Beroep private banker

Relatiebeheerders blijven bestaande en toekomstige klantenrelaties behouden en uitbreiden. Zij gebruiken koppelverkoop om verschillende bank- en financiële producten en diensten aan klanten te verstrekken en te verkopen. Zij beheren ook de totale relatie met klanten en zijn verantwoordelijk voor het optimaliseren van de bedrijfsresultaten en de tevredenheid van de klanten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Financiële analyse

    Het proces van het beoordelen van de financiële mogelijkheden, de middelen en de status van een organisatie of persoon door het analyseren van financiële overzichten en verslagen om goed geïnformeerde zakelijke of financiële beslissingen te kunnen nemen.

  • Financiële markten

    De financiële infrastructuur die het mogelijk maakt effecten te verhandelen die door ondernemingen en personen worden aangeboden, beheerst door de regelgeving.

  • Financiële producten

    De verschillende soorten instrumenten die betrekking hebben op het beheer van de kasstroom en die op de markt beschikbaar zijn, zoals aandelen, obligaties, opties of fondsen.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Financiële jaarrekeningen

    De financiële overzichten die tezamen een beeld geven van de financiële positie van een onderneming aan het einde van een bepaalde periode of van het boekjaar. Financiële jaarrekeningen bestaan uit vijf delen: een balans, een winst- en verliesrekening, een overzicht van de mutaties in het eigen vermogen, een kasstroomoverzicht en een toelichting.

  • Financiële wettelijke bepalingen

    Financiële regels en procedures die gelden voor een bepaalde locatie, waarvan de regelgevende instanties beslissen over de jurisdictie.

  • Financieel beheer

    Het gebied binnen de financiële wetenschappen dat zich richt op analyses van het praktische proces en instrumenten voor het aanwijzen van financiële middelen. Het omvat de structuur van ondernemingen, investeringsbronnen en de waardevergroting van ondernemingen door besluiten van het management.

  • Klantendiensten

    Processen en beginselen die betrekking hebben op de klant, opdrachtgever, gebruiker en op persoonlijke diensten; daartoe kunnen procedures behoren voor het evalueren van de tevredenheid van klanten of gebruikers.

Vaardigheden

  • Advies geven over financiële zaken

    Overleg plegen, advies uitbrengen en oplossingen voorstellen met betrekking tot financieel beheer, zoals het verwerven van nieuwe activa, het doen van investeringen en het toepassen van fiscale efficiëntiemethoden.

  • Informatie geven over financiële producten

    De klant of cliënt informatie geven over financiële producten, de financiële markt, verzekeringen, leningen of andere soorten financiële gegevens.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Technische communicatievaardigheden toepassen

    Technische details op beknopte wijze uitleggen aan niet-technische klanten, belanghebbenden of andere geïnteresseerde partijen.

  • Streven naar bedrijfsgroei

    Strategieën en plannen ontwikkelen om een duurzame groei van de onderneming te bewerkstelligen, ongeacht of het gaat om de eigen onderneming of om die van iemand anders. Ernaar streven de inkomsten en positieve kasstromen te verhogen.

  • Financiële beleidslijnen handhaven

    De uitvoering van het financiële beleid van de onderneming met betrekking tot alle begrotings- en boekhoudprocedures van de organisatie lezen, begrijpen en handhaven.

  • Klanten werven

    Activiteiten opstarten om nieuwe en interessante klanten aan te trekken. Vragen naar aanbevelingen en referenties en zoeken naar plaatsen waar potentiële klanten zich bevinden.

  • Financiële diensten aanbieden

    Een breed scala aan financiële diensten aanbieden aan klanten, zoals bijstand bij financiële producten, financiële planning, verzekeringen, geld- en investeringsbeheer.

  • Advies geven over beleggingen

    Beoordeel de economische doelstellingen van de klant en geef advies over mogelijke financiële investeringen of kapitaalbeleggingen ter bevordering van het creëren of beschermen van welvaart.

  • Kredietwaardigheid controleren

    De kredietdossiers van een persoon analyseren, zoals kredietrapporten die een overzicht geven van diens kredietwaardigheid en alle risico's die aan de toekenning van een lening zijn verbonden.

  • Gezondheids- en veiligheidsprocedures plannen

    Procedures opstellen voor het handhaven en verbeteren van gezondheid en veiligheid op de werkplek.

  • Relaties met klanten onderhouden

    Een duurzame en betekenisvolle relatie met klanten opbouwen om tevredenheid en trouw te garanderen door accuraat en vriendelijk advies en ondersteuning te bieden, kwaliteitsproducten en -diensten te leveren en naverkoopinformatie en -service te verstrekken.

  • Financiële informatie verzamelen

    Informatie verzamelen over effecten, marktomstandigheden, overheidsregelingen en de financiële situatie, doelstellingen en behoeften van cliënten of ondernemingen.

  • Financieel plan opstellen

    Een financieel plan ontwikkelen overeenkomstig de financiële en cliëntenregelgeving, met inbegrip van het profiel van de belegger, het financieel advies en de onderhandelings- en transactieplannen.

  • Kosten-batenanalyserapporten verstrekken

    Opstellen, samenstellen en communiceren van rapporten, uitgesplitst naar kostenanalyse van het voorstel en de begrotingsplannen van de onderneming. Analyseren van de financiële of sociale kosten en baten van een project of investering over een bepaalde periode.

  • Behoeften van klanten identificeren

    Gebruik maken van passende vragen en actief luisteren om de verwachtingen, verlangens en vereisten van de klant naar product en diensten in kaart te brengen.

  • Bedrijfsnormen volgen

    Leiden en managen volgens de gedragscode van de organisatie.

Optionele kennis en vaardigheden

informatie geven over rentevoeten financiële instrumenten gebruiken advies geven over kredietwaardigheid bedrijfsleningen financiële marktontwikkelingen analyseren boekhoudkundige technieken financiële risico’s beheren rapporten presenteren soorten verzekeringen financieel risico analyseren zakenrelaties aangaan met belanghebbenden onderhandelen kredietrisicobeleid toepassen economie kredietportefeuilles controleren helpen bij kredietaanvragen buitenlandse munteenheden principes voor bedrijfsbeheer hypotheekleningen financiële audits uitvoeren naleving van bedrijfsregels waarborgen financiële prestaties van een bedrijf analyseren beurs volgen communiceren met bankiers belastingwetgeving verzekeringsbeginselen effecten kredietwaardigheid beoordelen

Source: Sisyphus ODB