Beroep accountmanager

Verkoopaccountmanagers bemiddelen tussen klanten en de organisatie en beheren zowel de verkoop- als de langetermijnrelatie met de klant. Zij hebben kennis over producten en diensten en ontwikkelen contracten met klanten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Accountmanager: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken accountmanager

  • Markten onderzoeken en planmatig benaderen.
  • Wensen en behoeften van klanten in beeld brengen.
  • Realiseren en onderhouden van klantcontacten.
  • Het omzetten van kansen naar concrete commerciële concepten.
  • Bewaken van het interne en externe commerciële proces.
  • Afhandelen van opdrachten van bestaande en nieuwe klanten.
  • Aansturen en begeleiden van het business development team.

Gerelateerde beroepen verkoop

  • After sales manager
  • Buitendienst medewerker elektrische apparatuur
  • Buitendienstmedewerker chemische producten
  • Buitendienstmedewerker civiele techniek
  • Buitendienstmedewerker computerapparatuur
  • Buitendienstmedewerker educatieve materialen
  • Buitendienstmedewerker farmaceutische producten
  • Buitendienstmedewerker financiële producten
  • Buitendienstmedewerker geavanceerde technische producten
  • Buitendienstmedewerker glas, glasproducten
  • Buitendienstmedewerker installatietechniek
  • Buitendienstmedewerker kleding, schoeisel, leer
  • Buitendienstmedewerker machines voor de bouw of onderdelen
  • Buitendienstmedewerker machines, apparaten, voertuigen
  • Buitendienstmedewerker medische producten
  • Buitendienstmedewerker metaalproducten
  • Buitendienstmedewerker rubber, plastic producten
  • Buitendienstmedewerker utiliteitsbouw
  • Buitendienstmedewerker voeding, dranken, tabaksproducten
  • Chauffeur/verkoopmedewerker
  • Manager/directeur groothandelsbedrijf
  • Ontwerper commerciële producten

Kennis

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

  • Kenmerken van diensten

    De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.

  • Ondernemingsbeleid

    De regels die van toepassing zijn op de activiteiten van een bedrijf.

  • Klantendiensten

    Processen en beginselen die betrekking hebben op de klant, opdrachtgever, gebruiker en op persoonlijke diensten; daartoe kunnen procedures behoren voor het evalueren van de tevredenheid van klanten of gebruikers.

  • Eigenschappen van producten

    De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.

Vaardigheden

  • Ondernemingsbeleid toepassen

    De beginselen en regels voor de de activiteiten en processen van een organisatie toepassen.

  • Klantgegevens vastleggen

    Het bijhouden en opslaan van gestructureerde gegevens en dossiers over klanten in overeenstemming met de bescherming van de klantgegevens en de privacyregels.

  • Contracten beheren

    Onderhandelen over de termijnen, voorwaarden, kosten en andere specificaties van een contract, om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de wettelijke vereisten en juridisch afdwingbaar zijn. Toezien op de uitvoering van het contract, eventuele wijzigingen overeenkomen en documenteren.

  • Analyses van de behoeften van klanten uitvoeren

    De gewoonten en behoeften van klanten en doelgroepen analyseren om nieuwe marketingstrategieën uit te werken en toe te passen en meer goederen op een meer doeltreffende wijze te verkopen.

  • Software voor het beheer van klantrelaties gebruiken

    Gebruiken van gespecialiseerde software om de interactie van het bedrijf met huidige en toekomstige klanten te beheren. De verkoop, marketing, klantenservice en technische ondersteuning organiseren, automatiseren en op elkaar afstemmen om de gerichte verkoop te verhogen.

  • Verkoopopbrengsten maximaliseren

    Maximaliseren van mogelijke verkoopvolumes en vermijden van verliezen door cross-selling, upselling of promotie van aanvullende diensten.

  • Opvolging van klanten implementeren

    Strategieën implementeren die zorgen voor follow-up na de verkoop van de tevredenheid of loyaliteit van de klant ten aanzien van het product of de dienst.

  • Rekeningmetrieken voorspellen

    Voorspellingen doen over de bewegingen van rekeningmetingen en gegevens die inzicht verschaffen in de financiële toestand van een organisatie om de analyses te ondersteunen en potentiële risico’s te beoordelen.

  • Klantgericht zijn

    Houding die de klant in alle gevallen centraal stelt.

  • Zakenrelaties aangaan

    Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.

  • Verkoopcijfers van producten bestuderen

    Verzamelen en analyseren van verkoopniveaus van producten en diensten om deze informatie te gebruiken voor het bepalen van de bij de volgende partijen te produceren hoeveelheden, feedback van klanten, prijsontwikkelingen en de efficiëntie van verkoopmethoden.

  • Gegevens over de verkoop bijhouden

    Het bijhouden van de activiteiten van de verkoop van producten en diensten, het bijhouden van welke producten en diensten waar ze zijn verkocht en het zo goed mogelijk bijhouden van de klantenadministratie, om verbeteringen in de verkoopafdeling te faciliteren.

  • Over prijzen onderhandelen

    Een overeenkomst over de prijs van de aangeboden producten of diensten regelen.

  • Klanten werven

    Activiteiten opstarten om nieuwe en interessante klanten aan te trekken. Vragen naar aanbevelingen en referenties en zoeken naar plaatsen waar potentiële klanten zich bevinden.

  • Verkoopverslagen opstellen

    Gegevens bijhouden over oproepen en over producten die tijdens een bepaalde periode werden verkocht, zoals gegevens over verkoopvolumes, het aantal nieuwe accounts die gecontacteerd werden en de kosten die hiermee gemoeid zijn.

  • Gegevensanalyses uitvoeren

    Gegevens en statistieken verzamelen voor test- en evaluatiedoeleinden om beweringen en patroonvoorspellingen te genereren, met als doel nuttige informatie te ontdekken in een besluitvormingsproces.

Optionele kennis en vaardigheden

arbeidswet verschillende talen spreken software voor contentmanagementsystemen gebruiken marktonderzoek uitvoeren aanpassen aan veranderende situaties vragen stellen over documenten verkoopgesprekken houden mededingingswetgeving consumentenbescherming boekhoudkundige technieken communicatietechnieken gebruiken

Loopbaanperspectief

Het beroep accountmanager behoort tot de beroepsgroep Managers detail- en groothandel. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 20249700  erg hoog
verwachte vervangingsvraag tot 20245200  gemiddeld
verwachte baanopeningen tot 202414900  erg hoog
salarisgroei tijdens loopbaan  zeer hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  laag
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  erg hoog
samenhang baankans met economie  gemiddeld

Source: Sisyphus ODB