Beroep afdelingsmanager

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Afdelingsmanager: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Strategische planning

    De elementen die de basis en de kern van een organisatie bepalen, zoals haar opdracht, visie, waarden en doelstellingen.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Ondernemingsbeleid

    De regels die van toepassing zijn op de activiteiten van een bedrijf.

Vaardigheden

  • Zakelijke overeenkomsten sluiten

    Onderhandelen over, en herzien en ondertekenen van handelsdocumenten zoals contracten, zakelijke overeenkomsten, akten, aankopen, testamenten en wissels.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Beheer op zich nemen

    Beheer op zich nemen om te zorgen voor een efficiënte en verantwoorde planning en beheer van middelen.

  • Leiding geven aan personeel

    Werknemers en ondergeschikten beheren, die in een team of individueel werken, om hun prestaties en bijdrage te maximaliseren. Hun werkzaamheden en activiteiten plannen, instructies geven, de werknemers motiveren en aansturen om de doelstellingen van de onderneming te bereiken. Monitoren en meten hoe een werknemer zijn verantwoordelijkheden nakomt en hoe goed deze activiteiten worden uitgevoerd. Gebieden voor verbetering identificeren en suggesties doen om dit te verwezenlijken. Leiding geven aan een groep mensen om hen te helpen doelstellingen te bereiken en een doeltreffende werkrelatie tussen het personeel behouden.

  • Verantwoordelijkheid nemen voor het beheer van een bedrijf

    De verantwoordelijkheid nemen die gepaard gaat met het runnen van een bedrijf, waarbij prioriteit wordt gegeven aan het belang van zijn eigenaars, maatschappelijke verwachtingen en het welzijn van de werknemers.

  • Betrokken zijn bij de dagelijkse werkzaamheden in het bedrijf

    Samenwerken met en werkzaamheden verrichten voor andere afdelingen, managers, supervisors en medewerkers in verschillende aspecten van het bedrijf, van het opstellen van boekhoudkundige rapporten, het bedenken van marketingcampagnes tot en met het contact hebben met klanten.

  • Ethische gedragscodes voor bedrijven in acht nemen

    Voldoen aan de ethische gedragscode van gedragingen die door ondernemingen en bedrijven in het algemeen worden bevorderd en deze volgen. Ervoor zorgen dat de handelingen en activiteiten in overeenstemming zijn met de gedragscode en ethische activiteiten in de gehele toeleveringsketen.

  • Financieel plan opstellen

    Een financieel plan ontwikkelen overeenkomstig de financiële en cliëntenregelgeving, met inbegrip van het profiel van de belegger, het financieel advies en de onderhandelings- en transactieplannen.

  • Streven naar bedrijfsgroei

    Strategieën en plannen ontwikkelen om een duurzame groei van de onderneming te bewerkstelligen, ongeacht of het gaat om de eigen onderneming of om die van iemand anders. Ernaar streven de inkomsten en positieve kasstromen te verhogen.

  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen

    Procedures opstellen voor het handhaven en verbeteren van gezondheid en veiligheid op de werkplek.

  • Verslag uitbrengen over het algemene beheer van een bedrijf

    Periodieke verslagen opstellen en presenteren aan hogere managers en directeurs, in verband met concrete acties, verwezenlijkingen en resultaten tijdens een bepaalde periode.

  • Legale bedrijfsactiviteiten garanderen

    De wetgeving naleven tijdens het verrichten van de dagelijkse bedrijfsactiviteiten.

  • Bedrijfsnormen volgen

    Leiden en managen volgens de gedragscode van de organisatie.

Optionele kennis en vaardigheden

financieel risico analyseren boekhouding organisatorische structuur ontwikkelen de financiële situatie van een regio beschrijven nieuw personeel in dienst nemen marketingprincipes organisatorische teams vormen op basis van competenties financiële marktontwikkelingen analyseren toezicht houden op kwaliteitscontroles financieel beheer principes voor bedrijfsbeheer nieuwe regionale contracten afsluiten modellering van bedrijfsprocessen internationale handel voldoen aan wettelijke verplichtingen bedrijfsdoelstellingen analyseren zakelijk inzicht gebruiken businessplannen meedelen aan medewerkers vennootschapsrecht planning voor toetreding tot de markt financiële wettelijke bepalingen strategische bedrijfsbeslissingen nemen financieringsmiddelen beheren met belanghebbenden onderhandelen relaties met klanten onderhouden contacten onderhouden met lokale overheden marketingmanagement een professioneel netwerk ontwikkelen financieel verslag opstellen werksfeer van continue verbetering creëren kostenbeheer financiële informatie samenvatten inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling ondernemingsstrategieën ontwikkelen activiteiten delegeren beheer van de leveringsketen doelstellingen voor de middellange en lange termijn plannen financiële prognoses kantoorfaciliteitensystemen beheren richtlijnen van het hoofdkantoor integreren in lokale vestigingen strategische onderbouw integreren in dagelijkse prestaties bedrijfscultuur vormen zakenrelaties aangaan verschillende talen spreken marketingplannen uitvoeren communiceren met de raad van bestuur financiële risico’s beheren leidinggevende voorbeeldrol vervullen in een organisatie organisatorische beleidslijnen opstellen goede praktijken delen met dochterondernemingen personeelsbeleid ondernemingsrecht bedrijfsprocessen analyseren projectbeheer bankactiviteiten communicatie met vreemde culturen tot stand brengen financiële jaarrekeningen bedrijfsleningen kernprestatie-indicatoren volgen contracten beheren jaarrekeningen opstellen prestaties van medewerkers van een organisatie evalueren budgetten beheren activiteiten rond dochterondernemingen strategieën om inkomsten te genereren ontwikkelen businessplannen analyseren op de hoogte blijven van het politieke landschap

Loopbaanperspectief

Het beroep afdelingsmanager behoort tot de beroepsgroep Managers zakelijke en administratieve dienstverlening. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20245900  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 20249400  laag
verwachte baanopeningen tot 202415200  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  hoog

Source: Sisyphus ODB