Beroep contractingenieur

Contractingenieurs combineren technische kennis van contracten en juridische kwesties met inzicht in technische specificaties en beginselen. Zij zorgen ervoor dat beide delen in overeenstemming zijn met de ontwikkeling van een project en voorzien in de naleving van alle technische specificaties en aangelegenheden als omschreven in contracten.

Via de uitgebreide beroepskeuzetest kun je zien welke beroepen bij jouw persoonlijkheidsprofiel passen.

Persoonlijkheidstypen

Kennis

  • Contractenrecht

    Het gebied van de rechtsbeginselen die van toepassing zijn op schriftelijke overeenkomsten tussen partijen met betrekking tot het verkeer van goederen of diensten, met inbegrip van contractuele verplichtingen en opzegging.

  • Technische tekeningen

    Tekensoftware en de verschillende symbolen, perspectieven, meeteenheden, notatiesystemen, visuele stijlen en pagina-indelingen van technische tekeningen.

  • Technische beginselen

    Technische aspecten, waaronder functionaliteit, reproduceerbaarheid en kosten in verband met het ontwerp en de wijze waarop zij worden toegepast bij de uitvoering van technische projecten.

  • Engineeringprocessen

    De systematische aanpak van de ontwikkeling en het onderhoud van technische systemen.

  • Projectbeheer

    Inzicht in het projectbeheer en de activiteiten die dit gebied omvatten. Kennis van de variabelen van projectbeheer, zoals tijd, middelen, vereisten, termijnen en het reageren op onverwachte gebeurtenissen.

Vaardigheden

  • Technische vereisten vaststellen

    De technische eigenschappen van goederen, materialen, methoden, processen, diensten, systemen, software en functionaliteiten specificeren door de specifieke behoeften vast te stellen waaraan volgens de eisen van de klant moet worden voldaan en op deze behoeften in te spelen.

  • Technische voorschriften interpreteren

    De informatie die verstrekt wordt over technische omstandigheden analyseren, begrijpen en toepassen.

  • Wetenschappelijk onderzoek uitvoeren

    Het vergaren, corrigeren of verbeteren van de kennis over verschijnselen door gebruik van wetenschappelijke methoden en technieken, op basis van empirische of meetbare waarnemingen.

  • Budgetten beheren

    De budgetten plannen en monitoren en hierover verslag uitbrengen.

  • Financiële haalbaarheid beoordelen

    Financiële informatie en vereisten van projecten zoals budgetraming, verwachte omzet en risicobeoordeling herzien en analyseren voor het bepalen van de baten en kosten van het project. Beoordelen of de overeenkomst of het project in staat zal zijn de investering terug te betalen en of de potentiële winst het financiële risico waard is.

  • Contracten beheren

    Onderhandelen over de termijnen, voorwaarden, kosten en andere specificaties van een contract, om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de wettelijke vereisten en juridisch afdwingbaar zijn. Toezien op de uitvoering van het contract, eventuele wijzigingen overeenkomen en documenteren.

  • Zorgen voor de naleving van aankoop- en contractregelgeving

    Uitvoeren en controleren van de bedrijfsactiviteiten in overeenstemming met de wettelijke contract- en aankoopwetgeving.

  • Zakenrelaties aangaan

    Een positieve langdurige relatie tot stand brengen tussen organisaties en geïnteresseerde derde partijen zoals leveranciers, distributeurs, aandeelhouders en andere belanghebbenden om hen te informeren over de organisatie en haar doelstellingen.

  • Technische projecten beheren

    Beheren van de projectmiddelen, de begroting, de termijnen, de personele middelen en de planning van het project, net als alle technische activiteiten die betrekking hebben op het project.

  • Software voor technisch tekenen gebruiken

    Technische ontwerpen en technische tekeningen met behulp van gespecialiseerde software creëren.

Optionele kennis en vaardigheden

kostenbeheer aan contractspecificaties voldoen leveranciers identificeren audits voor contractnaleving uitvoeren technisch personeel raadplegen werk van onderaannemers beheren aanbestedingsprocedures uitvoeren arbeidswetgeving belastingwetgeving aanbestedingsprocedures beheren projectbeheer uitvoeren klachten van klanten afhandelen offertes van aannemers vergelijken verkoopfacturen opstellen leveranciersrisico’s beoordelen contractuele geschillen beheren contractadministratie bijhouden bouwsector

Source: Sisyphus ODB