Beroep administratief medewerker vastgoed

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Administratief medewerker vastgoed: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Klantendiensten

    Processen en beginselen die betrekking hebben op de klant, opdrachtgever, gebruiker en op persoonlijke diensten; daartoe kunnen procedures behoren voor het evalueren van de tevredenheid van klanten of gebruikers.

  • Kantoorsoftware

    De kenmerken en werking van softwareprogramma's voor kantoortaken zoals tekstverwerking, spreadsheets, presentatie, e-mail en database.

  • Vastgoedmarkt

    De trends met betrekking tot het kopen, verkopen, huren of verhuren van vastgoed, inclusief het terrein, gebouwen en natuurlijke bronnen binnen dit eigendom; de categorieën van residentieel vastgoed en vastgoed voor zakelijke doeleinden van deze vastgoedhandel.

  • Elektronische communicatie

    Datacommunicatie via digitale middelen zoals computers, telefoon of e-mail.

Vaardigheden

  • Informatie geven over huurovereenkomsten

    De verhuurder of huurder op de hoogte brengen van de plichten en rechten van de verhuurder en de huurder, zoals de verantwoordelijkheid van de verhuurder voor het onderhoud van de goederen en van de rechten van uitzetting in geval van contractbreuk, en de verantwoordelijkheid van de huurder om tijdig huur te betalen en nalatigheid te vermijden.

  • Communiceren met klanten

    Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.

  • Vergaderingen regelen

    Professionele afspraken of bijeenkomsten regelen en plannen voor cliënten of leidinggevenden.

  • Kantoorsystemen gebruiken

    Passend en tijdig gebruik maken van de in bedrijfsfaciliteiten gebruikte kantoorsystemen, afhankelijk van het doel, of het nu voor het verzamelen van berichten, het opslaan van gegevens over cliënten of de planning van de agenda is. Dit omvat het beheer van systemen zoals klantenrelatiebeheer, vendor management, opslag en voicemail systemen.

  • Financiële transacties verwerken

    Beheren van valuta's, financiële omwisselingsactiviteiten, deposito's en bedrijfs- en voucherbetalingen. Voorbereiden van uw gastenaccounts en deze beheren en contante betalingen of betalingen met creditcard en pinpas incasseren.

  • Zakelijke documenten ordenen

    Documenten samenvoegen die afkomstig zijn van het fotokopieerapparaat, de post of de dagelijkse activiteiten van de bedrijven.

  • Behoeften van klanten identificeren

    Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.

  • Gegevens van financiële transacties bijhouden

    Alle financiële transacties die in het kader van de dagelijkse activiteiten van een bedrijf worden verricht, bundelen en in de respectievelijke boekhouding opnemen.

  • Inventaris van vastgoed voorbereiden

    Een lijst opstellen van alle goederen die aanwezig zijn in een onroerend goed dat wordt geleased of gehuurd teneinde een contractuele overeenkomst tussen de eigenaar en de huurder te hebben.

  • Financiële informatie over eigendommen verzamelen

    Informatie verzamelen over eerdere transacties met betrekking tot de goederen, zoals de prijzen waartegen de goederen eerder waren verkocht en de kosten die in verband met renovaties en reparaties zijn gemaakt, teneinde een duidelijk beeld te krijgen van de waarde van de goederen.

  • Instructies voor opdrachten verwerken

    Instructies voor het proces, meestal mondeling, die worden verstrekt door de beheerders en de richtlijnen inzake de te verrichten handelingen. Nota nemen, onderzoek doen en actie ondernemen op basis van de gevraagde verzoeken.

  • Financiële informatie verzamelen

    Informatie verzamelen over effecten, marktomstandigheden, overheidsregelingen en de financiële situatie, doelstellingen en behoeften van cliënten of ondernemingen.

  • Routineactiviteiten op kantoor uitvoeren

    De werkzaamheden programmeren, voorbereiden en uitvoeren die nodig zijn voor de dagelijkse uitvoering van de activiteiten, zoals de verzending van post, het ontvangen van benodigdheden, de managers en werknemers op de hoogte houden, en ervoor zorgen dat de werking vlot verloopt.

  • Informatie geven over vastgoed

    Informatie geven over de positieve en negatieve aspecten van vastgoed en de praktische zaken die te maken hebben met financiële transacties of verzekeringsprocedures; zoals locatie, samenstelling van het vastgoed, vereisten betreffende restauratie of reparatie, de kosten van het vastgoed en de kosten verbonden aan de verzekering.

  • Telefonisch communiceren

    Telefonisch contact verzorgen door tijdig, professioneel en beleefd oproepen uit te voeren en te beantwoorden.

Optionele kennis en vaardigheden

advies geven over beleggingen inventaris van kantoorbenodigdheden bijhouden winstgevendheid inschatten vastgoedwaarden vergelijken klanten werven gezamenlijke eigendom schadebeoordeling organiseren financiële transacties traceren financieel plan opstellen onderhoudswerkzaamheden aan gebouwen plannen contacten onderhouden met vastgoedeigenaren vakbeurzen bijwonen vastgoedmarkt onderzoeken bezichtiging van vastgoed organiseren advies geven over de waarde van vastgoed staat van gebouwen onderzoeken eigendomsrecht contacten onderhouden met lokale overheden jaarrekeningen opstellen verandering van huurder afhandelen reclametechnieken vastgoed taxeren aankoopbewijzen opstellen helpen bij kredietaanvragen onderhandelen over de waarde van activa marketingprincipes boekhoudkundige technieken

Loopbaanperspectief

Het beroep administratief medewerker vastgoed behoort tot de beroepsgroep Boekhoudkundig medewerkers. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20243300  gemiddeld
verwachte vervangingsvraag tot 202423500  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202426800  gemiddeld
salarisgroei tijdens loopbaan  gemiddeld
uitwijkmogelijkheden naar sector  erg hoog
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB