Beroep online community manager

Online community managers bieden en onderhouden een interactieve omgeving die wordt gefaciliteerd door toepassingen zoals sociale media, forums en wiki's. Zij onderhouden de relaties tussen verschillende digitale gemeenschappen.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Marketingtechnieken voor merkidentiteit

    De methoden en systemen die worden gebruikt voor het onderzoek naar en de vaststelling van een merk voor marketingdoeleinden.

  • Webanalyse

    De kenmerken, instrumenten en technieken voor het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van webgegevens om informatie over het gedrag van de gebruikers te verkrijgen en de prestaties van een website te verbeteren.

  • Schrijf- en presentatiehulpsoftware

    De software die voorziet in voorgeprogrammeerde elementen waarmee interactieve multimediatoepassingen kunnen worden ontwikkeld voor het bewerken, structureren en indelen van inhoud die bedoeld is voor publicatie.

  • Marketingprincipes

    De principes van het beheren van de relatie tussen consumenten en producten of diensten met het doel de verkoop te verhogen en advertentietechnieken te verbeteren.

  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen

    Het omgaan met of beheren van bedrijfsprocessen op een verantwoordelijke en ethische manier, waarbij de economische verantwoordelijkheid voor de aandeelhouders even belangrijk wordt geacht als de verantwoordelijkheid voor sociale en milieubelanghebbenden.

  • Marktprijs

    Prijsvolatiliteit volgens markt en prijselasticiteit, en de factoren die een impact hebben op prijstrends en veranderingen op de markt op lange en korte termijn.

  • Prijsstrategieën

    Technieken, theorieën en algemeen aanvaarde strategieën voor de prijsstelling van goederen. De relatie tussen prijsstrategieën en resultaten op de markt, zoals maximalisatie van de winstgevendheid, afschrikking van nieuwkomers, of vergroting van het marktaandeel.

  • Marketingmix

    Marketingprincipe dat de vier fundamentele elementen in marketingstrategieën beschrijft, namelijk product, plaats, prijs en promotie.

  • Onlinemodereertechnieken

    De strategieën en methoden die worden gebruikt voor online interactie en het beheren van onlinegebruikers en -groepen.

  • Sleutelwoorden in digitale inhoud

    De digitale instrumenten voor het uitvoeren van sleutelwoordenonderzoek. De opvraagsystemen stellen de inhoud van een document vast aan de hand van sleutelwoorden en metagegevens.

  • Strategie voor contentmarketing

    Het proces van het creëren en delen van media en het publiceren van inhoud om klanten te werven.

  • Marktonderzoek

    De processen, technieken en doeleinden die de eerste stap vormen voor de ontwikkeling van marketingstrategieën, zoals het verzamelen van informatie over klanten en de definitie van segmenten en streefdoelen.

Vaardigheden

  • Onlinegegevensanalyses uitvoeren

    Een analyse maken van online-ervaringen en onlinegegevens met het oog op het begrijpen van gebruikersgedrag, de triggers van online-aandacht, en andere factoren die de ontwikkeling van de website en de blootstelling kunnen optimaliseren.

  • Concepten van vereisten vertalen naar inhoud

    Digitale inhoud ontwikkelen op basis van bepaalde vereisten en richtlijnen.

  • Forumbeheer uitvoeren

    Toezicht houden op de communicatieactiviteiten op een webforum en andere discussieplatforms door na te gaan of de inhoud voldoet aan de voorschriften van het forum, de gedragsregels te handhaven en ervoor te zorgen dat het forum vrij blijft van illegaal materiaal en conflicten.

  • Marketingstrategieën integreren in de globale strategie

    Integreren van de marketingstrategie en bijbehorende elementen zoals de marktdefinitie, concurrenten, prijsstrategie en communicatie met de algemene richtlijnen van de globale strategie van de onderneming.

  • Marktonderzoek uitvoeren

    Verzamelen, beoordelen en vertegenwoordigen van gegevens over de doelmarkt en klanten om strategische ontwikkeling en haalbaarheidsstudies te faciliteren. Markttrends identificeren.

  • Interne factoren van bedrijven analyseren

    Verschillende interne factoren onderzoeken en begrijpen die van invloed zijn op de werking van bedrijven, zoals de cultuur, de strategische basis, de producten, de prijzen en de beschikbare middelen.

  • Mogelijke markten voor bedrijven identificeren

    Bevindingen van marktonderzoek observeren en analyseren om veelbelovende en winstgevende markten te bepalen. Het specifieke voordeel van het bedrijf bepalen en hiervoor markten zoeken waar een dergelijke waardepropositie ontbreekt.

  • Winstgevendheid beheren

    Regelmatige herziening van de verkoop- en winstcijfers.

  • Titel voor inhoud creëren

    Een aantrekkelijke titel bedenken die de aandacht van de mensen vestigt op de inhoud van uw artikel, verhaal of publicatie.

  • Een professioneel netwerk ontwikkelen

    Mensen in een professionele context bereiken en ontmoeten. Raakvlakken zoeken en uw contacten gebruiken in het belang van beide partijen. De mensen in uw persoonlijke professionele netwerk volgen en op de hoogte blijven van hun activiteiten.

  • Kernprestatie-indicatoren volgen

    De kwantificeerbare maatregelen identificeren die een onderneming of bedrijfstak gebruikt om de prestaties te meten of te vergelijken wat betreft de verwezenlijking van hun operationele en strategische doelstellingen, aan de hand van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren.

  • Inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling

    Synchronisatie van inspanningen, plannen, strategieën en acties die worden uitgevoerd op de afdelingen van ondernemingen met het oog op de groei van het bedrijf en de omzet. Bedrijfsontwikkeling bewaren als het eindresultaat van alle inspanningen van het bedrijf.

  • Samenwerken bij de ontwikkeling van marketingstrategieën

    Samenwerken met een groep professionals om marketingstrategieën te ontwikkelen, marktanalyses uit te voeren en de financiële levensvatbaarheid te evalueren, steeds rekening houdend met de doelstellingen van de onderneming.

  • Marketingstrategieën plannen

    De doelstelling van de marketingstrategie bepalen voor het vaststellen van het imago, het toepassen van een prijsstrategie of het vergroten van de bekendheid van het product. Benaderingen van marketingacties vaststellen om ervoor te zorgen dat de doelstellingen op efficiënte en op lange termijn worden verwezenlijkt.

  • Schriftelijke verslagen inzake werk analyseren

    Lezen en begrijpen van functiegerelateerde rapporten, analyseren van de inhoud van de rapporten en de bevindingen toepassen op de dagelijkse werkzaamheden.

  • Online-communityplan ontwikkelen

    Creëren van het plan van de community om de online community te laten groeien, het gebruik op te bouwen, recente gebruikers te behouden en de deelname van gebruikers te vergroten.

  • Kooptrends van consumenten analyseren

    Analyseren van het koopgedrag of het huidige dominante klantengedrag.

  • Onderzoeken inzake klantendienst analyseren

    Analyseren van de resultaten van door passagiers/klanten uitgevoerde onderzoeken; analyseer de resultaten om trends te identificeren en conclusies te trekken.

  • Verkoopcijfers van producten bestuderen

    Verzamelen en analyseren van verkoopniveaus van producten en diensten om deze informatie te gebruiken voor het bepalen van de bij de volgende partijen te produceren hoeveelheden, feedback van klanten, prijsontwikkelingen en de efficiëntie van verkoopmethoden.

  • Online verzoeken van gebruikers opvolgen

    Feedback ontvangen van online bezoekers en maatregelen nemen die tegemoetkomen aan hun specifieke behoeften.

  • Externe factoren van bedrijven analyseren

    Het uitvoeren van onderzoek en analyse van externe factoren met betrekking tot bedrijven zoals consumenten, marktpositie, concurrenten en politieke situatie.

  • Software voor contentmanagementsystemen gebruiken

    Software gebruiken die publicatie, editing en het wijzigen van content evenals onderhoud vanuit een centrale interface mogelijk maakt.

