en educatieve kringen geven.

  • Werken in multidisciplinaire gezondheidsteams

    Deelnemen aan de verlening van multidisciplinaire gezondheidszorg en inzicht hebben in de regels en bevoegdheden van andere beroepen in de gezondheidszorg.

  • Beleidsmakers over gezondheidsuitdagingen informeren

    Het verstrekken van nuttige informatie over beroepen in de gezondheidszorg om ervoor te zorgen dat de juiste beleidsbeslissingen worden genomen.

  • Integratie bevorderen

    De integratie in de gezondheidszorg en de sociale diensten bevorderen en de diversiteit van overtuigingen, cultuur, waarden en voorkeuren respecteren, rekening houdend met het belang van gelijkheids- en diversiteitskwesties.

  • Persoonsgerichte zorg toepassen

    Personen behandelen als partners bij de planning, ontwikkeling en beoordeling van de zorg, om ervoor te zorgen dat het passend is voor hun behoeften. Hen en hun zorgverleners centraal stellen in alle besluiten.

  • Eigen verantwoordelijkheid aanvaarden

    Verantwoordelijkheid aanvaarden voor de eigen professionele activiteiten en de grenzen van de eigen praktijk en competenties erkennen.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Omgaan met noodzorgsituaties

    De signalen beoordelen en goed voorbereid zijn op een situatie die een onmiddellijke bedreiging vormt voor iemands gezondheid, veiligheid, eigendom of milieu.  

  • Verpleegkundige zorg plannen

    Verpleegkundige zorg plannen, met vaststelling van de verpleegkundige doelstellingen, beslissen over de te treffen verpleegkundige maatregelen, aandacht schenken aan gezondheidseducatie en preventieve maatregelen en het waarborgen van de continuïteit en de waarborging van de zorg.

  • Levensreddende maatregelen opstarten

    Levensreddende acties ondernemen door maatregelen te treffen in crisis- en rampsituaties.

  • Verplegingsadvies over gezondheidszorg geven

    Personen die zorg nodig hebben en hun naasten adviseren, instrueren en bijstaan.

  • Leiderschapsstijlen aanpassen in de gezondheidszorg

    Leiderschapsstijlen en -benaderingen aanpassen aan verschillende situaties met betrekking tot de klinische praktijk en de gezondheidszorg.

  • Advies geven in verband met geïnformeerde toestemming van zorgontvangers

    Ervoor zorgen dat patiënten/cliënten volledig zijn geïnformeerd over de risico’s en voordelen van voorgestelde behandelingen, zodat zij geïnformeerde toestemming kunnen geven, waarbij patiënten/cliënten worden betrokken bij het proces van hun zorg en behandeling.

  • Reageren op veranderende omstandigheden in de gezondheidszorg

    Het hoofd bieden aan de druk en adequaat en tijdig reageren op onverwachte en snel veranderende situaties in de gezondheidszorg.

  • Behandelingsstrategieën voor uitdagingen inzake menselijke gezondheid bieden

    Mogelijke behandelingsprotocollen identificeren voor de uitdagingen voor de menselijke gezondheid binnen een bepaalde gemeenschap in gevallen zoals besmettelijke ziekten met grote gevolgen op mondiaal niveau.

  • Zorgkwaliteit analyseren

    Analyseren van de zorgkwaliteit om de eigen beroepspraktijk als algemeen verpleegkundige te verbeteren.

  • Beleidslijnen van de organisatie naleven

    Beleidslijnen van de organisatie of afdelingsspecifieke normen en richtlijnen naleven. De motieven van de organisatie en de gemeenschappelijke afspraken begrijpen en daarnaar handelen.

  • Elektronische gezondheidsgegevens gebruiken bij verpleging

    Elektronische gezondheidsgegevens gebruiken bij verpleging om de beoordeling, diagnose, interventies en resultaten van de verpleging op basis van vergelijkbare indelingssystemen en verpleegkundige taxonomie te documenteren.

  • Verpleegkundige verzorging toepassen bij langdurige zorg

    De bevordering en ontwikkeling van verpleging in langdurige zorg, comorbiditeit en in situaties van afhankelijkheid mogelijk maken om de persoonlijke autonomie van het individu en de relaties met de omgeving op elk moment van het gezondheids- en ziekteproces in stand te houden.

  • Wetenschappelijk besluitvormingsproces in de gezondheidszorg implementeren

    Wetenschappelijke bevindingen implementeren met betrekking tot empirisch onderbouwde praktijken, het integreren van onderzoeksgegevens in de besluitvorming door een gerichte klinische vraag te beantwoorden als antwoord op een erkende behoefte aan informatie, het zoeken naar het meest geschikte bewijs om aan die behoefte te voldoen, het kritisch beoordelen van het verzamelde bewijsmateriaal, het verwerken van het bewijsmateriaal in een strategie voor actie, en het evalueren van de effecten van de genomen besluiten en maatregelen.

  • Persoonlijke professionele ontwikkeling beheren

    Verantwoordelijkheid nemen voor levenslang leren en voortdurende professionele ontwikkeling. Zich engageren in leren om de vakbekwaamheid te ondersteunen en te actualiseren. Identificeren van prioritaire gebieden voor professionele ontwikkeling op basis van reflectie over de eigen praktijk en door contact met collega's en belanghebbenden.

  • Communiceren met gebruikers van gezondheidszorg

    Communiceren met cliënten en hun verzorgers, met toestemming van de patiënt, om hen op de hoogte te houden van de voortgang van de cliënten en patiënten en de vertrouwelijkheid te waarborgen.

  • Collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen

    Tijdens een behandeling collaboratieve therapeutische relaties ontwikkelen en het vertrouwen en de medewerking van de zorggebruikers stimuleren en winnen.

Optionele kennis en vaardigheden

geneesmiddelen voorschrijven ondernemingszin tonen vreemde talen gebruiken bij zorg vreemde talen gebruiken voor gezondheidsgerelateerd onderzoek patiëntenontslag door verpleegkundigen uitvoeren

Loopbaanperspectief

Het beroep algemeen verpleegkundige behoort tot de beroepsgroep Gespecialiseerd verpleegkundigen. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202419500  erg hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202413400  laag
verwachte baanopeningen tot 202432900  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  laag
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg laag
samenhang baankans met economie  erg laag

Source: Sisyphus ODB