Beroep vertegenwoordiger elektronische en telecommunicatieapparatuur

Vertegenwoordigers in elektronische en telecommunicatieapparatuur treden op voor een bedrijf om zijn koopwaar te verkopen en tegelijkertijd technisch inzicht te verschaffen aan klanten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Taken vertegenwoordiger elektronische en telecommunicatieapparatuur

  • Beheren van de bestaande klantcontacten en werven van nieuwe klanten.
  • Informeren en adviseren van de klant over ICT producten en diensten.
  • Opstellen van verkoop- en relatieplannen.
  • Volgen van marktontwikkelingen en signaleren en benutten van verkoopmogelijkheden.
  • Onderhandelingen voeren met de klant en contracten en offertes opstellen.
  • Noteren van orders en zorgen dat leveringen worden gedaan en diensten worden geleverd.
  • Verzorgen van de nazorg bij klanten ter verhoging van de klanttevredenheid.
  • Overleggen met de manager en rapporteren over resultaten, bevindingen en knelpunten.

Gerelateerde beroepen software

  • Applicatieprogrammeur
  • Hoofd afdeling IT
  • ICT applicatie ontwerper
  • Informatieanalist
  • Informatieconsultant
  • Kennistechnoloog
  • Ontwikkelaar mobile applicaties
  • Projectleider IT
  • Softwaretester
  • Systeemanalist
  • Systeembeheerder (mbo)

Kennis

  • Elektronische apparatuur en telecommunicatieapparatuur

    Het aanbod aan elektronische en telecommunicatieapparatuur en -producten, hun functies en eigenschappen en de eisen uit wet- en regelgeving.

  • Kenmerken van diensten

    De kenmerken van een dienst met eventueel informatie over de toepassing, functie, onderdelen en aspecten, gebruikmaking en de vereisten betreffende ondersteuning.

  • Eigenschappen van producten

    De materiële eigenschappen van een product, zoals de materialen, eigenschappen en functies, en zijn verschillende toepassingen, kenmerken, gebruiks- en ondersteuningsvereisten.

  • Verkoopbevorderingstechnieken

    De technieken die worden gebruikt om klanten ervan te overtuigen een product of een dienst te kopen.

  • Productkennis

    De aangeboden producten, hun functionaliteiten, eigenschappen en wettelijke en reglementaire vereisten.

Vaardigheden

  • Nazorgdiensten aan klanten bieden

    Registreren, opvolgen en oplossen van en reageren op klantverzoeken, klachten en after-sales services.

  • Marketingstrategieën implementeren

    Strategieën implementeren die gericht zijn op het promoten van een specifiek product of een specifieke dienst, met gebruikmaking van de ontwikkelde marketingstrategieën.

  • Contact opnemen met klanten

    Telefonisch contact opnemen om vragen te beantwoorden of kennis te geven van de resultaten van het onderzoek naar een claim of van geplande aanpassingen.

  • Toezicht houden op verkoopactiviteiten

    De activiteiten met betrekking tot de lopende verkoop in de winkel controleren om ervoor te zorgen dat de verkoopdoelstellingen worden gehaald, gebieden voor verbetering beoordelen en problemen identificeren of oplossen die klanten zouden kunnen tegenkomen.

  • Klanttevredenheid garanderen

    Omgaan met de verwachtingen van de klanten op professionele wijze, anticiperen en inspelen op hun behoeften en wensen. Zorgen voor een flexibele klantendienst om de tevredenheid en loyaliteit van de klant te waarborgen.

  • Naleving met wettelijke vereisten garanderen

    De naleving van vastgestelde en toepasselijke normen en wettelijke vereisten, zoals specificaties, beleid, normen of wetgeving, garanderen voor het doel dat organisaties met hun inspanningen nastreven.

  • Persoonlijke gegevens van klanten registreren

    Persoonlijke gegevens van klanten verzamelen en in het systeem registreren; alle handtekeningen en documenten die nodig zijn voor verhuur bekomen.

  • Relaties met klanten onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met klanten opbouwen om tevredenheid en trouw te garanderen door accuraat en vriendelijk advies en ondersteuning te bieden, kwaliteitsproducten en -diensten te leveren en naverkoopinformatie en -service te verstrekken.

  • Antwoord geven op vragen van klanten

    Beantwoorden van vragen van klanten over routes, tarieven en reserveringen persoonlijk, per post, per e-mail en per telefoon.

  • Gegevens over de verkoop bijhouden

    Het bijhouden van de activiteiten van de verkoop van producten en diensten, het bijhouden van welke producten en diensten waar ze zijn verkocht en het zo goed mogelijk bijhouden van de klantenadministratie, om verbeteringen in de verkoopafdeling te faciliteren.

  • Communiceren met klanten

    Reageren op en communiceren met klanten op de meest efficiënte en geschikte manier om hen in staat te stellen toegang te krijgen tot de gewenste producten of diensten, of andere hulp die zij nodig kunnen hebben.

  • Producteigenschappen demonstreren

    Demonstreren hoe een product op een correcte en veilige manier te gebruiken, klanten informatie verstrekken over de belangrijkste kenmerken en voordelen van het product, de werking, het correcte gebruik en het onderhoud toelichten. Potentiële klanten overtuigen om artikelen te kopen.

  • Opvolging van klanten implementeren

    Strategieën implementeren die zorgen voor follow-up na de verkoop van de tevredenheid of loyaliteit van de klant ten aanzien van het product of de dienst.

  • Verkoopstrategieën ten uitvoer brengen

    Het plan uitvoeren om een concurrentievoordeel op de markt te behalen door het merk of product van het bedrijf te positioneren en door zich te richten op de juiste doelgroep om dit merk of product aan te verkopen.

  • Beschikken over computervaardigheden

    Op een efficiënte manier gebruiken van computers, IT-apparatuur en moderne technologie .

  • Klantgericht zijn

    Houding die de klant in alle gevallen centraal stelt.

  • Klanten werven

    Activiteiten opstarten om nieuwe en interessante klanten aan te trekken. Vragen naar aanbevelingen en referenties en zoeken naar plaatsen waar potentiële klanten zich bevinden.

  • Software voor het beheer van klantrelaties gebruiken

    Gebruiken van gespecialiseerde software om de interactie van het bedrijf met huidige en toekomstige klanten te beheren. De verkoop, marketing, klantenservice en technische ondersteuning organiseren, automatiseren en op elkaar afstemmen om de gerichte verkoop te verhogen.

  • Technische communicatievaardigheden toepassen

    Technische details op beknopte wijze uitleggen aan niet-technische klanten, belanghebbenden of andere geïnteresseerde partijen.

  • Motivatie voor verkoop tonen

    Stimulansen bieden die iemand aanzetten tot het behalen van de verkoopdoelen en de verwezenlijking van de bedrijfsdoelstellingen.

  • Gegevens over interacties met klanten bijhouden

    Bijzonderheden van verzoeken, opmerkingen en klachten van klanten, alsmede de te nemen maatregelen registreren.

  • Prijsaanvragen beantwoorden

    Prijzen en documenten opstellen voor de producten die klanten kunnen kopen.

  • Prioriteit geven aan taken

    Taken organiseren volgens hun prioriteit.

  • Verkoopverslagen opstellen

    Gegevens bijhouden over oproepen en over producten die tijdens een bepaalde periode werden verkocht, zoals gegevens over verkoopvolumes, het aantal nieuwe accounts die gecontacteerd werden en de kosten die hiermee gemoeid zijn.

Source: Sisyphus ODB