Beroep hoofd marketing

Managers van marketingafdelingen beheren de marketingoperaties op hoog niveau in een bedrijf. Zij coördineren alle inspanningen die verband houden met de marketing-, promotie- en reclameactiviteiten van de verschillende eenheden of geografische gebieden. Zij zorgen ervoor dat verschillende activiteiten gericht op het creëren van productbewustzijn rendabel zijn voor de onderneming. Zij nemen besluiten en stellen verslagen op over de marketingprojecten en de daaraan verbonden kosten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Taken hoofd marketing

  • Het doen van marktonderzoek om behoeften van (mogelijke) klanten in beeld te brengen.
  • Ontwikkelen, adviseren over en evalueren van de marketingstrategie.
  • Instrueren, leiden en begeleiden van de werknemers binnen de afdeling marketing.
  • Plannen en coördineren van de werkzaamheden van de afdeling marketing en toezicht houden op de voortgang en de kwaliteit ervan.
  • Begrotingen opmaken en de kosten bewaken.
  • Overleggen met en rapporteren aan andere afdelingen en de directie.
  • Het ontwikkelen en/of laten maken van materialen ten behoeve van marketingdoeleinden.
  • Adviseren over nieuwe producten en/of nieuwe markten.
  • Realiseren en beheren van het contact met externe partijen zoals reclamebureaus.

Gerelateerde beroepen ondersteunende diensten (intern)

  • Administrateur opleidingen en leerlingen
  • Boekhouder
  • Botanisch curator
  • Buitendienst medewerker agrarische producten
  • Buitendienst medewerker, andere producten/diensten
  • Buitendienstmedewerker
  • Buitendienstmedewerker technische producten (excl. automatisering)
  • Calculatiemedewerker
  • Cartograaf
  • Catering medewerker
  • Directeur productie, operationele zaken
  • Fondsenwerver
  • Helpdeskmedewerker IT, gebruikersondersteuner
  • Hoofd afdeling financiën
  • Hoofd afdeling HRM
  • Hoofd afdeling inkoop
  • Hoofd afdeling public relations
  • Hoofd afdeling reclame
  • Hoofd afdeling sales
  • Inkoper
  • Inkoper agrarische producten
  • Inkoper technische producten
  • Klusjesman
  • Landmeter, meettechnicus
  • Logistiek medewerker
  • Marketing professional
  • Matroos
  • Medewerker marketing, pr, reclame
  • Medewerker transportadministratie
  • Personeelsplanner, roostermaker
  • Public relations professional
  • Receptionist, telefonist
  • Schoonmaker kantoren, scholen, andere gebouwen
  • Schrijver technische teksten
  • Technisch illustrator
  • Transportplanner

Kennis

  • Strategie voor contentmarketing

    Het proces van het creëren en delen van media en het publiceren van inhoud om klanten te werven.

  • Marktanalyse

    Het gebied van de marktanalyse en het onderzoek en de specifieke onderzoeksmethoden daarvan.

  • Principes voor bedrijfsbeheer

    Beginselen van bedrijfsbeheermethoden, zoals de planning van de strategie, efficiënte productiemethoden, de coördinatie van mensen en middelen.

  • Marketingmix

    Marketingprincipe dat de vier fundamentele elementen in marketingstrategieën beschrijft, namelijk product, plaats, prijs en promotie.

  • Marktprijs

    Prijsvolatiliteit volgens markt en prijselasticiteit, en de factoren die een impact hebben op prijstrends en veranderingen op de markt op lange en korte termijn.

  • Marketingtechnieken voor merkidentiteit

    De methoden en systemen die worden gebruikt voor het onderzoek naar en de vaststelling van een merk voor marketingdoeleinden.

Vaardigheden

  • Inspanningen coördineren voor bedrijfsontwikkeling

    Synchronisatie van inspanningen, plannen, strategieën en acties die worden uitgevoerd op de afdelingen van ondernemingen met het oog op de groei van het bedrijf en de omzet. Bedrijfsontwikkeling bewaren als het eindresultaat van alle inspanningen van het bedrijf.

  • Winstgevendheid beheren

    Regelmatige herziening van de verkoop- en winstcijfers.

  • Omgaan met managers

    Omgaan met managers van andere afdelingen om een effectieve service en communicatie te waarborgen, d.w.z. verkoop, planning, inkoop, handel, distributie en techniek.

  • Meetbare marketingdoelstellingen definiëren

    De meetbare prestatie-indicatoren van het marketingplan beschrijven, zoals marktaandeel, klantenwaarde, merkbekendheid en verkoopopbrengsten. De voortgang van deze indicatoren opvolgen tijdens de ontwikkeling van het marketingplan.