  • Businessplannen meedelen aan medewerkers

    Verspreiden, presenteren en communiceren van bedrijfsplannen en -strategieën aan managers, werknemers die ervoor zorgen dat doelstellingen, acties en belangrijke boodschappen goed worden overgebracht.

  • Meetbare marketingdoelstellingen definiëren

    De meetbare prestatie-indicatoren van het marketingplan beschrijven, zoals marktaandeel, klantenwaarde, merkbekendheid en verkoopopbrengsten. De voortgang van deze indicatoren opvolgen tijdens de ontwikkeling van het marketingplan.

  • Marketingactiviteiten coördineren

    Het overzicht van de marketingacties beheren, zoals de marketingplanning, de toekenning van interne financiële middelen, het reclamemateriaal, de uitvoering, de controle en de communicatie-inspanningen.

  • Geschreven inhoud aanbieden

    Informatie schriftelijk meedelen via digitale of gedrukte media in overeenstemming met de behoeften van de doelgroep. De inhoud structureren volgens specificaties en normen. Grammatica- en spellingsregels toepassen

  • Een jaarlijkse marketingbegroting opstellen

    De berekening maken van zowel de inkomsten als de uitgaven die naar verwachting in het komende jaar zullen worden betaald over de activiteiten in verband met marketing, zoals reclame, verkoop en levering van producten aan mensen.

  • Strategische onderbouw integreren in dagelijkse prestaties

    Nadenken over de strategische grondslag van ondernemingen en hun opdracht, visie en waarden om deze basis te integreren in de uitvoering van de functie.

  • Feedback geven

    Feedback geven aan anderen. Beoordelen en constructief en professioneel reageren op kritische opmerkingen van collega’s en klanten.

  • Websitegebruikers onderzoeken

    Registreren en analyseren van het internetverkeer door enquêtes te verspreiden of gebruik te maken van e-commerce en analyse. De behoeften en voorkeuren van de doelgroepen vast stellen om marketingstrategieën toe te passen om het verkeer op de website te vergroten.

  • Reclamecampagnes plannen

    Ontwikkelen van een methode om een product te promoten via verschillende kanalen, zoals televisie, radio, gedrukte media en online platforms, sociale media met als doel om te communiceren en waarde te leveren aan klanten.

  • Projecten voor inhoudontwikkeling beheren

    Plannen en implementeren van de creatie, levering en het beheer van digitale of gedrukte inhoud, een systeem ontwikkelen dat het volledige redactionele inhoudsontwikkelings- en publicatieproces beschrijft en ICT-tools gebruiken om het proces te ondersteunen.

  • Socialemediamarketing toepassen

    Gebruik van website-verkeer van sociale media zoals Facebook en Twitter om de aandacht en deelname van bestaande en potentiële klanten te genereren via discussieforums, web logs, microblogging en sociale communities om een snel beeld van of inzicht in onderwerpen en meningen in het sociale web te verkrijgen en om inkomende opdrachten of aanvragen te behandelen.

  • Marketinginhoud evalueren

    Het herzien, beoordelen, aanpassen en goedkeuren van in het marketingplan en inhoud die wordt omschreven in het marketingplan. Het beoordelen van geschreven woorden, beelden, gedrukte of videoboodschappen, openbare toespraken en verklaringen in overeenstemming met de marketingdoelstellingen.

  • Verschillende communicatiekanalen gebruiken

    Gebruik maken van verschillende soorten communicatiekanalen zoals verbale, handgeschreven, digitale en telefooncommunicatie, met als doel ideeën of informatie uit te werken en uit te wisselen.

Optionele kennis en vaardigheden

vertrouwelijkheid van informatie ontwikkelingsprocessen voor inhoud metadata voor inhoudsgegevens beheren zoekmachineoptimalisatie uitvoeren business intelligence behoeften van ict-gebruikers identificeren takenschema's beheren gedragswetenschap

Source: Sisyphus ODB