Beroep medewerker personeelszaken

medewerker personeelszaken
Credits: Shutterstock.com

Medewerkers personeelszaken ondersteunen alle processen en inspanningen van Personeelsconsulenten. Ze helpen bij de voorbereiding van wervingsprocessen door CV's te scannen en de selectie te beperken tot de meest geschikte kandidaten. Zij voeren administratieve taken uit, stellen mededelingen en brieven op en voeren een tabel uit van de enquêtes en beoordelingen die door de dienst zijn uitgevoerd.

Medewerker personeelszaken: Open vacatures

Vind je droombaan op Talent.com, een van de grootste vacaturesites ter wereld.

Actuele vacatures: talent.com

Persoonlijkheidstypen

Taken medewerker personeelszaken

  • Verwerkt, verifieert en onderhoudt documentatie op het gebied van personeelszaken en procedures, zoals wervingsprocedures, trainingsprogramma's, evaluatieprocedures, etc.
  • Registreert individuele werknemersgegevens, zoals adressen, salarissen, ziekte, functioneringsverslagen van leidinggevenden, etc.
  • Verwerkt en beoordeelt sollicitaties, bijv. om diploma's of geschiktheid van kandidaten te evalueren.
  • Vraagt informatie op van vorige werkgevers, andere referenties en justitiële diensten om de geschiktheid van sollicitanten te bepalen.
  • Geeft adviezen over aanstellingen van personeel.
  • Beantwoordt vragen en licht HR-beleid en -procedures toe naar werknemers en sollicitanten.
  • Geeft informatie over personeelszaken (bijv. nieuwe aanstellingen) door aan relevante bevoegde personen en organisaties.
  • Bereidt managementverslagen voor omtrent HR-kwesties.
  • Voert verschillende administratieve taken uit, bijv. het aannemen van telefoongesprekken, het plaatsen van vacatures, etc.

Gerelateerde beroepen kantoorpersoneel

  • Administratief medewerker
  • Administratief medewerker secretariaat
  • Administratief medewerker, anders
  • Archief medewerker
  • Codeer medewerker
  • Hoofd afdeling administratie
  • Inkoopmedewerker
  • Marketing medewerker
  • Medewerker bestellingen
  • Medewerker betalingen, facturist
  • Medewerker bevrachting
  • Medewerker boekhouding
  • Medewerker facturering
  • Medewerker hypotheken
  • Medewerker kredietverlening
  • Medewerker makelaardij
  • Medewerker nieuwe klanten
  • Medewerker order planning
  • Medewerker postkamer
  • Medewerker productieplanning
  • Medewerker salarisadministratie
  • Medewerker verzekeringen
  • Medewerker voor hulp bij invullen formulieren
  • Statistisch medewerker
  • Teamleider administratief medewerkers
  • Verkoopmedewerker binnendienst
  • Voorraadadministrateur
  • Weger
  • Werkvoorbereider materialen

Kennis

  • Vacatures op de arbeidsmarkt

    Vacatures op de arbeidsmarkt, afhankelijk van de desbetreffende economische sector.

Vaardigheden

  • Professionele administratie bijhouden

    Documenten van de professionele administratie bewaren en de administratie van de klant bijhouden, formulieren of logboeken invullen en documenten opstellen over bedrijfgerelateerde zaken.

  • Communicatietechnieken gebruiken

    Communicatietechnieken toepassen die de gesprekspartners in staat stellen om elkaar beter te begrijpen en accuraat te communiceren bij het doorgeven van berichten.

  • Actief luisteren

    Aandacht schenken aan wat anderen zeggen, geduldig de punten begrijpen die naar voren worden gebracht, de juiste vragen stellen en niet op ongepaste momenten onderbreken; goed kunnen luisteren naar de behoeften van klanten, passagiers, gebruikers van diensten of anderen, en dienovereenkomstig oplossingen kunnen bieden.

  • Vergaderingen regelen

    Professionele afspraken of bijeenkomsten regelen en plannen voor cliënten of leidinggevenden.

  • Persoonlijkheid beoordelen

    Beoordeel hoe een bepaalde persoon mondeling of fysiek, in een specifieke situatie of in een specifieke situatie, zal reageren.

  • Vertrouwelijkheid in acht nemen

    Zich houden aan de reeks voorschriften voor de geheimhouding van informatie, behalve aan een andere gemachtigde persoon.

  • Ondernemingsbeleid toepassen

    De beginselen en regels voor de de activiteiten en processen van een organisatie toepassen.

  • Managers ondersteunen

    Ondersteuning en oplossingen bieden aan managers en bestuurders met betrekking tot hun zakelijke behoeften en verzoeken om de bedrijfsvoering of de dagelijkse werkzaamheden van een bedrijfseenheid.

  • Werkgerelateerde verslagen schrijven

    Opstellen van werkgerelateerde rapporten ter ondersteuning van een doeltreffend relatiebeheer en een hoog niveau van documentatie en administratie. De resultaten en conclusies op duidelijke en begrijpelijke wijze opstellen en presenteren, zodat ze begrijpelijk zijn voor een niet-deskundig publiek.

  • Zich identificeren met de doelstellingen van het bedrijf

    Handelen in het belang van de onderneming en voor het bereiken van haar doelstellingen.

  • Mensen profileren

    Een profiel van iemand opstellen door de kenmerken, persoonlijkheid, vaardigheden en motieven van deze persoon te beschrijven, vaak door gebruik te maken van informatie verkregen uit een interview of vragenlijst.

  • Telefonisch communiceren

    Telefonisch contact verzorgen door tijdig, professioneel en beleefd oproepen uit te voeren en te beantwoorden.

  • Loonrapporten beheren

    De personeelsgegevens en de salarisverslagen bijhouden. Evaluaties, bevorderingen of disciplinaire maatregelen registreren.

  • Vraaggesprekken documenteren

    Antwoorden en informatie registreren, neerschrijven en vastleggen die tijdens interviews worden verzameld voor verwerking en analyse, gebruikmakend van stenografie- of technische apparatuur.

  • Afspraken beheren

    Afspraken maken, plannen en annuleren.

Optionele kennis en vaardigheden

arbeidswet salarissen beheren berichten aan mensen doorgeven processen van personeelszaken onderhandelen over arbeidsovereenkomsten noodzakelijk aantal personeelsleden bepalen onderhandelen met arbeidsbureaus arbeidswetgeving gezondheidsprogramma's voor werknemers begeleiden feedback van werknemers verzamelen reclametechnieken personeel aanwerven kennis van menselijk gedrag gebruiken medewerkers begeleiden personeelsbeleid nieuwe werknemers voorstellen omgaan met klachten van werknemers trainingen organiseren personen interviewen

Source: Sisyphus ODB