Beroep Kennistechnoloog

Kennistechnologen integreren gestructureerde kennis in computersystemen (kennisbanken) om complexe problemen op te lossen die normaal gesproken een hoog niveau van menselijke expertise of kunstmatige intelligentiemethoden vereisen. Zij zijn ook verantwoordelijk voor het ontlokken of extraheren van kennis uit informatiebronnen, het onderhouden van deze kennis en het beschikbaar stellen aan de organisatie of gebruikers. Om dit te bereiken zijn ze op de hoogte van kennisrepresentatie- en onderhoudstechnieken (regels, frames, semantische netten, ontologieën) en maken ze gebruik van kennisextractietechnieken en tools. Zij kunnen deskundige of kunstmatige intelligentiesystemen ontwerpen en bouwen die gebruik maken van deze kennis.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

  • Conventioneel / Onderzoekend

Taken kennistechnoloog

  • Ontwikkelen van software of multimedia in opdracht van klanten.
  • In kaart brengen van behoeften, wensen en eisen van de klant t.a.v. de software of multimedia.
  • Doorvertalen van behoeften, wensen en eisen van klant naar een plan van aanpak, geschikte methodologie en een ontwerp.
  • Voorbereiden en uitvoeren van het voorgestelde traject voor de opdrachtgever.
  • Tijdens het traject regelmatig overleggen met de opdrachtgever om te controleren of het product aansluit bij wensen, eisen en behoeften van de klant.
  • Verzorgen van trainingen en cursussen in omgang met de software of multimedia op aanvraag.
  • Onderhouden van contacten met bestaande klanten.

Gerelateerde beroepen software

  • Applicatieprogrammeur
  • Buitendienstmedewerker ICT
  • Hoofd afdeling IT
  • Informatieanalist
  • Informatieconsultant
  • Ingenieur computertechniek-software (wo)
  • Projectleider IT
  • Softwaretester
  • Systeemanalist
  • Systeembeheerder (mbo)

Loopbaanperspectief

Het beroep Kennistechnoloog behoort tot de beroepsgroep Software- en applicatieontwikkelaars. Uit onderzoek van Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (2020) is gebleken dat voor deze beroepsgroep de volgende loopbaanperspectieven gelden.

Onderwerp Aantal banen Perspectief
verwachte uitbreidingsvraag tot 202420300  hoog
verwachte vervangingsvraag tot 202413100  erg laag
verwachte baanopeningen tot 202433400  laag
salarisgroei tijdens loopbaan  hoog
uitwijkmogelijkheden naar sector  gemiddeld
substitutiemogelijkheden naar opleidingstype  gemiddeld
samenhang baankans met economie  hoog