  • Analyses gebruiken voor commerciële doeleinden

    Het begrijpen, onttrekken en gebruikmaken van de in de gegevens gevonden patronen. Het gebruik van analyses voor het beschrijven van consistente gebeurtenissen in waargenomen monsters om deze toe te passen op commerciële plannen, strategieën en bedrijfszoektochten.

  • Interne factoren van bedrijven analyseren

    Verschillende interne factoren onderzoeken en begrijpen die van invloed zijn op de werking van bedrijven, zoals de cultuur, de strategische basis, de producten, de prijzen en de beschikbare middelen.

  • Marketinginhoud evalueren

    Het herzien, beoordelen, aanpassen en goedkeuren van in het marketingplan en inhoud die wordt omschreven in het marketingplan. Het beoordelen van geschreven woorden, beelden, gedrukte of videoboodschappen, openbare toespraken en verklaringen in overeenstemming met de marketingdoelstellingen.

  • Kooptrends van consumenten analyseren

    Analyseren van het koopgedrag of het huidige dominante klantengedrag.

  • Mogelijke markten voor bedrijven identificeren

    Bevindingen van marktonderzoek observeren en analyseren om veelbelovende en winstgevende markten te bepalen. Het specifieke voordeel van het bedrijf bepalen en hiervoor markten zoeken waar een dergelijke waardepropositie ontbreekt.

  • Externe factoren van bedrijven analyseren

    Het uitvoeren van onderzoek en analyse van externe factoren met betrekking tot bedrijven zoals consumenten, marktpositie, concurrenten en politieke situatie.

  • Schriftelijke verslagen inzake werk analyseren

    Lezen en begrijpen van functiegerelateerde rapporten, analyseren van de inhoud van de rapporten en de bevindingen toepassen op de dagelijkse werkzaamheden.

  • Marketingstrategieën plannen

    De doelstelling van de marketingstrategie bepalen voor het vaststellen van het imago, het toepassen van een prijsstrategie of het vergroten van de bekendheid van het product. Benaderingen van marketingacties vaststellen om ervoor te zorgen dat de doelstellingen op efficiënte en op lange termijn worden verwezenlijkt.

  • Verkoopcijfers van producten bestuderen

    Verzamelen en analyseren van verkoopniveaus van producten en diensten om deze informatie te gebruiken voor het bepalen van de bij de volgende partijen te produceren hoeveelheden, feedback van klanten, prijsontwikkelingen en de efficiëntie van verkoopmethoden.

  • Reclamecampagnes plannen

    Ontwikkelen van een methode om een product te promoten via verschillende kanalen, zoals televisie, radio, gedrukte media en online platforms, sociale media met als doel om te communiceren en waarde te leveren aan klanten.

  • Kernprestatie-indicatoren volgen

    De kwantificeerbare maatregelen identificeren die een onderneming of bedrijfstak gebruikt om de prestaties te meten of te vergelijken wat betreft de verwezenlijking van hun operationele en strategische doelstellingen, aan de hand van vooraf vastgestelde prestatie-indicatoren.

  • Marketingstrategieën integreren in de globale strategie

    Integreren van de marketingstrategie en bijbehorende elementen zoals de marktdefinitie, concurrenten, prijsstrategie en communicatie met de algemene richtlijnen van de globale strategie van de onderneming.

  • Een jaarlijkse marketingbegroting opstellen

    De berekening maken van zowel de inkomsten als de uitgaven die naar verwachting in het komende jaar zullen worden betaald over de activiteiten in verband met marketing, zoals reclame, verkoop en levering van producten aan mensen.

  • Jaarrekeningen interpreteren

    De belangrijkste regels en indicatoren in de financiële staten lezen, begrijpen en interpreteren. De belangrijkste informatie uit de financiële staten extraheren, afhankelijk van de behoeften en deze informatie integreren in de ontwikkeling van de plannen van de afdeling.

Optionele kennis en vaardigheden

consumentenrecht marktonderzoek uitvoeren klanteninzicht marketingactiviteiten coördineren druktechnieken financiële draagkracht handelsrecht ontwikkeling van promotiemateriaal beheren projectbeheer marketingtechnieken voor sociale media internationale handel klantensegmentatie publicrelationsstrategieën ontwikkelen trendwatching activiteiten rond dochterondernemingen communiceren met klantendienst marketingstrategieën implementeren strategieën voor toetreding tot de markt strategieën voor toeleveringsketens analyseren elektronische handelssystemen businessplannen meedelen aan medewerkers grafisch ontwerp theoretische marketingmodellen gebruiken methoden voor kwaliteitsgarantie statistiek klanten werven contacten onderhouden met reclamebureaus

Source: Sisyphus ODB