Beroep studieadviseur hoger onderwijs

studieadviseur hoger onderwijs
Credits: Shutterstock.com

Academische adviseurs staan studenten op postsecundair niveau bij bij de erkenning en verwezenlijking van hun onderwijsdoelstellingen. Zij adviseren leerlingen over hun programmakeuze voor schoolprogramma's, communiceren hen over de vereisten voor het behalen van een diploma en helpen hen bij hun carrièreplanning. De academische adviseurs bespreken ook de academische prestaties van de student en zijn implicaties en doen suggesties voor verbetering met inbegrip van studieadvies. Ze werken ook nauw samen met andere administrateurs en professoren van universiteiten en zorgen ervoor dat ze op de hoogte zijn van de regelgeving, programma's of vereisten van universiteiten of hogescholen.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Taken studieadviseur hoger onderwijs

  • Coördineert de verstrekking van opleidingsadvies en -begeleiding.
  • Verzamelt relevante informatie voor individueel opleidingsadvies en -begeleiding, bijv. met behulp van interviews en het afnemen van gestandaardiseerde tests (bijv. IQ tests, interessetests).
  • Geeft opleidingsadvies en -begeleiding aan individuen, bijv. op basis van testresultaten, (opleidings)achtergrond, etc.
  • Begeleidt individuen bij hun loopbaanontwikkeling en sollicitatievaardigheden.
  • Overlegt met docenten en ouders.
  • Raadpleegt onderwijsinstellingen voor informatie over opleidingen, toelatingseisen, stages, etc.
  • Verzorgt lessen/bijeenkomsten over opleidings- en loopbaanmogelijkheden, bijv. studierichtingen, toelatingseisen, studiebeurzen, stages, etc.
  • Adviseert docenten en administratief personeel over curriculumontwikkeling en het gebruik van materialen en instrumenten.
  • Coördineert en beheert het opleidingsinformatiecentrum.

Gerelateerde beroepen consultancy, coaching

  • Filosoof
  • Specialist onderwijsmethoden

Kennis

  • Onderwijswet

    Het gebied van wet- en regelgeving dat betrekking heeft op onderwijsbeleid en de mensen die in de sector werkzaam zijn in een (inter) nationale context, waaronder docenten, studenten en bestuurders.

  • Begeleidingsmethodes

    Begeleidingstechnieken die in verschillende omgevingen en bij verschillende groepen en individuen worden gebruikt, in het bijzonder wanneer het gaat om methoden voor toezicht en bemiddeling in het begeleidingsproces.

  • Normen voor leerplannen

    Het overheidsbeleid inzake onderwijsleerplannen en de goedgekeurde leerplannen van specifieke onderwijsinstellingen.

  • Beoordelingsprocessen

    Diverse technieken, theorieën en instrumenten voor de beoordeling van studenten, deelnemers aan programma's en werknemers. De diverse beoordelingsstrategieën, waaronder initiële, formatieve, summatieve beoordeling en zelfbeoordeling voor uiteenlopende doeleinden.

  • Curriculumdoelstellingen

    De doelstellingen die worden vastgesteld in curricula en de vastgestelde leerresultaten.

Vaardigheden

  • Toezicht houden op onderwijsontwikkelingen

    De veranderingen in het onderwijsbeleid, de methoden en het onderzoek volgen door relevante literatuur te evalueren en contact te onderhouden met ambtenaren en instellingen op het gebied van onderwijs.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Informatie over schooldiensten geven

    Informatie verstrekken over de educatieve en ondersteunende diensten van een school of universiteit voor studenten en hun ouders, zoals diensten voor loopbaanbegeleiding of aangeboden cursussen.

  • Studenten begeleiden

    Begeleiding van studenten met educatieve, loopbaangerelateerde of persoonlijke zaken zoals studiekeuze, aanpassing van school en sociale integratie, carrièreverkenning en -planning, en gezinsproblemen.

  • Constructieve kritiek geven

    Gefundeerde feedback geven door op een respectvolle, duidelijke en consistente wijze kritiek en lof te formuleren. Verwezenlijkingen en tekortkomingen onder de aandacht brengen en methoden voor formatieve beoordelingen implementeren om het werk te evalueren.

  • Individuele lesplannen opstellen

    In samenwerking met de leerling een individueel leerplan (ILP) opzetten, afgestemd op de specifieke leerbehoeften van de leerling, rekening houdend met de zwakke en sterke punten van de leerling.

  • Informatie over studieprogramma’s geven

    Informatie verstrekken over de verschillende lessen en studiegebieden die door onderwijsinstellingen zoals universiteiten en middelbare scholen worden aangeboden, alsmede over de vereisten van de studie en de vooruitzichten op het gebied van werkgelegenheid.

  • Advies geven over leermethoden

    Advies geven om studenten te helpen te studeren op een manier die het beste bij hen past, verschillende technieken voorstellen, zoals het gebruik van visuele accentuering of hardop praten, en om hen te helpen samenvattingen te maken en leerschema's op te stellen.

  • Studenten aanmoedigen hun prestaties te erkennen

    Studenten stimuleren om hun eigen prestaties en acties te waarderen om het vertrouwen en de educatieve groei te bevorderen.

Optionele kennis en vaardigheden

onderwijsbehoeften identificeren universiteitsprocedures samenwerken met onderwijsdeskundigen onderwijsadministratie onderwijsprogramma’s promoten loopbaanbegeleiding bieden helpen bij de organisatie van schoolevenementen arbeidsmarkt psychologie problemen aanpakken die de academische vooruitgang belemmeren workshops organiseren om werk te vinden ondersteuningsnetwerk van de student raadplegen onderwijssysteem analyseren analyse van leerbehoeften leerproblemen informatie over de financiering van onderwijs geven

Source: Sisyphus ODB