Beroep advertentie- en reclameacquisiteur
Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.
Advertentie- en reclameacquisiteur: Open vacatures
Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.
Actuele vacatures: talent.comPersoonlijkheidstypen
Kennis
- Beheer van klantrelaties
De klantgerichte managementbenadering en basisprincipes van succesvolle klantrelaties die zich richten op interacties met klanten zoals technische ondersteuning, klantenservice, after-sales support en directe communicatie met de klant.
- Kenmerken van diensten
De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.
- Verkoopstrategieën
De principes betreffende klantgedrag en doelmarkten met als doel de verkoop van een product of een dienst te promoten.
- Reclametechnieken
De communicatiestrategieën die bedoeld zijn om een publiek te bereiken of aan te moedigen, en de verschillende media die worden gebruikt om dit doel te bereiken.
- Verkoopbevorderingstechnieken
De technieken die worden gebruikt om klanten ervan te overtuigen een product of een dienst te kopen.
- Soorten media
De middelen voor massacommunicatie, zoals televisie, tijdschriften en radio, die de meerderheid van het publiek bereiken en beïnvloeden.
- Eigenschappen van producten
De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.
Vaardigheden
- Klanten werven
Activiteiten opstarten om nieuwe en interessante klanten aan te trekken. Vragen naar aanbevelingen en referenties en zoeken naar plaatsen waar potentiële klanten zich bevinden.
- Motivatie voor verkoop tonen
Stimulansen bieden die iemand aanzetten tot het behalen van de verkoopdoelen en de verwezenlijking van de bedrijfsdoelstellingen.
- Prijsaanvragen beantwoorden
Prijzen en documenten opstellen voor de producten die klanten kunnen kopen.
- Gegevens over interacties met klanten bijhouden
Bijzonderheden van verzoeken, opmerkingen en klachten van klanten, alsmede de te nemen maatregelen registreren.
- Klantgericht zijn
Houding die de klant in alle gevallen centraal stelt.
- Communiceren met klanten
Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.
- Advies geven over de eigenschappen van koopwaar
Advies geven over de aankoop van handelswaar zoals goederen, voertuigen of andere voorwerpen, en informatie verstrekken over hun kenmerken en eigenschappen aan cliënten of klanten.
- Naleving met wettelijke vereisten garanderen
De naleving van vastgestelde en toepasselijke normen en wettelijke vereisten, zoals specificaties, beleid, normen of wetgeving, garanderen voor het doel dat organisaties met hun inspanningen nastreven.
- Antwoord geven op vragen van klanten
Beantwoorden van vragen van klanten over routes, tarieven en reserveringen persoonlijk, per post, per e-mail en per telefoon.
- Klanttevredenheid garanderen
Omgaan met de verwachtingen van de klanten op professionele wijze, anticiperen en inspelen op hun behoeften en wensen. Zorgen voor een flexibele klantendienst om de tevredenheid en loyaliteit van de klant te waarborgen.
- Persoonlijke gegevens van klanten registreren
Persoonlijke gegevens van klanten verzamelen en in het systeem registreren; alle handtekeningen en documenten die nodig zijn voor verhuur bekomen.
- Contact opnemen met klanten
Telefonisch contact opnemen om vragen te beantwoorden of kennis te geven van de resultaten van het onderzoek naar een claim of van geplande aanpassingen.
- Zorgen voor de naleving van aankoop- en contractregelgeving
Uitvoeren en controleren van de bedrijfsactiviteiten in overeenstemming met de wettelijke contract- en aankoopwetgeving.
- Software voor het beheer van klantrelaties gebruiken
Gebruiken van gespecialiseerde software om de interactie van het bedrijf met huidige en toekomstige klanten te beheren. De verkoop, marketing, klantenservice en technische ondersteuning organiseren, automatiseren en op elkaar afstemmen om de gerichte verkoop te verhogen.
- Verkoopgesprekken houden
Een duidelijk opgebouwd verkoopgesprek voorbereiden en houden voor een product of dienst, met gebruik van overtuigende argumentatie.
- Verkoopverslagen opstellen
Gegevens bijhouden over oproepen en over producten die tijdens een bepaalde periode werden verkocht, zoals gegevens over verkoopvolumes, het aantal nieuwe accounts die gecontacteerd werden en de kosten die hiermee gemoeid zijn.
- Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen
Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.
- Gegevens over de verkoop bijhouden
Het bijhouden van de activiteiten van de verkoop van producten en diensten, het bijhouden van welke producten en diensten waar ze zijn verkocht en het zo goed mogelijk bijhouden van de klantenadministratie, om verbeteringen in de verkoopafdeling te faciliteren.
- Opvolging van klanten implementeren
Strategieën implementeren die zorgen voor follow-up na de verkoop van de tevredenheid of loyaliteit van de klant ten aanzien van het product of de dienst.
Optionele kennis en vaardigheden
technische communicatievaardigheden toepassen onderzoekcijfers van de mediasector volgen promotiemiddelen ontwikkelen buitenreclame reclamestalen aanbieden op de hoogte blijven van sociale media gegevens na verkoop opvolgen onderzoek naar mediakanalen uitvoeren werken met reclameprofessionals mediaformaten mediastrategie ontwikkelen socialemediamarketing toepassen mediaplanning verkoopsanalyses uitvoerenLoopbaanperspectief
Het beroep advertentie- en reclameacquisiteur behoort tot de beroepsgroep Zakelijke dienstverleners. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.
Onderwerp | Aantal banen | Perspectief |
---|---|---|
verwachte uitbreidingsvraag tot 2024 | 8900 | hoog |
verwachte vervangingsvraag tot 2024 | 12300 | laag |
verwachte baanopeningen tot 2024 | 21200 | gemiddeld |
salarisgroei tijdens loopbaan | hoog | |
uitwijkmogelijkheden naar sector | erg hoog | |
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype | erg hoog | |
samenhang baankans met economie | gemiddeld |
Source: Sisyphus ODB